Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Blanquerna es desmarca de la PAP

    Joan Domènechoctubre 19, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants fent la PAP 2020 a la Universitat de Lleida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Blanquerna-URL deixarà de demanar la Prova d’Aptitud Personal (PAP) a partir del curs vinent, segons ha informat aquest dimarts Unportal. Es tracta d’un cop molt dur a aquesta iniciativa, que es va posar en marxa fa sis anys, ja que, com recorda aquest mitjà especialitzat en educació superior, la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna disposa de 230 de les 740 places dels graus d’Educació Infantil i Primària del sistema universitari català. Aquest pas es dona després d’anunciar durant la primavera passada a la resta d’universitats que hi havia la intenció de no renovar l’acord subscrit fa anys per tirar endavant aquesta prova conjunta, i d’obtenir la llum verda de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Educatiu de Catalunya (AQU) i del Consejo de Universidades del Govern central.

    Des de l’any 2017, superar la PAP (a més de les PAU) és requisit imprescindible per poder accedir a un grau de mestre a qualsevol universitat catalana. Inicialment n’eren nou (UB, UAB, URV, UdG, UdL, Blanquerna-URL, UVic, UIC i UAO), i recentment s’hi va afegir també la UOC, quan va començar a oferir aquests estudis. És una prova que avalua la comprensió i l’expressió escrita, l’aplicació del coneixement científic, la capacitat de síntesi o la capacitat d’interpretar la realitat, i el que busca, com s’ha explicat moltes vegades, és que els aspirants a mestre arribin a la facultat amb una base cultural mínima.

    Quan es va implantar, la PAP va ser una experiència pionera a l’Estat, però no en el sistema universitari, ja que altres carreres, com Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, Traducció i Interpretació, Pilot d’Aviació Comercial I Cinematografia, entre altres, tenen les seves pròpies PAP. A les Illes Balears també es fan aquestes proves per l’accés als graus d’Educació des de fa dos anys. A banda del primer any, en què pràcticament 3 de cada 4 aspirants va superar la PAP, al llarg dels altres anys la prova ha estat més selectiva i només l’han superat entre el 50% i el 60% dels que s’hi han presentat.

    D’acord amb les explicacions que ha donat a Unportal el degà de Blanquerna, Jordi Riera, la principal raó d’aquesta decisió és que la PAP deixa fora més de la meitat dels aspirants que procedeixen de cicles superiors, molts dels quals tenen “un perfil aptitudinal ideal” per fer de mestres i ser professionals “extraordinaris”. El degà considera que la PAP penalitza aquest tipus d’estudiants vocacionals perquè no té un “filtre aptitudinal”, nega que la caiguda de la matrícula tingui res a veure amb la decisió, i lamenta que després d’aquests anys no s’hagi confeccionat cap informe de valoració sobre la PAP. “No hi ha res que demostri la fiabilitat de les proves actuals si el que es vol és aconseguir millors mestres”, explica Riera al portal universitari. Com a contrapartida, Blanquerna plantejarà una prova pròpia que els seus estudiants hauran passar com a condició sine-qua-non per obtenir el títol, si bé Riera també suggereix la possibilitat d’implantar un màster habilitant d’un any, per després del grau, com el del professorat de secundària.

    Cornadó: “La PAP és una experiència d’èxit absolut”

    En declaracions al Diari de l’Educació, Josep Maria Cornadó, professor de la Universitat Rovira i Virgili i coordinador de la PAP, considera que la decisió de Blanquerna és “decebedora” perquè “objectivament el perfil de l’estudiant del grau de mestre ha millorat molt els últims anys, això t’ho dirà qualsevol professor universitari”. Cornadó afirma que la casuística dels aspirants que venen de cicles formatius, i que en els seus estudis no treballen les competències lingüística i matemàtica, es podria resoldre d’altres maneres, i que de fet “hi ha centres d’FP que preparen els seus alumnes per superar la PAP”.

    “Respecto la decisió, però no la comparteixo –continua Cornadó–, entre altres coses perquè la PAP és una experiència d’èxit absolut, tant és així que a la resta de l’Estat estan molt animats a implementar-la”. El coordinador de la prova considera que, tal com està plantejada, la PAP només es pot fer abans de l’accés, i no un cop ja s’ha accedit al grau, però a la vegada admet que el pas donat per Blanquerna obliga a replantejar-ho tot. “Això era un acord entre tots, i la meva opinió és que o la PAP la fa tothom o estem creant una doble via d’accés als estudis que no s’entén; en tot cas, la decisió sobre què passa partir d’ara l’ha de prendre el Consell Interuniversitari de Catalunya, del que formen part els degans de les facultats d’Educació, el programa MIF i jo mateix”.

    Des del programa MIF, el seu coordinador i professor de la UdG, Jaume Ametller, explica a aquest diari que encara és massa d’hora per fer cap valoració. Fins al moment, la resta d’universitats privades tampoc no han manifestat si pensen o no ratificar l’acord vigent fins ara o seguir la via Blanquerna, mentre que les públiques sí que s’han posicionat clarament a favor del manteniment de la PAP.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Accés al Grau d'Educació Blanquerna-URL Formació inicial PAP
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Per a què serveixen les belles arts?
    Next Article
    Actualitat
    On són les noies que abandonen els estudis?
    Joan Domènech

    Related Posts

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    Actualitat
    Harvard planta cara a Trump: quan la universitat és l’esperança democràtica

    abril 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.