Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Comunitats d’aprenentatge: l’escola com a excusa per transformar la societat

    Liliana Arroyomarç 31, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa uns dies em van convidar a una jornada de debat educatiu perquè compartís les meves idees i reflexions sobre els reptes educatius entre tanta tecnologia digital. Vaig tenir l’enorme sort de rebre moltíssim més del que vaig aportar. I la lliçó més gran del dia va ser conèixer de prop dues comunitats d’aprenentatge (una de Mollet i una altra de Terrassa), perquè demostren que l’escola pot ser una bona excusa. O millor dit, diverses excuses. Aquí en van cinc, però podrien ser unes altres o aquestes i moltes més:

    1. L’escola com a excusa per aprendre i ensenyar

    L’escola és aquest espai-temps que afavoreix que qualsevol aprengui de qui té al costat. Tinguem l’edat que tinguem, sempre ensenyem als altres què fer o què no, quines idees són útils en cada moment, com aprofitar el coneixement o com adaptar-nos a la situació. Si encara no hem crescut massa, seguim amb el programa d’aprendre com esponges instal·lat per defecte. Si ja fa anys que ens cordem els cordons, això d’absorbir com esponges pot ser una habilitat oblidada, però en tot cas recuperable en qualsevol moment i lloc. Atenció i consciència del moment, que qualsevol acte o paraula pot ser una experiència d’aprenentatge i ensenyament.

    2. L’escola com a excusa per sumar

    És un context fantàstic per tenir missions conjuntes on aportar allò que ens agrada, que ens apassiona i que se’ns dóna bé. Les comunitats d’aprenentatge són la versió més atrevida d’organitzar l’escola amb l’alumnat al centre però amb la premissa de la participació de la comunitat al complet per sobre, per sota i a tot arreu. Això implica compartir l’aula amb pares i mares. Implica que les persones encarregades del manteniment de l’escola ens poden fer de profes perquè explicaran com ningú com canviar la bombeta. Però potser també és convidar el president de l’associació de veïns a que ens ensenyi què va passar amb les flors el dia que ens vam divertit trepitjant-les. Compartir i intercanviar són la tònica dominant, un diàleg permanent i una relació constant amb la intersubjectivitat a partir de qualsevol experiència, coneixement o eina.

    3. L’escola com a excusa per somiar

    Si alguna cosa tenen en comú les comunitats d’aprenentatge són aquesta energia de convertir els somnis en objectius concretables. Exhibeixen la seva habilitat de construir castells en l’aire i pensar després com es materialitzen. Perquè somiar és pensar en gran i no es pot pensar en gran sense equivocar-se. Són espais de laboratori social, on estan en fase de testeig permanent, viuen en mode assaig-error. Si funciona, s’aplica. Si no funciona, s’analitza el per què, s’aprèn i es prova de nou. Són aquest tipus d’habilitats intangibles les que necessitaran demà els que avui aprenen a escriure. El dret a atrevir-se i el dret a frustrar-se d’una manera sana. És també l’atmosfera idònia per descobrir les seves passions, les seves fílies i fòbies o trencar els estereotips de la intel·ligència lògica en favor de les intel·ligències múltiples.

    4. L’escola com a excusa per a formar part d’alguna cosa

    Està comprovat que la marginació combinada amb les desigualtats socials són la fórmula idònia per a l’aïllament. Si ens en descuidem, avancem cap a societats cada vegada més desiguals i més segmentades, el que significa major desconnexió. El marge cada vegada està més lluny i no només de les oportunitats, sinó també de l’empatia i d’aquesta necessitat tan bàsica de formar part d’alguna cosa. D’un grup, d’una comunitat, d’un col·lectiu. D’alguna cosa que transcendeix els límits individuals de la pròpia pell. Els límits entre l’altre i el nosaltres juguen amb els temors de l’altre desconegut enfosquint l’opció de l’altre diferent però tan real i vàlid com puc ser jo. I a nivell col·lectiu, això aixopluga populismes, fronteres i poca consideració cap al planeta i altres éssers vius.

    5. L’escola com a excusa per teixir les costures de la societat

    La responsable d’una comunitat d’aprenentatge de Terrassa va utilitzar un exemple il·lustratiu: donar veu a les famílies permet que mares magrebins sol·licitin cursos de català en aquest cas per poder participar en el nou entorn i ajudar les criatures amb els deures. Què hi ha més integrador que apreciar la riquesa de saber llengües? Però això no és tot. Una mare deixa d’acudir a les classes perquè el marit considera que ja ha après bastant. En un entorn desconnectat i poc cohesionat, aquesta mare hagués abandonat els llibres per pressió familiar. En el si d’aquesta comunitat d’aprenentatge, el propi ecosistema (les altres mares i sengles marits) van convèncer tant la dona com el seu marit de com d”important era que ella no faltés a classe. És a dir, una dinàmica cultural s’hagués reproduït en aquest cas, però les connexions afavoreixen l’autèntica aculturació com a procés d’obertura, de baix a dalt, com a oportunitat i sense imposició.

    En definitiva…

    En definitiva, això de l’aprenentatge “se li suposa” a l’escola. El que marca la diferència és aquesta capacitat de teixir un ecosistema: aquesta comunitat de suport, de respecte mutu, de comprendre la diferència des del més genuí, d’experimentar que la unió fa la força en cada un dels gestos del dia. L’escola no ha de ser una representació microcòsmica que prepari per al que hi haurà demà allà fora. Primer perquè el demà és tan incert com imprevisible. I després perquè posar murs entre el dins i el fora és mantenir la ficció de la vida com compartiments estanc. I en aquesta època nostra, on es fon el jo analògic amb la versió digital i prenem consciència que la identitat és un contínuum, creure que l’escola és només un lloc per aprendre –o l’únic lloc per aprendre – és quedar-se mirant el dit. I per a més inri, mentre donem l’esquena a la lluna.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    atenció a la diversitat comunitat Comunitats d'aprenentatge famílies opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Maternitat d’Elna: un espai de cura en un món d’enfrontament
    Next Article
    Actualitat
    Educació i proximitat. Què hi guanyem?
    Liliana Arroyo

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}