Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per una educació ecosocial amb la mirada de Paulo Freire

    Marta Guillaumes i Pibernatmaig 18, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració: Delphine Labedan
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    «L’objectiu fonamental de l’educació és la desocultació de la realitat.
    Educadors i educands, en educació com a pràctica de llibertat,
    són simultàniament educadors i educands els uns dels altres»
    Paulo Freire

     

    Seguint a Freire, ens eduquem en comunitat interactuant amb un món que ens interroga i ens repta: en les relacions amb un mateix, en les relacions amb els altres i en les relacions amb la natura. Els centres educatius haurien de posar als infants, joves i adults en contacte amb persones ben diverses que obren la mirada cap a formes de pensar i ser ben diferents a les familiars. Haurien de ser espais de creixement, de diàleg, de convivència i de reflexió. Haurien de ser el pilar de qualsevol sistema polític democràtic, perquè són un dels espais a partir dels quals interpretem i construïm el nostre món com a persones lliures. Però no sempre “són”. I aquí rau gran part del problema. Per Freire un dels objectius principals de l’educació és la desocultació de la realitat. El cas és, però, que la nostra particular manera de mirar el món (sempre entelada pel curt termini) ens impedeix actualment veure una realitat important: la pandèmia de la covid19 és només un signe d’una greu disfunció ecològica humana.

    Quina és la ‘realitat’?

    La realitat és que tenim molts signes (evidències) de la greu disfunció ecològica humana: el creixement exponencial de la població humana; l’estreta relació entre pobresa, globalització i epidèmies; el fet que cada any s’arriba més aviat al dia de la sobrecapacitat (excepte el 2020); el fenomen de la metropolització a nivell planetari; el creixement infinit, la tecnocràcia i l’economia neoliberal (context capitalista); l’esgotament dels recursos d’origen fòssil; l’esgotament de materials, sòls i aigua; la pèrdua massiva de biodiversitat; les tasques de cures infra ateses; l’augment de les desigualtats (més contestació social, més fluxos migratoris); l’augment dels conflictes ambientals i de les tensions militars i, finalment, el canvi climàtic. El conjunt d’aquestes evidències ens indica que som clarament davant una crisi multidimensional. Un crisi que reflexa el trencament dels llaços que ens connecten amb la natura i el trencament dels llaços que connecten a les persones entre sí. Ara més que mai cal treballar per reteixir aquests llaços.

    Quines són les respostes a la crisi multidimensional actual?

    Una de les respostes positives –tot i que parcial– que s’ha donat a nivell col·lectiu a aquesta situació de crisi multidimensional ha estat l’aparició de la “Declaració de l’Estat d’emergència climàtica” per part de diferents entitats, ciutats, universitat i estats. Aquesta ha estat, de moment, l’única resposta positiva i constructiva com a resposta a aquesta crisi de crisis. La primera declaració es va produir el 28 d’abril de 2019 a Escòcia. A Catalunya aquesta declaració es va fer el 14 de maig de 2019 i el 28 de novembre de 2019 al Parlament Europeu. Totes aquestes declaracions tenen en comú que reconeixen el canvi climàtic i la urgència de prendre decisions per a reduir les seves causes i adaptar-nos als seus efectes.

    Què podem fer des de l’àmbit educatiu?

    En primer lloc, tal com defensava Paulo Freire, evitant l’ocultació de la realitat que impedeix a infants, joves i adults formar-se de manera real en valors i ciutadania democràtica, prenent consciència dels problemes reals, informant-se amb objectivitat, opinant críticament, debatent i participant en tot allò que els afecta. La tasca de les educadores i educadors davant aquesta realitat no és fàcil. Cal treballar per una nova utopia. No podem esperar al col·lapse socioecològic. En comptes de pensar en un futur distòpic, és més que recomanable aprendre de la història i dels errors comesos. Analitzar i mesurar les dificultats i les oportunitats. El camí és llarg, però l’horitzó continua essent el mateix: emancipació i llibertat. En el present i el futur caldrà explorar espais entre la radicalitat i el pragmatisme.

    En aquest context d’emergència climàtica cal pensar i repensar l’educació. És necessari un canvi de mirada. En el nostre món present la societat valora a les persones competitives, contribuents i consumidores (el món de les 3C). Potser l’educació hauria de contribuir a revertir aquesta situació i formar persones amb consciència ecològica/planetària, consciència d’espècie, capacitat crítica i capacitat d’assumir el canvi (4C). Aquestes serien les bases per a la necessària educació ecosocial:

    1. Consciència ecològica

    Infants, joves i adults hauríem de créixer amb la idea que som ecodependents. És a dir, que tots els recursos i béns que utilitzem per a totes les nostres activitats provenen de la natura. Per garantir la continuïtat de la vida cal i caldrà relacionar-nos amb la natura de forma sostenible per obtenir allò just i necessari per a la vida humana. En aquest àmbit té una importància cabdal l’educació ambiental.

    2. Consciència d’espècie

    Infants, joves i adults hauríem de créixer amb la idea que som interdependents. És a dir, és impossible pensar en la vida d’un ésser humà sense l’ajuda d’un altre ésser humà. Vivim en cossos vulnerables, que cal cuidar durant tota la vida i per això calen comunitats amb unes relacions fortes que garanteixin la cura. En aquest àmbit és imprescindible educar per a la convivència i la pau (treball de les emocions i gestió dels conflictes).

    3. Capacitat crítica

    Infants, joves i adults hauríem de comprendre el passat i el present de forma sistèmica. Educar per tal que les persones comprenguin els grans problemes que ja tenim al present i adquireixi valors, habilitats i coneixements que els hi permetin moure-s’hi críticament. En aquest àmbit és necessari educar per a la capacitat crítica.

    4. Capacitat per assumir el canvi

    Infants, joves i adults hauríem de desenvolupar al màxim l’autonomia en la nostra capacitat de prendre decisions. A través d’un procés permanent d’alliberament, d’adquisició de sobirania personal i de possibilitats efectives de participació rellevant. El procés educatiu hauria de facilitar la formació personal. Només la formació personal és garantia de: diversitat, divergència, diferència, pluralitat i heterogeneïtat. En aquest àmbit és essencial educar per al canvi a través de la metacognició i l’autoregulació.

    Quatre pilars bàsics per a una educació ecosocial i, en definitiva, per a la vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió Paulo Freire
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Catalunya és la comunitat amb el percentatge més elevat de docents interins
    Next Article
    Actualitat
    Una nova agressió d’un alumne a una docent: què s’hi pot fer? Són casos aïllats? (i II)
    Marta Guillaumes i Pibernat

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    No hi ha comentaris

    1. lluis cipres paltre on maig 24, 2021 11:08 am

      Paulo Freire promotor de l’educació, com a pràctica de la llibertat, problematitzadora i dialògica, voldria fer educació sexual i no informació sexual. Actualment quan es fa hi ha silenciament dels components personals i culturals de les decisions, de l’afecte i el vincle espiritual, amb sobredimensionament de la genitalitat, i amb omissió del plaer i de el gaudi com temàtiques a problematitzar.
      Com explicar el porno ?
      Primer xerrades entre els docents, segon xerrades amb els pares, avans de passar amb els alumnes. No una materia evaluable. Dir sempre la veritat, escoltar, metode socràtic inductiu.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}