En els darrers dies, a la redacció del diari estan arribant iniciatives de caràcter divers, però que tenen com a denominador comú la voluntat d’acompanyar els infants i adolescents en els seus processos de desenvolupament personal, posant les coses fàcils a les famílies. En alguns casos són recursos pels quals habitualment hi ha una tarifa que ara s’obren mentre dura el confinament, en altres són cursos en línia que s’ofereixen gratuïtament, i en altres són iniciatives que estan sorgint ja expressament per aquesta situació. No li posem cap nombre a aquesta llista, perquè ens limitem a resumir els que han arribat a la redacció, i l’anirem ampliant a mesura que tinguem notícies d’altres iniciatives.
Matemàtiques
Innovamat
Innovamat és un projecte impulsat per un grup d’enginyers, professors i especialistes en didàctica de les matemàtiques per fer més atractiva aquesta matèria i millorar-ne la competència dels infants. Malgrat que només té poc més de dos anys de vida, el projecte arriba a 370 escoles catalanes i el passat setembre va organitzar unes jornades formatives amb l’assistència de 2.500 mestres de tota Catalunya. Les seves propostes didàctiques anaven fins ara de 1r a 4t de primària, però a partir del confinament han redoblat esforços per fer els dos cursos restants i també per oferir activitats per infants de P-5. I, el més important, han obert l’accés a tota la plataforma digital de pràctica matemàtica, i han creat un blog per compartir idees i propostes per fer a casa, en família. També estan fent unes formacions online per a mestres que anomenen #confiMATHS a través del seu canal de Youtube.
Matepractic
Es tracta d’un mètode desenvolupat per l’Editorial Casals que posa en pràctica les matemàtiques apreses a classe en contextos de vida quotidiana. Inclou continguts que cobreixen tots els cursos de primària i secundària i té com a objectiu millorar la competència matemàtica d’una manera divertida i propera al dia a dia. Hi ha una primera prova diagnòstica per conèixer la competència matemàtica de l’alumne, i a partir d’aquí accedeix a les activitats competencials que li corresponen per nivell. Amb motiu del confinament, l’Editorial Casals ofereix 60 dies d’accés gratuït a la plataforma Matepractic. A banda, aquesta editorial ofereix tots els llibres del seu catàleg de primària, secundària i batxillerat en obert, val la pena fer-li una ullada.
Matemàtiques contra el coronavirus
La Real Sociedad Matemática Española ha elaborat una llista de portals amb recursos per divertir-se i aprendre matemàtiques durant el confinament. Això sí, aconsella als docents “no saturar els alumnes amb deures i evitar les tasques mecàniques i repetitives”. De tota la llista, destaquem matemáticas contra el coronavirus, una plataforma de recent creació on professors de mates hi estan bolcant vídeos i recursos per compartir amb altres docents. Està pensat per alumnat de secundària, de 1r d’ESO a 2n de batxillerat.
Dibuixar, llegir, escriure, expressar-se
Flamboyant
L’editorial Flamboyant posa a disposició de famílies amb nens petits tot un seguit d’activitats gratuïtes, lúdiques i pedagògiques, per aprofitar el temps i passar una bona estona sense sortir de casa. Per exemple, fer una bossa a partir d’una samarreta vella, dissenyar un mandala efímer, construir jocs medievals o fabricar un emocionòmetre per ajudar a identificar emocions. I per totes aquestes activitats només fan falta materials que es poden trobar fàcilment a casa. Mentre duri el confinament les guies d’aquestes activitats es poden descarregar gratuïtament en aquest enllaç.
Namaka
Namaka és la revista infantil més divertida i salvatge!, segons la seva autodefinició. És una revista en paper i digital de 32 pàgines plenes de bogeria, humor i entreteniment, que s’edita cada dos mesos. És a dir, que els subscriptors reben cada any sis exemplars. Els seus responsables han decidit oferir la subscripció digital gratuïtament mentre duri el període d’excepcionalitat, la qual cosa vol dir tenir accés a les 17 revistes que s’han publicat fins ara.
Estimat diari
L’Ajuntament de Barcelona ha creat una web perquè els nens i les nenes de la ciutat hi comparteixin dibuixos, idees, vídeos, etc. Segons ha explicat la mateixa alcaldessa, tot aquest material servirà per construir un diari de la ciutat durant els dies de confinament, fet pels nens, i fins i tot es preveu que s’acabi convertint en una revista o un llibre. Aquesta web es diu Estimat diari, i malgrat que s’ha presentat aquesta mateixa setmana els nens ja l’han començada a usar.
RED Report
Una mica més de temps té aquesta iniciativa llençada pel diari digital Junior Report, que per primera vegada, amb motiu del confinament, obre la seva Revista Escolar Digital (RED Report) a qualsevol alumne que hi vulgui col·laborar, és a dir, sense necessitat que el seu centre educatiu estigui abonat a la plataforma. Per tant, el que s’ofereix és que aquells estudiants de secundària que tinguin el cuc del periodisme puguin practicar amb articles informatius reals. Ells ens són els autors i són revisats per periodistes, dels quals els alumnes reben un feed-back sobre les correccions que s’hi hagin introduït abans de la seva publicació. Fins avui, a RED Report hi han participat un miler d’alumnes de 37 centres educatius de tot l’Estat.
