Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Carnestoltes, molt més que disfresses i disbauxa

    Susagna Escardíbulfebrer 6, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si una festa popular destaca entre totes les que se celebren en l’àmbit educatiu, tant a les escoles com a les entitats de lleure, és sense cap mena de dubte, la festa del Carnestoltes. Durant uns dies, els centres es transformen en veritables laboratoris d’enginy i imaginació per poder dissenyar disfresses, construir carrosses, organitzar comparses. A les aules i als passadissos s’amunteguen els cartrons, les teles, les pintures, les màscares i un sense fi de materials que són les eines imprescindibles per mobilitzar el procés creatiu. S’encomana la diversió i l’ambient es torna més distès i dinàmic. Quan el carnaval adopta una intencionalitat educativa, els seus beneficis es multipliquen en termes de valors i aprenentatges.

    Hi ha centres que organitzen consultes per triar el centre d’interès del carnaval i tant petits com grans hi participen. Impliquen la canalla en el disseny i l’elaboració de la disfressa i els seus complements i, fins i tot, barregen grups de diferents nivells per estimular el treball intergrupal i l’ajuda mútua. Es forgen noves amistats, es trenquen dinàmiques i s’adquireixen un munt d’habilitats manuals, instrumentals i creatives. Tot plegat té un impacte molt positiu en la cohesió i el sentiment de pertinença a la comunitat educativa.

    Centres que veuen aquesta festa com una bona oportunitat per enfortir la relació amb les famílies i amb aquest propòsit es generen entorns oberts a la seva participació activa: col·laboren en la confecció de la disfressa, creen la seva pròpia comparsa, donen suport a l’equip educatiu durant la rua, etc.

    Quan el carnaval adopta una intencionalitat educativa, els seus beneficis es multipliquen en termes de valors i aprenentatges

    D’altres centres, plantegen el Carnaval com un projecte transversal i interdisciplinari de manera que es treballa la temàtica triada englobant les diferents assignatures. A medi natural i social s’investiga sobre l’origen de la festa i com se celebra a les diferents comunitats i països; a música s’identifiquen cançons i ritmes propis d’aquesta celebració; a les llengües s’aprenen dites i refranys; a educació física les coreografies de la rua; a l’àrea d’educació artística es preparen les disfresses; a educació en valors es debat sobre com viure un carnaval lliure d’estereotips sexistes, etc. Es tracta d’una proposta que compta d’entrada amb molts elements d’èxit, ja que l’emoció i l’interès dels infants està prou assegurada.

    En el context de l’educació en el lleure, és fonamental destacar la dimensió comunitària i de servei que adquireix el Carnaval. Els esplais i caus tenen un paper crucial en dinamitzar la participació de les associacions i la comunitat local als seus respectius barris. Aquesta festa no és només un espai de diversió, que en ell mateix ja té valor, sinó que també es converteix en una palanca de cohesió social. Fomenta valors de col·laboració, solidaritat i compromís, contribuint així a l’enriquiment del teixit social a les comunitats.

    En pocs dies milers de nenes i nens, també monitors i monitores i docents i moltes famílies desfilaran amb les seves disfresses i comparses exhibint-les amb orgull. La màgia i les rialles ompliran els patis dels centres i els carrers dels barris. Música i ball acompanyaran les rues i, durant unes hores, ens sentirem cofois. Res més potent i saludable per a les nostres ments i cors que l’alegria compartida. Així que com diria un dels manaments del rei o reina Carnestoltes: “el Carnaval ja ha arribat, per poder-nos divertir i de la gresca gaudir”,  caldrà fer-li cas.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    carnestoltes opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Es consolida la vulnerabilitat socioeconòmica severa en la infància i l’adolescència
    Next Article
    Actualitat
    Debat sobre la qualitat de l’educació a Catalunya
    Susagna Escardíbul

    Pedagoga de l’Àrea d’Innovació i Continguts de Fundesplai

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    2 comentaris

    1. Josep on febrer 6, 2024 10:26 pm

      Així, en general, el carnaval a les escoles s’ha convertit en quelcom entre ridícul i esperpèntic, les famílies n’estan tipes i els alumnes, en parlar-ne, cada cop expressen el seu desig de no disfressar-se. A més a més, s’hi fomenta el gregarisme i l’acceptació acrítica de consignes sense sentit del grup per por a ser assenyalat.

      Tot això queda allunyat de l’esperit transgressor del carnaval en el qual, recorde-m’ho, hom hauria de participar de manera voluntària: “si no vols carnestoltes, tanca les portes”, diu la cançó. Però a l’escola això és, senzillament, impossible.

      Reply
    2. Josep on febrer 6, 2024 10:34 pm

      Ah! Se m’ha oblidat comentar com és d’inclusiu el carnaval a l’escola: gens ni mica. Només cal pensar en el tràngol que suposa per als xiquets i xiquetes amb TEA.
      Però la foto acaba essent més important que el seu benestar. Així de trist.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}