Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Desprofessorització

    Xavier Díeznovembre 25, 20209 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    romeocane1
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És freqüent sentir en la conversa entre professionals de l’educació, especialment a l’ensenyament secundari, que el moment més plaent del dia és quan es troben a l’aula, amb els alumnes. De fet, l’activitat lectiva, quan un servidor va iniciar-se en la professió, esdevenia el punt fonamental de l’ofici, allò que centrava els esforços dels docents. En les queixes actuals, persones amb una trajectòria de dècades, malparlen d’hores inacabables –i malbaratades– a omplir excels, registrar indicadors, celebrar reunions redundants, esforçar-se a seguir protocols i criteris de l’enèsim programa educatiu o innovador de moda, i altres activitats que generen una sensació de buit i profunda frustració, com recull el comentat llibre d’Andreu Navarra Devaluación continua.

    En bona mesura, com expressa el títol, es constata una devaluació progressiva i permanent d’una professió tradicionalment atractiva per la seva creativitat, que té com a objecte millorar la vida de la gent, i sobretot, ampliar-ne els coneixements. La desnaturalització de l’ofici, a partir del menyspreu del coneixement (com alerta Nico Nirtt) i la multiplicació de responsabilitats, algunes de contractòries, altres d’absurdes, la majoria inabastables, té com a preocupant símptoma la inquietant manca de vocacions, manifestada avui a partir de les dificultats per trobar professorat, sobretot d’aquelles especialitats on resulta relativament fàcil trobar alternatives a l’ensenyament.

    Per descomptat, podríem fer esment a l’impacte de les retallades de la crisi de 2008, on a banda d’una devaluació salarial real (segons les fonts, entre un 16-25% de pèrdua de poder adquisitiu acumulat), la caiguda en la inversió per alumne a l’escola pública ha representat de l’ordre d’un 20%, segons els estudis d’execució pressupostària real elaborats per Belén Tascón. Tanmateix, el més greu d’aquella crisi de la qual no ens vam recuperar, no té tant a veure amb la dimensió material com en l’exercici de “doctrina del xoc”, en els termes formulats per Naomi Klein, que va suposar un dramàtic i radical empitjorament de les condicions laborals dels docents, i encara més, de la capacitat de control i autonomia de la seva pròpia feina.

    Si ens cenyim a l’ensenyament secundari, els professionals no només van veure incrementada la seva càrrega lectiva (de 18 a 20 hores de classe), sinó, i molt significativament, en sis (de 24 a 30) les seves hores de presencialitat obligatòria al centre. En un principi, aquest temps servia d’excusa per fer front a la reducció del nombre de professors de les plantilles (amb claustres literalment delmats) i per fer unes inacabables guàrdies quan es va imposar que no es cobrien substitucions inferiors a 15 dies. Sens dubte, això devia causar un impacte molt negatiu en la qualitat educativa que el Consell Superior d’Avaluació mai es va preocupar per analitzar i que la comptabilitat creativa d’uns resultats maquillats va escamotejar a l’opinió pública. Tanmateix, el pitjor no va ser això, sinó que, amb l’increment de presència als centres (i una gens indissimulada explotació laboral) van canviar el model de docència (i de docent) per la porta del darrere.

    És així com es va encetar un perillós còctel de projectes d’autonomia, programes de suposada innovació, dinàmiques de competitivitat entre centres i processos de privatització endògena. Això volia dir, ras i curt, que als instituts de secundària, un model que en el passat es fonamentava en el rigor, la independència i diversitat docent i la llibertat de càtedra van passar a gestionar-se com escoles privades de tota la vida, fonamentades en el màrqueting, les direccions autoritàries, la llei del silenci, l’ideari de centre (dissimulat sota l’eufemisme “projecte”) i la indissimulada degradació de les condicions laborals. De fet, a mesura que vam anar-nos recuperant de les retallades (malgrat el que diguin, gràcies a la pressió sindical i parlamentària, i en contra de la pròpia administració, fanàticament convençuda del seu nihilisme educatiu), les hores que anaven quedant lliures de les guàrdies, o l’hora lectiva que es va recuperar el 2017, no van anar destinades al que seria raonable: a preparar classes, corregir exercicis, atendre consultes d’alumnes o formar-se i actualitzar activitats, sinó a endinsar el professorat en projectes i programes per damunt les pròpies possibilitats i allunyades de l’interès general.

    En alguna conversa amb algun responsable educatiu, quan era clar que retornar a un horari de permanència raonable esdevenia una mesura de desretallada de cost zero, em confessava, amb certa innocència que, en un context com l’actual, quan la professió “havia canviat tant”, no era possible si es volia mantenir un reguitzell d’innovació, treballs per projectes, i altres propostes que, certament, comportaven una gran càrrega de treball sense que anés acompanyada d’una avaluació rigorosa, o de resultats tangibles, més enllà de la sobrededicació, d’indicadors irrellevants o marcadament parcials. Era com si diguessin que no passava res si el temps dedicat a la preparació de classes, programació, correcció d’exercicis i formació passava a ser la meitat del temps d’abans de la crisi (o més aviat, a treballar el doble pel mateix preu).

