Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Desplaçar el centre: per un ‘nosaltres’ més ampli

    Guadalupe Joveragost 27, 20177 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dues infermeres, una amb el vel, baixen per La Rambla entre el reconeixement de la població / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un esquinç ha trasbalsat els docents després dels atemptats de Barcelona i Cambrils. A l’horror per la violència desfermada, al dolor per les víctimes de la barbàrie, s’hi suma l’estupor per la joventut dels terroristes, fins fa ben poc uns més entre els nostres estudiants.

    La Noura, en Bilal, en Moha. Encara recordo amb nitidesa els noms i les cares dels meus primers alumnes marroquins, igual que recordo els noms i les cares dels meus primers alumnes procedents de la Xina, de Polònia, de Romania, de l’Equador. Després de més d’una dècada compartint el dia a dia amb noies i nois de cognoms procedents de geografies molt diferents, la meva mirada ha naturalitzat aquesta diversitat fins al punt de gairebé no parar-hi atenció. Quan algú em pregunta si hi ha molts immigrants al meu institut, a les meves classes, he de parar-me i reflexionar. Per mi és igual ja la Salma que la Natàlia, en Khalid que en Dani, en Hristian que l’Hugo. Els meus nois i noies han nascut aquí, dominen l’idioma, i les seves escissions biogràfiques i culturals –algunes, ho sé ben bé, molt doloroses– no estan sempre a la vista. Somric quan m’adono del contrast en la indumentària entre els que comparteixen pupitre –la Rachida amb el cap cobert, la Jéssica amb la seva cenyida samarreta de tirants-, i celebro que entre els primers de la classe hi hagi en Moha i la Khaoula com ho estan també en Carlos i l’Alejandra. Ara que tant es parla de preparar els estudiants per a les incertes professions del futur, s’oblida la urgència de preparar-los per la vida del present: una vida –la de les nostres ciutats, el nostre món– decididament multicultural i mestissa. Aquest aprenentatge essencial –el de la convivència amb els qui tenen diferents costums, llengües i creences, però als quals mirem en pla d’igualtat i les sabates dels quals som capaços de posar-nos des de la naturalitat que sorgeix de la proximitat i l’afecte– és un aprenentatge que no es pot brindar en l’àmbit familiar ni tampoc es pot comprar amb diners. Només l’escola el pot oferir –o escamotejar, convé no oblidar-ho–.

    Però les desigualtats socioeconòmiques pesen, i l’entorn dels que van haver de deixar la seva terra per poder viure segurs multiplica les dificultats quotidianes també en l’àmbit escolar i en l’acadèmic. És sagnant constatar que l’heterogeneïtat dels grups disminueix en la major part dels instituts a mesura que passem de Primer a Segon d’ESO, i de Segon a Tercer o a Quart. Molts –ells, sobretot– es queden pel camí. L’alumnat difícil acaba per tenir un perfil recurrent, i per més que els mestres ens multipliquem fins a l’extenuació reclamant els recursos que podrien salvar aquests nois –també a aquestes noietes, encara que dels seus riscos no ens n’alerta una trajectòria de disrupció o fracàs escolar– tot és en va. Algú no està fent els seus deures, i no és just imputar-ho en exclusiva –sense eximir-les de la part de responsabilitat que els correspongui– a aquests adolescents i a les seves desbordades famílies. El curs passat vaig sortir més d’una vegada de les meves classes de Primer d’ESO apretant les mandíbules per la ràbia i la impotència per com de sols els estàvem deixant, que ens estaven deixant.

    Els atemptats recents de Barcelona i Cambrils m’han provocat una commoció de la qual no aconsegueixo sortir. L’inevitable l’estupor, el dolor, la tremolor quan intueixo que qualsevol dels meus, dels meus fills fins i tot, hauria pogut ser-hi. Miro els rostres dels que van veure segades les seves vides i imagino què van poder pensar, sentir, patir. Un nen. Un jove. Una dona. Ells –els morts– som també nosaltres. La violència cega ens deixa atordits, desarborats, emmudits.

    Però si passen els dies i l’estupor i el dolor i la tremolor no disminueixen és perquè per primera vegada he sentit que amb ells, amb els terroristes, s’ha mort també una part de nosaltres. De la mateixa manera que davant els nens soldat no veig soldats sinó nens, davant les fotos dels terroristes, les difoses en primera instància pels Mossos, no veig gihadistes ni marroquins ni musulmans. Només sóc capaç de veure adolescents. Adolescents dels que érem també coresponsables i als quals no vam ser capaços de protegir. I no parlo només de la responsabilitat de l’escola, sinó de la de tots aquells que, per acció o omissió, van fer viable la captació d’aquests joves per part dels que no van veure en ells més que instruments eficaços per sembrar el terror.

