Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Catalunya és la comunitat amb el percentatge més elevat de docents interins

    Redacciómaig 18, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació de l'informe i del manifest, aquest matí | Foto: CCOO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El març de 2017 els sindicats d’educació d’àmbit estatal i l’administració van signar un acord per a la millora de l’educació pública que contenia, entre altres mesures, l’augment de la taxa de reposició al 100% i una reducció de la taxa d’interinitat al 8%. Aquell acord ha permès que en els darrers quatre anys les convocatòries d’oposicions a infantil, primària, secundària i FP s’hagin anat succeint, a tot l’Estat i també a Catalunya, i en conseqüència s’hagi reduït la taxa d’interinatge. Amb tot, l’objectiu del 8% queda encara molt lluny. La mitjana d’interinatge a l’Estat és del 22,5%, mentre que a Catalunya es troba en el 37,5%, si bé arriba al 41,8% quan es tenen en compte els “reforços covid”.

    Aquestes dades surten d’un estudi de la federació d’educació de CCOO, presentat avui, a partir del qual aquest sindicat arriba a dos grans conclusions: que la signatura de l’acord de 2017 va comportar un augment significatiu de places ofertades en els procediments selectius (87.812 places en el quadrienni 2018-2021, amb pandèmia inclosa, que superen les 80.599 acumulat entre 2009 i 2017).

    En la mateixa roda de premsa, el sindicat ha presentat un manifest (obert a adhesions) en el qual s’exigeixen fins a 14 canvis de cara a properes oposicions. Dos d’aquests canvis són competència estatal (proves no eliminatòries i actualització de temaris) i la resta són competència autonòmica, com la petició de gravar les sessions públiques a petició de l’aspirant, el nomenament dels membres del tribunal per sorteig i sense persones voluntàries, o el control de temps visible per a la persona aspirant en l’exposició oral, entre altres.

    Gairebé 30.000 interins, la major part a secundària

    Pel que fa a Catalunya, d’acord amb aquest estudi, “és la comunitat autònoma on més s’abusa de la figura de la persona interina docent, tenint en compte els reforços covid. Gairebé 30.000 docents depenen d’un nomenament anual. Actualment hi ha a Catalunya 29.361 persones interines a la borsa docent, amb una representació majoritària de dones, que representen un 69,5% del col·lectiu. El cos docent amb el nombre més elevat d’interinitat és el de professors d’ensenyament secundari, que imparteix docència en l’etapa obligatòria d’ESO i en els ensenyaments postobligatoris de batxillerat, formació professional i escoles d’adults”.

    Interins (NIFs)
    Cos DESC Dones Homes Total % D % H
    Professors d’ensenyament secundari 11.706 6.319 18.025 64,94% 35,06%
    Professors tècnics d’F.P. 658 795 1.453 45,29% 54,71%
    Professors d’E.O.I. 185 70 255 72,55% 27,45%
    Professors de música i arts escèniques 1 2 3 33,33% 66,67%
    Professor d’E.A.A.O.A. (A) 93 72 165 56,36% 43,64%
    Professor d’E.A.A.O.A. (B) 12 9 21 57,14% 42,86%
    Mestres 7.903 1.759 9.662 81,79% 18,21%
    Total 20.558 9.026 29.584 69,49% 30,51%

    Més dades: a Catalunya la interinitat en el cos de professorat de secundària és del 51,84%, un percentatge que dobla el de primària, amb un 26,36%. “Les oportunitats d’accés a la funció pública han estat molt irregulars entre cossos i entre especialitats durant aquest període, sense convocatòries en algunes especialitats en més de 10 anys (per exemple en l’especialitat de Construccions civils i edificacions i Oficina de projectes de construcció o en algunes del cos de mestres i professors d’Escoles d’Arts Plàstiques i Disseny)”, afegeix l’informe de CCOO.

    L’informe també analitza el resultat de l’última convocatòria d’oposicions de places PESCO, d’estabilització i consolidació, i la principal crítica és que la fase de mèrits “no ha estat determinant per a la superació de les oposicions tal i com hauria de ser segons contempla en la resolució de la convocatòria”. Així, segons el sindicat, “s’ha desvirtuat la fase de mèrits perquè sembla que s’ha produït un repartiment de places per tribunal en el moment de seleccionar les persones que superarien el procés d’oposicions. Aquest fet hauria pogut empènyer els tribunals a decidir els resultats del concurs-oposició abans d’arribar a la fase de mèrits, distorsionant l’esperit de la Resolució”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CCOO Educació interinatge Interins i substituts
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Soraya Calvo: «L’educació sexual no és ideologia»
    Next Article
    Opinió
    Per una educació ecosocial amb la mirada de Paulo Freire
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}