Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    De què parlem quan parlem d’avaluació

    Montse Rosmaig 5, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    POLONI: Milord, els tractaré com es mereixen.

    HAMLET: Pels claus de Crist, senyor! Tracteu-los millor. Si els tracteu com es mereixen, ¿qui s’escaparà de ser fuetejat? Tracteu-los conforme al vostre honor i dignitat. Com menys s’ho mereixin, més mèrit tindrà la vostra generositat.

    William Shakespeare

    Què té valor, en educació?

    Les proves PISA gaudeixen d’una autoritat remarcable, avui. Les realitza la OCDE, una organització amb finalitats econòmiques. Que l’educació ha de servir per guanyar-se la vida i per a la prosperitat de les societats, no ho discutiré. Té un valor.

    Té valor, també, el foment de la major igualtat entre les persones per aconseguir una societat més justa. L’avaluació de competències bàsiques hauria de tenir aquest sentit: no deixar ningú enrere.

    Ara bé, si tots sabéssim fer només les “competències bàsiques”, la nostra societat s’empobriria sense remei. L’educació no pretén la uniformitat, vol també conrear talents personals, àrees d’oportunitat. La creativitat, el coneixement, la riquesa, es construeixen en la connexió de sabers variats en la xarxa social. Com s’han de valorar? Com es poden avaluar, en la seva diversitat, i en la seva interacció com a assoliment dels objectius pedagògics proposats?

    L’educació ens fa humans, i tota la complexitat humana en forma part: la bondat, la ciutadania responsable, la salut, la solidaritat, la maduresa personal… Tenim mecanismes per donar valor als objectius probablement més importants de l’educació?

    S’ha d’avaluar?

    L’avaluació té finalitats legítimes i convenients. La més important és la millora. Educar és creure en la perfectibilitat humana, escrivia Savater en El valor de educar. La comprovació és imprescindible en el pensament crític, el rigor científic i la reflexió que ens permeten perfeccionar-nos. Per això, l’avaluació no ha d’anar mai sola. Ha de formar part de processos d’investigació i acció que ens permetin canviar, innovar, planificar, fer prospectiva, rectificar, corregir. No n’hi ha prou amb atorgar valor i magnitud. L’educació no té un punt i final. Mai no és un producte acabat que “val” tant. L’avaluació serveix per seguir educant i fer-ho millor: s’hi han de posar mesures, i per tant, recursos. I quan hi ha recursos, s’han de retre comptes, és un requisit democràtic.

    La nostra societat està acostumada, però, a l’avaluació com mecanisme de promoció o exclusió. Els exàmens funcionen com a legitimació d’una classificació, com a naturalització d’una selecció social per via acadèmica. Encara que el diccionari ens digui que l’avaluació dóna valor d’una manera aproximada, les conseqüències d’aquesta acció han estat històricament determinants. Però, les proves aïllades de capacitat s’han revelat ineficaces i fins i tot injustes, i la classificació selectiva, irrellevant (Joan Manuel del Pozo) i aquesta seria una de les raons perquè les empreses, per exemple, tendeixen a donar menys importància als títols acadèmics. Hem anat comprovant que els exàmens no donen a cadascú el que es mereix, però encara existeix la tendència a usar-los amb caràcter disciplinari.

    Quin és el subjecte de l’avaluació?

    Quan avaluem competències i coneixements, avaluem persones? Em preocupa molt l’efecte “sinècdoque” de l’avaluació. La tendència a prendre la part pel tot. Avaluem la competència matemàtica, o la competència lectora d’una persona, i massa sovint això ens porta a una consideració global de les seves capacitats o fins i tot del seu valor total. M’esgarrifa l’atreviment de “determinar la magnitud” de la vàlua d’una persona. En canvi, m’agrada el concepte d’atorgar valor a les coses bones que fan les persones, concepte que es relaciona millor amb el matís de la paraula valorar. Té sentit pedagògic perquè encoratja a perseverar en els objectius i a sentir-se capaç de superar les dificultats.

    L’educació és un procés i avaluar-lo únicament a través de resultats no sembla prou adequat. En el procés educatiu intervenen múltiples factors a més de la pròpia persona: les relacions amb l’entorn social, l’acció del professorat i altres professionals, l’organització del sistema escolar, la família, les polítiques educatives… No avaluarem el procés educatiu si no avaluem també la intervenció de tots aquests actors.

    En tractar-se d’un procés, es planteja també la dificultat de quan avaluar. La maduració humana no és un procés lineal i homogeni, i s’entén al llarg de la vida. L’efecte d’una acció educativa no té per què ser immediat.

    Haurem de convenir, doncs, que qualsevol avaluació només podrà ser parcial i haurem d’acceptar amb humilitat que, com indica el diccionari, ens permet una aproximació al procés educatiu. Si fos possible avaluar-ho tot, i tot al mateix temps, tampoc no serviria. Com podríem afrontar mecanismes que ens permetessin utilitzar tot el coneixement i implementar mesures de millora de tot alhora? És més raonable reconèixer la parcialitat de qualsevol tipus d’avaluació, procurar no centrar-nos cada vegada en els mateixos aspectes, i usar el coneixement que n’obtinguem per reorientar els processos.

    Qui avalua?

    Qui decideix quines d’aquestes facetes humanes es valoren? Qui determina què constitueix valor, orienta l’activitat educativa de tot l’ecosistema educatiu perquè ningú estarà disposat a quedar enrere en aquells aspectes més valorats. Un gran poder. Qui està legitimat per exercir-lo? L’OCDE? El Departament d’Ensenyament? El Ministeri? El magisteri?

    Perquè l’avaluació serveixi per a la millora, ha de passar necessàriament que els subjectes avaluats –siguin persones o grups-, tinguin l’ocasió real de participar en els processos de preparació, ordenació, producció i seguiment de l’activitat avaluadora (J M del Pozo) Si l’avaluació no produeix autoconeixement i coneixement crític, no és útil per a la millora. L’acció tutorial ha d’acompanyar aquest coneixement crític, que tendeix a condicionar les expectatives que té la persona sobre ella mateixa i les seves possibilitats de superació. Per això em preocupa molt la publicitat o la privacitat de les dades obtingudes en qualsevol avaluació. Una expectativa negativa estesa en l’entorn d’una persona sol generar l’efecte de profecia que s’autocompleix, i frenar l’educació en lloc d’impulsar-la. Tornaré a citar a Joan Manuel del Pozo: És bo tenir present una coneguda llei de la sociologia, la llei de Campbell, segons la qual, si fem servir un indicador quantitatiu per avaluar un procés social –i els educatius són essencialment socials- , com més influeixi l’indicador en la presa de decisions, més corromprà el procés social que mesura.

    Com es podrien organitzar procediments que permetin alhora la participació i el rigor? Com podria ser una avaluació contínua que alimentés de criteri i direcció als processos educatius? Com podríem compartir el coneixement i alhora respectar la privacitat dels protagonistes de l’avaluació? Lluny de les avaluacions resultadistes i selectives, caldria configurar l’I+D+i de l’educació com a element constitutiu de l’activitat educativa. Això permetria introduir un vector de canvi, amb millores fonamentades i contextualitzades, compartides i enriquides, parcials però constants.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’avaluació, eina clau per a l’aprenentatge
    Next Article
    Entrevista
    Álex Ruiz: “L’escola ha de formar ciutadans crítics, més enllà de conèixer els drets humans”
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}