    L’endemà de l’atemptat a la sala Bataclan de París –novembre de 2015–, els meus estudiants de Quart d’ESO m’esperaven a classe necessitats de parlar sobre el que havia passat: les morts, les reaccions, els comentaris. I si alguna cosa es va quedar gravada en la meva memòria van ser les paraules ferides de l’Amal, d’en Mounir, d’en Hatim en relatar com se sentien tàcitament acusats quan caminaven pel carrer, quan entraven al supermercat o quan jugaven a la plaça. “Per què ens miren així?”, “Que jo porti un mocador al cap no vol dir que aprovi aquesta salvatjada”. L’únic territori en què se sentien fora de perill –encara bo– era l’institut.

    Mesos més tard, em va passar alguna cosa a Primer d’ESO que tampoc he oblidat. Estàvem treballant amb relats fundacionals de diferents cultures –de la tradició oral africana al Mahabhárata, dels mites grecollatins i la Bíblia a Les mil i una nits i el Popol Vuh). Havia proposat jo el fragment bíblic en què Jahvè exigeix ​​d’Abraham el sacrifici del seu fill com a prova d’obediència i lleialtat i havíem realitzat diferents activitats al voltant del text. En un moment donat, la Houda em va advertir que aquest episodi també apareixia a l’Alcorà, tot i que amb diferències significatives. Jo ho ignorava. Això ens va portar a parlar de les semblances entre la Bíblia i l’Alcorà, entre el Cristianisme i l’Islam, i em vaig confessar avergonyida del meu absolut desconeixement de la religió i la tradició cultural d’un percentatge significatiu del meu alumnat.

    Crec que el desconeixement de gran part de la societat espanyola sobre la religió islàmica –els seus orígens, els seus principis, els seus diferents corrents– està en l’origen de tants estereotips, prejudicis i rebutjos. La desaparició de la religió confessional de l’escola –la desaparició de qualsevol filtre que agrupi l’alumnat en funció de les seves creences religioses– i la incorporació al currículum escolar de la història i cultura de les religions és ja una urgència inajornable. Però no només. El nostre repte és la construcció, també des de l’escola, d’un nosaltres molt més ampli del que reflecteixen els programes escolars. Un nosaltres en el qual capiguem tots els que hi som, començant per les dones. Haurem d’aprendre, com reclama Ngugi wa Thiong’o, a “desplaçar el centre”. Desplaçar el centre del lloc que s’ha assumit com a tal, Occident, a una multiplicitat d’esferes en totes les cultures del món. I desplaçar el centre també “de les minories de classe establertes a l’interior de cada nació als centres veritablement creatius entre les classes treballadores, en condicions d’igualtat racial, religiosa i de gènere”. De no fer-ho així estarem empenyent a la cuneta als que inevitablement se senten permanentment fora de lloc.

    D’aquí a uns dies començarà un nou curs, i no podrem entrar a les aules com si res hagués passat. Haurem, abans de res, d’escoltar el que alumnes i alumnes hagin de explicar-nos. I això haurà de constituir el fonament dels itineraris d’aprenentatge que entre tots anem construint. Estan obsolets, perquè contribueixen poc a il·luminar el present i a forjar un futur més dignament habitable. Comencem modestament des de baix i anem compartint materials i propostes. Però haurem de fer-ho amb tacte i intel·ligència, no fos cas que enduts per  la nostra bon voluntat contribuïm a estigmatitzar encara més a un col·lectiu ja prou assenyalat des de dins i des de fora.

    I si la nostra tasca d’educadors no s’acaba amb la jornada escolar, el nostre compromís cívic no es pot tampoc aparcar a la porta l’escola: haurem de reclamar polítiques educatives i socials que combatin l’exclusió i contribueixin a l’equitat i la justícia, i polítiques a seques que vagin als responsables últims d’aquesta barbàrie tan gran.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La naturalesa humana
    Next Article
    Opinió
    No vull que el meu alumne sigui un màrtir
    Guadalupe Jover

    Profesora de Educación Secundaria. Ha formado parte del equipo responsable de la elaboración de los nuevos currículos de Lengua castellana y Literatura

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}