Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    «Bona part dels llibres de text digitals no són accessibles per als alumnes amb discapacitat visual»

    Víctor Sauramaig 12, 20237 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manel Eiximeno, durant l'entrevista al seu despatx | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Les plataformes digitals han anat substituint els llibres de text en format paper, però aquests materials majoritàriament no són accessibles ni usables per l’alumnat amb discapacitat visual, però tampoc per alumnes sense cap discapacitat”. Ho explica, des de fa temps i a qui ho vulgui escoltar, Manel Eiximeno, la persona que dirigeix el CREDV (Centre de Recursos Educatius per a Discapacitats Visuals) des de l’any 2007. Eiximeno lamenta que aquests materials es comercialitzen sense haver passat “cap tipus de control” pel que fa a la seva accessibilitat. I no hi ha control perquè “tot i haver-hi els requisits d’accessibilitat, aquest no s’exigeixen”.

    Comenta Eiximeno que “quan parles amb les editorials i els dius que tenim unes necessitats i que el contingut pot ser idèntic, però amb un altre disseny perquè pugui ser accessible i usable per a un alumne amb discapacitat visual, et contesten que aquest producte ja està fet i que quan el reformin ja implementaran tot això que demanem”. “La realitat  –afegeix– és que la reforma de qualsevol d’aquests productes és molt més costosa del que suposaria dissenyar-lo bé des de l’inici. Si no ho fas des del començament, no faràs un disseny universal, estaràs posant pegats”.

    I com haurien de ser aquests materials? Segons explica el director del CREDV, haurien de complir uns estàndards d’accessibilitat a partir dels quals l’alumne cec o amb baixa visió pot navegar i interactuar pel contingut digital des del seu ordinador o dispositiu mòbil. És a dir, gràcies a unes etiquetes invisibles pot entendre quan ha arribat al final d’un text o d’un exercici, o quan ha de canviar de pàgina o saltar a una nova pregunta, o com entra en un camp per escriure, com selecciona una paraula en un exercici, conèixer la descripció d’una imatge, etc. Si els materials són accessibles, tots els apartats han d’estar etiquetats. El lector no veu l’etiqueta, però els revisors de pantalla sonors que utilitzen les persones cegues les identifiquen i amb això fan possible la navegació i la interacció amb exercicis o jocs.

    Els contrastos importen

    El fenomen fa temps que està detectat, i en part s’ha millorat, ja que al començament era encara pitjor. Els inicis de la digitalització dels materials educatius va passar per convertir en imatges les pàgines del llibre de text tradicional, la qual cosa feia impossible l’accés a un alumne invident. Però avui, en el seu dia a dia, continuen trobant-se molts llibres de text inaccessibles, i que, segons remarca Eiximeno, no ho són únicament per a l’alumnat cec. “La superposició de colors i els contrastos també són molt importants, i per exemple ens podem trobar amb textos escrits en negre sobre un fons verd fosc, o escrits en groc sobre un fons amb colors pastel, això crea dificultats a qualsevol alumne, encara que no tingui una discapacitat visual”, recorda.

    Amb seu central a Barcelona (a la Gran Via al costat d’ONCE Catalunya), i quatre subseus a Girona, Lleida, Tarragona i Terres de l’Ebre, el CREDV atén al voltant de 1.200 estudiants de totes les edats, des d’escola bressol a universitat i escoles d’adults. D’aquests, aproximadament 850 es troben en l’etapa educativa (infantil de 2n cicle, primària, secundària obligatòria i educació especial i postobligatòria) en què el servei està compartit entre l’ONCE i el Departament d’Educació. El servei compta amb un centenar de professionals, la majoria docents, que es desplacen als centres on estan escolaritzats els alumnes.

    Eiximeno conserva en el despatx tota mena d’aparells i estris antics que han ajudat a l’accessibilitat de les persones cegues | Foto: VS

    No hi ha escoles especials per a alumnat cec o amb baixa visió. L’ONCE a Catalunya en va tenir una, però la va tancar als anys noranta, a fi que els alumnes amb ceguesa o greu discapacitat visual catalans poguessin anar al centre escollit pels seus pares i mares, amb els suports i recursos que els fes falta. “Va ser una aposta important per la integració, la primera gran aposta que es va fer a l’Estat, i des d’aleshores hem avançat plegats i tots creiem i apostem per la inclusió”, subratlla Eiximeno. Avui, els alumnes amb discapacitat visual que estan escolaritzats en centres d’educació especial ho són perquè presenten algun altre tipus de discapacitat o trastorn afegit greu, a part de la visual.

