Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta

    Casal del Mestre de Santa Coloma de Gramenet: 40 anys d’educació transformadora

    Joan Domènech i Josep Miquel Lacasta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Davant la polarització: educació

    Opinió
    Davant la polarització: educació

    Miriam Leirosabril 15, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pixabay
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En un moment en què la polarització sembla no assolir cimera, un ambient d’incertesa amb ombres bel·licistes ens envolta i els titulars sobre el “trumpisme” i els seus sequaços ens assoten cada dia, veure l’avenç de l’extrema dreta és inquietant ja que posa en risc valors democràtics, conquestes tant en drets per a les dones com en identitat de gènere, drets.

    Aitor Esteban feia referència als joves en el comiat del congrés transmetent-los el missatge que no donin l’esquena a la política perquè és una valuosa eina per fer coses pel bé comú. Arran d’això, escoltava en un programa radiofònic un comentarista que “la joventut és a les xarxes socials i això és el perillós”. A això hi vaig.

    ¿ Les xarxes socials són la causa de l’auge de l’extrema dreta que s’allunya dels valors democràtics? És la causa de la polarització social?

    Com sabem, l’algoritme ens fa arribar continguts digitals afins, i sap que són afins per les dades d’entrada que donem: les webs que visitem, les cookies comportamentals que mesuren el temps que passem veient un anunci, les aplicacions que ens descarreguem o mitjançant l’accés que atorguem al micròfon del nostre terminal, moltes vegades de forma inconscient, en prémer “sí, he llegit i accepto les condicions”. Així que, si l’ambient familiar és de tendència ultraconservadora, o l’educació rebuda o els cercles socials ho són, una persona pot assumir les creences que es veuen reafirmades per la informació que l’algorisme fa arribar. Hi ha hagut cabuda a altres idees? Hi ha hagut pluralitat o pensament crític? És la joventut més ultraconservadora que generacions anteriors o es perpetuen idees abans potser més dissimulades? I em permeto una darrera pregunta a manera de parèntesi, sap la ultradreta enviar missatges senzills que calin i es multipliquin a les xarxes mentre l’esquerra s’ha instal·lat a la supèrbia intel·lectual de debats conceptuals?

    La veritat és que l’accés a la informació (i a la desinformació) de forma digital és a tota la societat, el rang de població de més edat es decanta per xarxes com Facebook i la població més jove per xarxes més ràpides, som a l’era de la velocitat, Tik Tok o Instagram, majoritàriament.

    Desconec com es pot desenvolupar l’àrea 6 del DigcomEdu dedicada al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat sense accés a pantalles

    Davant d’això algunes comunitats autònomes han decidit limitar l’accés a les pantalles o reduir el temps d’accés al mínim. És a dir, en comptes d’apostar per l’alfabetització digital de la persona usuària, la digitalització es prohibeix o es redueix al mínim. La competència digital és una de les competències clau del nostre sistema educatiu. Es defineix com “l’ús segur, saludable, sostenible, crític i responsable de les tecnologies digitals per a l’aprenentatge, per al treball i per a la participació a la societat, així com la interacció amb aquestes”. Com pot saber una persona què és un ús segur, com exposa les dades personals, què és la “netiqueta”, com diferenciar la fiabilitat d’una font d’informació o el cost en aigua i energia de la intel·ligència artificial, per exemple, si no hi està alfabetitzada? Desconec com es pot desenvolupar l’àrea 6 del DigcomEdu dedicada al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat sense accés a pantalles.

    La Unió Europea considera la competència digital dins de les habilitats bàsiques que tota ciutadania ha de tenir. Les habilitats digitals per a la competitivitat, la societat moderna i la vida quotidiana. L’alfabetització mediàtica és clau per a una ciutadania activa i informada , així es recull a l’informe Action Plan on Skills publicat per la Unió Europea el 5 de març passat sobre habilitats bàsiques. En aquest informe es fa menció en diverses ocasions a l’informe Letta, ( Enrico Letta – Much more than a market (April 2024) . En ell es fa referència a ” el compromís amb una transició ecològica i digital justa”. Aquesta decisió reflecteix un compromís a llarg termini per transformar la societat i l’economia europees de manera sostenible i equitativa. La propera legislatura es considera la integració de la propera legislatura. Una transició justa suposa no deixar ningú enrere en el canvi o transformació, ni per manca de mitjans materials ni per dificultats d’accés del tipus que sigui de l’entorn: tenir en compte l’impacte de les tecnologies sobre el medi ambient del DigCompEdu).

    Una altra de les habilitats o competències bàsiques a què fa referència l’informe europeu és la ciutadana, i se cita expressament que és fonamental per fomentar la participació activa en societats democràtiques. Els avenços tecnològics ràpids, juntament amb la creixent polarització i la difusió d’informació errònia, fan que cultivar habilitats ciutadanes sigui més crucial que mai.

    Mantenir una ciutadania desinformada, no alfabetitzada digitalment o procliu a creure en els crits convenients per a certes estratègies polítiques o comercials fa que la societat sigui més manipulable, que continuï caient en polaritzacions extremistes i individualismes, i que posa en perill valors democràtics.

    En un moment social de canvis ràpids i constants en tots els contextos, ens veiem influenciats per diversos factors que ens envolten: la crisi climàtica, la proliferació de notícies falses, les migracions creixents per diversos factors, l’auge de la violència i els conflictes bèl·lics, la proliferació de tecnologies recents com la intel·ligència artificial amb les seves virtuts i els seus perills. És molt difícil gestionar tota aquesta informació si no es focalitza una formació en habilitats bàsiques per poder formar part d’una ciutadania activa, inclusiva, que sàpiga gestionar la informació i participar en decisions que li competeixen.

    Per tant, la lluita contra la polarització comença a l’educació, de tota la societat, però cal posar el focus a la societat del futur que tenim a les aules potenciant habilitats bàsiques com una competència digital i ciutadana que creï ciutadania crítica, activa, compromesa amb causes com la sostenibilitat o la lluita contra les desigualtats i l’equitat; compromesa amb els valors democràtics i els drets socials. L’altra opció, la dels oligarques, governants d’extrema dreta o ultraliberals són polítiques que no inclouen la majoria, són polítiques exclusivistes a mida, però per poder decidir quins principis defensa cada persona cal accés a la informació i pensament crític.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    digital Extrema dreta opinió xarxes xarxes socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Ingredients per millorar la professió docent
    Next Article
    Actualitat
    Mor Pilar Figueras, mestra impulsora del projecte de ciutats educadores
    Miriam Leiros

    Mestra de primària. Coordinadora de Teachers for Future Espanya i experta en gestió social d'hàbitat i disseny participatiu

    Related Posts

    Opinió
    Creixement de l’FP: pública vs privada?

    juliol 15, 2025

    Opinió
    L’ambaixada de les eines digitals

    juliol 14, 2025

    Opinió
    “Quo vadis”, docència?

    juliol 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}