El març de 2017 els sindicats d’educació d’àmbit estatal i l’administració van signar un acord per a la millora de l’educació pública que contenia, entre altres mesures, l’augment de la taxa de reposició al 100% i una reducció de la taxa d’interinitat al 8%. Aquell acord ha permès que en els darrers quatre anys les convocatòries d’oposicions a infantil, primària, secundària i FP s’hagin anat succeint, a tot l’Estat i també a Catalunya, i en conseqüència s’hagi reduït la taxa d’interinatge. Amb tot, l’objectiu del 8% queda encara molt lluny. La mitjana d’interinatge a l’Estat és del 22,5%, mentre que a Catalunya es troba en el 37,5%, si bé arriba al 41,8% quan es tenen en compte els “reforços covid”.
Aquestes dades surten d’un estudi de la federació d’educació de CCOO, presentat avui, a partir del qual aquest sindicat arriba a dos grans conclusions: que la signatura de l’acord de 2017 va comportar un augment significatiu de places ofertades en els procediments selectius (87.812 places en el quadrienni 2018-2021, amb pandèmia inclosa, que superen les 80.599 acumulat entre 2009 i 2017).
En la mateixa roda de premsa, el sindicat ha presentat un manifest (obert a adhesions) en el qual s’exigeixen fins a 14 canvis de cara a properes oposicions. Dos d’aquests canvis són competència estatal (proves no eliminatòries i actualització de temaris) i la resta són competència autonòmica, com la petició de gravar les sessions públiques a petició de l’aspirant, el nomenament dels membres del tribunal per sorteig i sense persones voluntàries, o el control de temps visible per a la persona aspirant en l’exposició oral, entre altres.
Gairebé 30.000 interins, la major part a secundària
Pel que fa a Catalunya, d’acord amb aquest estudi, “és la comunitat autònoma on més s’abusa de la figura de la persona interina docent, tenint en compte els reforços covid. Gairebé 30.000 docents depenen d’un nomenament anual. Actualment hi ha a Catalunya 29.361 persones interines a la borsa docent, amb una representació majoritària de dones, que representen un 69,5% del col·lectiu. El cos docent amb el nombre més elevat d’interinitat és el de professors d’ensenyament secundari, que imparteix docència en l’etapa obligatòria d’ESO i en els ensenyaments postobligatoris de batxillerat, formació professional i escoles d’adults”.
Interins (NIFs) | |||||
Cos DESC | Dones | Homes | Total | % D | % H |
Professors d’ensenyament secundari | 11.706 | 6.319 | 18.025 | 64,94% | 35,06% |
Professors tècnics d’F.P. | 658 | 795 | 1.453 | 45,29% | 54,71% |
Professors d’E.O.I. | 185 | 70 | 255 | 72,55% | 27,45% |
Professors de música i arts escèniques | 1 | 2 | 3 | 33,33% | 66,67% |
Professor d’E.A.A.O.A. (A) | 93 | 72 | 165 | 56,36% | 43,64% |
Professor d’E.A.A.O.A. (B) | 12 | 9 | 21 | 57,14% | 42,86% |
Mestres | 7.903 | 1.759 | 9.662 | 81,79% | 18,21% |
Total | 20.558 | 9.026 | 29.584 | 69,49% | 30,51% |
Més dades: a Catalunya la interinitat en el cos de professorat de secundària és del 51,84%, un percentatge que dobla el de primària, amb un 26,36%. “Les oportunitats d’accés a la funció pública han estat molt irregulars entre cossos i entre especialitats durant aquest període, sense convocatòries en algunes especialitats en més de 10 anys (per exemple en l’especialitat de Construccions civils i edificacions i Oficina de projectes de construcció o en algunes del cos de mestres i professors d’Escoles d’Arts Plàstiques i Disseny)”, afegeix l’informe de CCOO.
L’informe també analitza el resultat de l’última convocatòria d’oposicions de places PESCO, d’estabilització i consolidació, i la principal crítica és que la fase de mèrits “no ha estat determinant per a la superació de les oposicions tal i com hauria de ser segons contempla en la resolució de la convocatòria”. Així, segons el sindicat, “s’ha desvirtuat la fase de mèrits perquè sembla que s’ha produït un repartiment de places per tribunal en el moment de seleccionar les persones que superarien el procés d’oposicions. Aquest fet hauria pogut empènyer els tribunals a decidir els resultats del concurs-oposició abans d’arribar a la fase de mèrits, distorsionant l’esperit de la Resolució”.