Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Dediquem més temps a resoldre els conflictes derivats de la calor que a l’educació

    arosajuny 20, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Edu Bayer.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les altes temperatures són les nostres enemigues des de ja fa uns quants anys. Diuen que el que tenim ara és una onada de calor, però d’això se’n diu canvi climàtic. Fa uns quants cursos que estar a l’escola tant al mes de juny com al mes de setembre –i de vegades començament d’octubre– s’ha convertit en un infern.

    Els darrers dies hem vist als mitjans de comunicació que hi ha hagut diferents problemàtiques relacionades amb les altes temperatures a les aules. En el cas del meu centre, hem tingut aules a 34 graus. A cadascuna de les aules hi ha 25 alumnes més els mestres –un total d’unes 470 persones en un edifici–. Els centres poden ser més grans o més petits, però generalment estaríem parlant de llocs on hi ha un gran volum d’usuaris confluint-hi al mateix moment i durant un període llarg d’hores. Davant tots els tòpics que ens deixen anar quan els mestres ens queixem, és important menysprear la crítica fàcil i fixar-nos en la problemàtica i analitzar les seves conseqüències.

    El tema de la calor a les escoles s’està tractant de forma anecdòtica i passatgera. Se li treu importància i s’espera que passi Sant Joan i les escoles es buidin, o que arribi la tardor i les temperatures baixin. Any rere any anem repetint les calorades i arrosseguem el problema sense tractar-lo ni resoldre’l. Quan les temperatures són anormalment altes, la calor excessiva pot ser un perill per a la salut. Les temperatures molt extremes i l’excés de calor produeixen una pèrdua de líquids i de sals minerals necessaris per a l’organisme. Aquest fet pot agreujar una malaltia crònica o provocar deshidratació i esgotament. Si l’exposició a temperatures tan elevades es perllonga, es pot patir un cop de calor, que és una situació que pot acabar sent greu.

    A les escoles tenim marejos, malestar, poca concentració, vòmits, baixades de tensió… I cal dir que cada vegada anem a més. És una situació de perill a la qual se sotmeten els nostres infants de manera voluntària per part de les institucions; no estan fent absolutament res més enllà d’enviar cartes més pròpies d’un gag del Polònia on demanen, per exemple, que adaptem la nostra vestimenta amb roba d’estiu.

    Els darrers dies ens estem trobant també amb el caos de gestionar les ombres dels patis per a més de 430 persones, estar pendents de la hidratació dels nens i nenes, de la crema solar, buscar alternatives tot l’espai de temps que passem dins de l’escola sense poder usar les aules que superen els 30 graus, canviant les activitats previstes… Estem destinant més temps a resoldre els conflictes de la calor que a l’educació. Mentrestant, a la resta d’equipaments públics hi ha aires condicionats per complir les temperatures que marquen la llei.

    Alguns també modifiquem les activitats del centre davant les altes temperatures, però aquesta tampoc no és la solució. No podem relegar el paper de l’escola a la funció d’aparcanens. L’única línia que hem de contemplar és la de reivindicar que necessitem espais confortables per a continuar fent la nostra feina amb normalitat. Evidentment no se’ns cauen els anells per fer activitats alternatives, però aquestes haurien de ser per a situacions anòmales i molt esporàdiques. El problema real és que les altes temperatures a les aules ja són habituals tant a inici com a final de curs i els centres educatius no estan adaptats. Al final tot acaba sent responsabilitat del professorat que ha de solucionar la manca d’inversió de l’Administració.

    La situació és preocupant. Ara mateix se’ns trasllada tota la responsabilitat de les conseqüències de la calor amb un avís dels Serveis Territorials i ens diuen que evitem el sol, abandonem les aules i busquem els espais més frescos… ¿I quina és la responsabilitat del departament d’Ensenyament? ¿No hi ha cap compromís per part de ningú d’eradicar aquesta situació?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    calor condicions laborals final de curs horari escolar opinió Salut temperatures
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Es crea el Pacte Nacional per la Universitat per revisar-ne el finançament i l’accés
    Next Article
    Opinió
    De la mediació objectual a la mediació experiencial: independència i memòria en l’educació en museus
    arosa

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}