Dictapp
“No es tracta de quants errors fas, sinó de com els resols”. Aquesta frase podria resumir a la perfecció la filosofia de Dictapp, un nou concepte d’aplicació que interactua amb l’alumne per conèixer el seu nivell i els seus principals problemes ortogràfics i d’aquesta manera poder proposar-li una feina personalitzada i més eficient. No es tracta de treballar més, sinó millor: en conèixer el seu perfil individual l’aplicació pot centrar la feina en allò que l’alumne necessita. Més de 11.000 alumnes ja hi treballen. Dictapp allibera el docent de les tasques mecàniques de correcció i li fa arribar automàticament tota la informació del perfil i la feina de cada alumne i grup, fet que li permet de monitoritzar i dirigir la feina dels seus alumnes des del seu dispositiu. Molts docents que la fan servir destaquen que es nota que és una aplicació nascuda de l’experiència a les aules. Si voleu fer-ne un tast, en trobareu una versió de demostració aquí: https://democat.dictapp.
Clip Club TV
Unicef i Alcantara Family Foundation (dels germans futbolistes Thiago i Rafinha) han llençat la iniciativa Clip Club TV, un canal de Youtube dirigit a infants i joves, i sobretot fet per ells mateixos. Es tracta que els mateixos infants gravin petits vídeos explicant què fan i com se senten aquests dies de confinament i els pugin al portal. Amb aquest material cada dia de dilluns a divendres a les 19 hores es publica un nou programa del Clip Club TV al Youtube. Amb aquesta iniciativa Unicef vol posar en valor alguns dels drets més elementals dels infants, com són els drets a expressar-se i a divertir-se.
Coronavirus Community Lab
Educaixa i IrsiCaixa posen en marxa aquest portal a través del qual es convida la població a presentar projectes de ciència ciutadana que millorin la gestió de la crisi del coronavirus a la comunitat a escala urbana (per exemple, amb projectes amb l’objectiu de millorar durant aquests dies la salut física i mental, socialització, nutrició, descans…). Està obert a tothom, però es dirigeix especialment a alumnes i docents de 2n cicle d’ESO i batxillerat, ja que les tres millors iniciatives amb oportunitats de formació en línia amb l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT). El propòsit principal del Coronavirus Community Lab és la creació d’un repositori on s’acolliran totes les iniciatives de ciència ciutadana per donar-los visibilitat, difusió i fomentar així sinergies i crear una xarxa de solucions a l’abast de tothom.
Formació del professorat
Tot Graó
L’editorial Graó ha decidit obrir tot el seu fons de continguts educatius digitals durant un mes per donar eines d’autoformació a tots els professionals de l’educació. S’hi accedeix a través de la plataforma E-graoPRO. “Volem donar tot el nostre suport i la nostra empatia al col·lectiu de mestres i professors i professores del nostre país per tal que puguin continuar generant materials educatius amb tots els nostres continguts i preparar unes classes excepcionals per quan es tornin a omplir les aules”, explica l’editorial en un comunicat.
Tecnologies
Programació per infants i adolescents
L’escola de programació Codelearn ofereix classes en línia gratuïtes per a infants i adolescents mentre duri el període de confinament. Codelearn afirma que el seu mètode té com a objectiu que els infants i adolescents puguin aprendre a programar d’una manera divertida. A la plataforma online dissenyada per aquesta escola cada alumne aprèn al seu ritme seguint les aventures d’uns personatges ficticis als quals haurà d’ajudar mitjançant la programació. Cada repte superat els ajudarà a sumar punts, que podran intercanviar a la botiga per objectes i avatars com si es tractés d’un videojoc, la qual cosa els ajuda a mantenir la motivació per aprendre.
Disseny de videojocs per majors de 16
L’escola de disseny per videojocs FX ANIMATION Barcelona 3D & Film School segueix oferint classes online als seus alumnes, però a més, a causa del confinament, ha decidit obrir set cursos gratuïts pel públic en general i per professionals. Els únics requisits són ser més gran de 16 anys i disposar d’un ordinador a casa amb webcam i altaveus. Els cursos pel públic més general són Introducció a Zbrush per a Concept Art; Videojocs i Escultura digital; Pintura digital per a Concept Art; i Postproducció amb After Effects. Per professionals ofereix Introducció al 3D amb Cinema4D per fotògrafs i dissenyadors; visualització arquitectònica amb 3DSMax; 3D amb 3DSMax; i Houdini per usuaris d’altres softwares 3D. A banda, ofereix beques per persones que s’han quedat a l’atur i autònoms que vulguin ampliar estudis més endavant, i des d’avui i fins el 4 d’abril aquesta escola organitza un campionat internacional d’esports.
Altres
Educació viària
El Racc posa a disposició de mestres i famílies de manera oberta i gratuïta el joc online Mou-te bé! (raccmoutb.cat ), adreçat a nens i nenes de 6 a 12 anys. Es tracta d’una eina educativa amb continguts pedagògics sobre mobilitat i seguretat viària que promou la convivència i el sentit de la responsabilitat dels infants i, alhora, els ajuda a assolir certa autonomia en els desplaçaments. El mateix portal posa a disposició dels professors una guia pedagògica per dirigir les activitats que es proposen als alumnes. Està disponible en català i en castellà i compta amb 12 jocs que es poden practicar tant de forma individual com en grup. Els reptes més bàsics mostren als nens com preparar-se per anar amb bicicleta o skate i, en fases posteriors, aprenen a moure’s per la ciutat a peu, en bicicleta, cotxe, transport públic o bus escolar. També promou la convivència amb la resta d’usuaris que es desplacen, ensenya a identificar els senyals de trànsit i les zones 30 i explica què fer en cas d’accident.