    És això: l’increment de presència al centre dels docents comportava un canvi cultural. Els professors ja no havien de ser professors, o la funció docent perdia pes respecte a altres activitats com ara el coaching, la gestió de projectes, l’acompanyament emocional, o qualsevol altre tractament d’homeopatia educativa proposat per think tanks com la Bofill. En certa mesura, la presencialitat extensiva també implicava una progressiva pèrdua d’independència docent –a costa del creixent poder de les direccions– a fi de poder mantenir sota control claustres amb cada vegada més unanimisme, més acatament, més silencis, més resignació.

    Un canvi cultural que en realitat respon a una agenda oculta –i d’abast global– de deconstrucció de la secundària, i de l’eliminació de la llibertat d’ensenyament, de la diversitat, de l’originalitat, de l’orgull docent, de la igualtat d’oportunitats (a còpia d’estàndards comuns) i, per contra, el sorgiment de l’imperi creixent del xantatge emocional: si no et passes moltes hores al centre, no ets un bon professional (i no et faran proposta de continuïtat). Un canvi cultural, que en el fons implica un procés de “desprofessorització”; és a dir, el que ensenyes, el per a què ensenyes, ja no té cap importància. Fins i tot, resulta una nosa prescindible. L’important, diria, tampoc és “com ensenyes”, sinó, com fas veure que ensenyes, com treballar per generar el mite que la teva escola és fantàstica, molt millor que la del costat, amb un superguai projecte singular, com maquilles els problemes quotidians amb un llenguatge propi del New Age (intel·ligències múltiples, gamificació, flipped classed room, edcamp, o qualsevol altre element que, en el fons, se separi del que tradicionalment ha estat una de les institucions més estables de la societat.

    En la pressió política per desfer bona part de les retallades de la darrera dècada, el Parlament va aprovar enguany una llei d’acompanyament de pressupostos on ordenava a Educació tornar a l’horari –i condicions laborals– prèvies a 2010. Això volia dir que els professors de secundària tornessin a tenir una presencialitat de 24 hores al centre, per precisament concentrar-se en les classes i en els seus alumnes. Això, evidentment, generava un problema. Amb instituts de secundària amb una dinàmica apresa de projectes i programes per damunt les pròpies possibilitats, algunes direccions es van queixar. I la subdirecció general de la Funció Directiva i Lideratge, durant l’estiu, va redactar amb secretisme i nocturnitat un seguit d’instruccions que incitava a aplicar fraudulentament el que marcava la decisió del Parlament, i reflectit en la llei.

    La subdirectora general, de fet, es pot considerar una de les persones que més han fet per desprofessoritzar el professorat, quan va ser alguns anys al capdavant d’un conegut institut de comarques de Girona, que es presenta com a meca de la innovació, i que tanmateix, generava una sobreexplotació del claustre, amb més fe que ciència, certa sensació de Summerhill escolar i resultats més que mai no han estat analitzats de manera rigorosa. En certa mesura, tot plegat era una mostra d’aquesta revolució cultural en el món educatiu. I quan parlem de “revolució cultural” hi ha aquí un cert component maoista, en el sentit estrictament històric. A finals dels seixanta, a la Xina, el president Mao va promoure una Revolució Cultural consistent a aplicar l’entusiasme revolucionari davant de qualsevol problema o per millorar radicalment les carències òbvies del sistema social i econòmic del seu país en base a l’autoexplotació, a una mena d’estajanovisme estèril i suïcida. L’esdevingut aleshores ha estat considerat com un episodi de paranoia col·lectiva en què es van destruir les tradicions, es van suprimir els exàmens, es van tancar les universitats, els estudiants humiliaven als professors; els joves, als grans; els ignorants, als intel·lectuals. Milions de guàrdies rojos fanatitzats recorrien el país buscant enemics contrarevolucionaris, cremant llibres, destruint l’arquitectura popular, o atacant tot allò que no semblés prou revolucionari. El resultat, com era d’esperar, fou un col·lapse civilitzatori del qual la Xina tot just es recupera.

    En bona mesura, mantenir un excés de presencialitat dels docents per privar-los de dedicar-se a la seva tasca de professors podria recordar aquest tràgic episodi històricament pròxim. En el fons, amb aquest esperit, assistim a la banalització de l’aprenentatge i l’educació, a desposseir els professionals de la seva condició de professor. A renunciar a què els instituts eduquin i formin integralment l’alumnat. En el fons, la proposta d’eternitzar aquests projectes i programes, aquesta sobreexplotació del personal docent, respon a la idea nord-americana del professor heroi i sacrificat, no pas del sistema sòlid, ben organitzat, amb els recursos òptims i el necessari equilibri entre tradició i modernitat. Certament, si té una virtut el sistema educatiu és que hauria de primar l’evidència científica per damunt de la fe. I el que ha de fer el professorat, si és que encara vol fer de professor, és fer cas del que diu la llei, centrar-se a ensenyar els seus alumnes, i passar automàticament del que suggereixen unes instruccions il·legals emanades des d’una subdirecció que té com a objecte desposseir els docents de les seves funcions primordials.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Comunicació verbal i canvi metodològic
    Next Article
    Actualitat
    Participació infantil per a assentar la “cultura democràtica”
    Xavier Díez

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}