Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Campanya per fomentar el català en la FP

    Redacciónovembre 13, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    UGT de Catalunya i Plataforma per la Llengua uneixen forces per fomentar el català a l'FP | UGT
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Plataforma per la Llengua i el sindicat UGT denuncien que en el currículum de Formació Professional (FP) no s’imparteix cap hora de llengua catalana i han presentat un manifest conjunt amb deu peticions perquè la Generalitat de Catalunya garanteixi l’aprenentatge de la llengua en aquesta etapa formativa.
    Segons assenyalen, es dona el cas que ara mateix el Consell Escolar de Catalunya té sobre la taula el projecte de decret del règim lingüístic del sistema educatiu fet pel Departament d’Educació, un decret que tan sols fixa que la Formació Professional haurà de garantir el nivell lingüístic “que sigui necessari”, sense arribar-lo a concretar.
    Totes dues entitats consideren que aquesta anomalia s’ha de revertir de manera urgent, perquè “cal garantir que tota la població tingui unes competències lingüístiques sòlides que atenguin la demanda —i el dret— de la societat catalana de ser atesa en català, i per augmentar les oportunitats laborals de la població”.
    La directora de Plataforma per la Llengua, Rut Carandell, ho ha defensat així en una roda de premsa que ha comptat amb les intervencions d’Eva Gajardo, secretària d’Igualtat i Formació de la UGT Catalunya; Jesús Martín, responsable de Formació Professional de la Federació de Serveis Públics del mateix sindicat, i de Marc Guevara, responsable d’Educació i Universitats de Plataforma per la Llengua.
    Argumenten que a l’FP, amb 152.040 alumnes aquest curs, hi ha més alumnat immigrant que al Batxillerat i, en molts casos, s’ha incorporat al sistema educatiu català tardanament, per la qual cosa el contacte previ amb la llengua pot ser escàs i el coneixement, insuficient.

    Manifest

    Els 10 punts del manifest se centren en acció interdepartamental, nou currículum d’FP, més professorat de català, cursos de llengua al Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), suport del Consorci per la Normalització Lingüística (CPLN) i compromís de l’agència FPCAT.
    El manifest reclama reformar el currículum de tota l’FP per incorporar-hi l’ensenyament de català, atès que ara mateix no hi ha cap hora lectiva de la llengua pròpia del territori en cap cicle formatiu de Grau Mitjà ni tampoc de Grau Superior, ni tampoc en els Programes de Formació i Inserció (PFI) ni en els Itineraris Formatius Específics (IFE). “El fet que no hi hagi cap hora de català és també un greuge comparatiu entre els estudis postobligatoris, perquè, ara per ara, el català sí que s’ensenya al Batxillerat”, assenyalen en un comunicat.
    Per aconseguir que els estudiants d’FP tinguin un bon nivell de català, el manifest reclama també que s’augmentin els recursos perquè el SOC ensenyi català en les seves formacions no reglades.
    El tercer punt del manifest reclama la implicació de tots els departaments de la Generalitat de Catalunya competents en matèria de FP: Educació, Presidència, Empresa i Treball, Cultura (Secretaria de Política Lingüística), i Universitats i Recerca haurien de coordinar-se per impulsar aquest pla de xoc.
    El quart punt del reclama que l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professional (FPCAT) incentivi l’alumnat per a la millora de l’ús del català a l’empresa, perquè hi sigui la llengua vehicular i perquè els consells sectorials i territorials d’FP es comprometin amb l’ús del català.
    El suport del Consorci per la Normalització Lingüística, el cinquè punt del manifest, es considera indispensable per augmentar el nombre de docents de català i, per això, el sisè punt proposa que el Departament d’Universitats i Recerca faciliti la graduació de nous professors de català fent un nou grau de didàctica de la llengua o bé oferint més places del màster de didàctica de la llengua.
    Les entitats exigeixen que es modifiqui el projecte de Decret del règim lingüístic del sistema educatiu elaborat pel Departament d’Educació (que ara mateix el Consell Escolar de Catalunya analitza), perquè es modifiqui el currículum de la Formació Professional inicial, i perquè l’article 5.3 sigui molt més específic. Aquest apartat fixa que “els ensenyaments de formació professional i de règim especial, llevat de l’ensenyament d’idiomes, asseguren el domini oral i escrit en català, en castellà i en aranès a l’Aran, que sigui necessari per a l’ensenyament cursat i per a l’àmbit professional que hi està vinculat”. Les entitats consideren, però, que el nivell “que sigui necessari” és massa genèric i no s’ajusta a les necessitats del sistema FPCAT ni a les exigències de la societat catalana, que vol viure i ser atesa en català.
    Les tres últimes peticions del manifest fan referència a l’FP Dual, a les aules d’acollida i a l’obligatorietat dels estudis. D’una banda, les entitats reclamen a la Direcció General d’FP que estableixi el català com a element curricular de les pràctiques dels programes d’FP Dual (fet que permetria a les empreses tenir professionals capacitats lingüísticament i complir la normativa de consum). D’altra banda, el manifest exigeix reforçar les aules d’acollida en l’educació obligatòria i fer-les extensives a la Formació Professional, i, per acabar, es proposa al Govern que estudiï la possibilitat d’ampliar l’obligatorietat dels estudis fins als divuit anys per evitar l’abandonament, i li reclama que compleixi la inversió del 6% del PIB en educació, establerta per la Llei d’Educació de Catalunya (LEC).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Català FP Plataforma per la Llengua UGT
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Mòbils: qui li posa el cascavell al gat?
    Next Article
    Actualitat
    Primera fira de cooperatives d’AlumnesCoop
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}