    Eines i materials accessibles

    El Servei Educatiu, mitjançant els mestres de suport itinerants, dona suport als centres on hi ha alumnes amb discapacitat visual, “però no hi anem a impartir matèries, sinó a donar suport al centre, l’aula, els docents,  l’alumnat i les famílies, amb l’aportació dels materials específics que necessita i realitzar assessorament”. Alguns d’aquests alumnes són cecs de naixement i altres ho han estat de forma sobrevinguda. Alguns tenen restes de visió i poden llegir en tinta, i “en aquests casos hem d’avaluar la funcionalitat visual, per garantir l’aprenentatge en les diferents etapes educatives”, ja que “cada patologia visual és diferent o respon de forma diferent segons la persona”. Altres són totalment cecs i aleshores “el seu codi de lectoescriptura és molt clar que serà el Braille”.

    Al llarg de la seva escolaritat, la majoria utilitzarà un suport de veu sonor per accedir als materials escrits. Amb tot, puntualitza el director del CREDV que “hi ha matèries que no les fem amb so, com, per exemple, l’aprenentatge d’una llengua o les matemàtiques, ja que per fer-ho has de saber llegir i escriure Braille, i això difícilment ho faràs només amb so”.

    Manel Eiximeno | Foto: VS

    El servei també proveeix a aquest alumnat, quan cal, d’un ordinador portàtil. Això acostuma a passar a partir de 3r de primària. El Departament els cedeix l’aparell i l’ONCE aporta tots els perifèrics necessaris per accedir als aprenentatges en igualtat de condicions, com per exemple,  línia Braille (un dispositiu que permet passar a l’alfabet Braille el que a la pantalla apareix escrit en un altre codi), una impressora Braille, un revisor de pantalla Jaws o un amplificador de pantalla (ZoomText).

    “El primer que mirem és quines eines utilitza l’alumne per veure si són accessibles o no”, explica Eiximeno. Així, l’objectiu és que qualsevol material que s’usi a l’aula sigui accessible. “Necessitem que tot el que es faci en un centre educatiu sigui accessible, ja sigui un docent qui ho genera o ja sigui un agent extern, com és el promotor d’una plataforma digital”, afegeix, amb una petició expressa al sector editorial: “Estaria molt bé que, a més dels llibres de tinta, s’acostumessin a posar a la venda els llibres en PDF obert, això facilitaria molt l’aprenentatge, hi ha editorials que ho fan però amb altres costa bastant, i això ens obliga a estar buscant constantment alternatives”.

    Un benefici per a tot el centre

    Eiximeno es felicita de l’evolució que ha tingut el Servei Educatiu de l’ONCE al llarg dels anys, i de la longeva i benèfica col·laboració entre l’organització de cecs i el Departament d’Educació. Amb tot, considera que hi ha marge de millora. “Hem estat molt focalitzats en l’alumne i ara hem de transformar aquesta atenció perquè ho sigui en l’alumne, en l’aula i en el centre, hem d’aconseguir que la nostra presència sigui també un benefici per als docents d’aquell centre i per als companys de l’alumne amb discapacitat visual, ja que aquesta és una de les bases de la inclusió”, comenta.

    “Hem de redimensionar la nostra presència en aquest sentit –remarca Eiximeno– i donar valor afegit a aquella aula, de tal manera que el disseny de les activitats sigui inclusiu, sense necessitar adaptacions específiques i que siguin activitats per a tothom. A més, hem d’incidir cada cop amb més força en l’assessorament i la formació especialitzada que nosaltres podem donar a la comunitat educativa en general i als docents en particular, com a eix vertebrador de la nostra tasca de present i futur”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accessibilitat CREDV digitalització discapacitat visual Escola inclusiva Llibres accessibles once
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Eleccions municipals
    Next Article
    Opinió
    Ser o servir
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La FECC crea grups d’experts per potenciar la lectura, les matemàtiques i la competència digital

    març 21, 2025

    Entrevista
    Carme Colomina: “L’ascens de l’extrema dreta posa en perill la Unió Europea tal com l’hem conegut o l’hem imaginat fins ara”

    febrer 25, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}