Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Educació a les xarxes socials, o quan la discussió està servida

    Actualitat
    Educació a les xarxes socials, o quan la discussió està servida

    Saray Marquésjuliol 10, 20186 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Educació a les xarxes socials, o quan la discussió està servida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El hashtag #yomequejo ha estat l’últim. Amb ell es produïa una dura contestació a un tweet de David Calle en què asseverava: “Cada dia més cansat de tots aquests professors que no paren de queixar-se. Més autocrítica, menys queixes, més energia, més passió i menys excuses per justificar la seva mandra. Perquè aquest és l’exemple que donen als seus alumnes. I així ens va”. Calle, professor de suport -en acadèmia i a través de YouTube -va quedar entre els 10 finalistes el curs passat al Global Teacher Prize, i, des de llavors, com li va passar a César Bona, s’ha convertit en una mena de celebrity del terreny educatiu.

    Cada día más cansado de todos esos profesores que no paran de quejarse. Más autocritica, menos quejas, más energia, más pasión y menos excusas para justificar su pereza. Porque ese es el ejemplo que dan a sus alumnos. Y así nos va.

    — David Calle (@davidcpvm) June 15, 2018

    Al seu tweet a manera de reflexió li van començar a ploure dures crítiques. En els primers moments, tractava de respondre-les, i fins i tot es mostrava satisfet d’haver obert un debat però, potser per la intensitat que va cobrar la topada a les xarxes socials, va acabar bloquejant, aclaparat, aquells comptes en què se li retreia el seu comentari. Arran de la polèmica, Calle va veure incrementar la seva nombre de seguidors a Twitter.

    En certa manera, és com si el tweet de Calle hagués donat peu a una espècie de catarsi col·lectiva, sota el hashtag #yomequejo. El corrent crític amb la innovació educativa, amb els influencers i gurus, saltava a atacar Calle, que en un intent d’apaivagar els ànims s’autojustificaba i s’arrencava tal etiqueta. A dia d’avui prefereix no fer cap valoració d’aquest episodi, ja que no serviria, respon per telèfon, sinó “per tirar més llenya al foc”.

    A veces, quejarse del sistema sirve para denunciar sus carencias. Quejarse del día a día sirve para descargar tensiones. Y nada de ello significa, que al día siguiente, no lo vuelvas a dar todo. Todo, y más. Pero quejarse de los compañeros, aprovechando tu posición mediática, uff

    — Señorita Rotesmeyer 🍏💚❤️‍🩹 (@larotesmeyer) June 15, 2018

    Y añado. Ni innovador, ni guru, ni experto en nada. Solo soy un padre de una niña de 15 años y un profesor de academia que dedica su tiempo libre, altruistamente, a grabar videos con un rotulador y toneladas de pasión para dar las mismas oportunidades a todos.

    — David Calle (@davidcpvm) June 15, 2018

    Aquest intercanvi pujat de to reflecteix bé el que per a l’investigador Iñaki Murua és Twitter: una “gran taverna digital”. És o s’hi ha convertit? “Es parla molt del canvi (per a mal), de l’ambient insuportable en aquest entorn, però jo segueixo pensant que depèn de a qui segueixis, amb qui et relacions, de quina manera aconsegueixes evitar en la mesura del possible el ‘soroll tuitaire’ perquè et resulti útil com a part del teu entorn personal d’aprenentatge”. Si és el cas, reconeix que no és molt de ficar-se en aquest tipus de batalles, “i a més en moltes d’aquestes controvèrsies intueixo que hi ha més d’un i de dos trolls (perfils anònims), amb els quals no m’agrada jugar-hi”.

    Nando J. López , professor de ESO i Batxillerat en excedència, i autor de Dilo en voz alta y nos reiremos todos, Cuando todo era facil o #malditos16, assegura, per la seva banda, que sol participar “poc o gens” en baralles tuitaires: “Són molt estèrils. Al final són més una lluita d’egos, i hi ha gent que les aprofita per guanyar seguidors i popularitat”. El #yomequejo ha estat, en certa manera, una excepció, ja que López també s’ha sentit interpel·lat: “Em sembla molt important que es posi en relleu la realitat de les aules, sobretot arran de les acusacions de certs suposats influencers, que parlen simplement pel seu propi interès i jutgen el treball de tota la comunitat docent”.

    “Aquest hashtag ha demostrat les mancances que hi ha a les nostres aules , sobretot a l’escola pública, la necessitat d’inversió … Potser per a mi el més significatiu de Twitter enguany és que per primera vegada s’ha qüestionat d’una manera rotunda i clara el concepte de guru, tota aquesta filosofia fàcil de gent que no està a l’aula o l’ha deixat però que creu que pot donar receptes o fórmules màgiques que realment no són aplicables a la realitat. La segona cosa que destacaria és el reconeixement del treball real del docent: enfront del concepte d’influencer, de guru, de la xerrada magistral en què suposadament s’aporten mètodes innovadors i trencadors, paradoxalment des d’una xerrada magistral, s’ha tornat a posar en relleu la feina quotidiana, diari, pràctic i de vegades molt dura de molts professionals”.

    https://twitter.com/Nando_J/status/1007916738908971010

    Segons Toni Solano , que retrata bé el que està sent aquest estiu a Twitter, “hi ha diversos debats continus que, sense ser trending topic , acaben polaritzant les discussions. El dels influencers és potser el més vistós, però hi ha altres: continguts vs competències, inclusió vs segregació, deures si, deures no…”. El primer , assenyala Solano, director de l’IES Bovalar de Castelló, es tracta d'”un clàssic que enfronta els tradicionals amb els innovadors: els que defensen un major pes de les competències es veuen acusats de renunciar als continguts i oferir un aprenentatge vacu, mentre que els que defensen els continguts reben acusacions de prioritzar la memòria i sabers poc duradors més enllà de l’examen “.

    -Lo peor, los flippers, esos sí que fastidian la educación
    -Y los que gamifican
    -Los gamificadores, uf, y los youtubers, qué asco…
    -Pues anda, que la pedagogía tradicional
    -O memorística, no te olvides
    -Y ¿qué me decís de los astronautas?
    …
    (Verano en Twitter, fragmento) pic.twitter.com/LmVxBXNHqJ

    — Toni Solano 🍏📚🍏 (@tonisolano) July 3, 2018

    -Soy experto en flipped learning, coaching, gamification y gromenagüer
    -¿En qué centro dices que trabajas?
    -No, yo es que doy charlas y eso.

    — Maestra de pueblo (@maestradepueblo) May 8, 2016

    El segon enfronta als que reneguen de l’escola inclusiva, “que al·leguen que la manca de recursos i formació provoca una igualació a la baixa que, en tenir a classe nivells i capacitats tan diferents, el professor sempre ha d’avançar al ritme més lent” , i als qui la defensen, amb la igualtat d’oportunitats i la necessitat d’atendre la diversitat per bandera, “aportant més recursos perquè tothom pugui aprendre al seu ritme”. Pel que fa al debat dels deures, sempre torna, “sobretot a l’inici de les vacances”: “No hi ha estudis que avalin l’eficàcia dels deures, ni tampoc el contrari. Així que aquí seguim, amb els qui pensen que els deures marginen els qui menys ajuda familiar tenen i els que defensen la seva necessitat per assentar coneixements”.

    Si el tweet de David Calle va encendre els ànims del corrent antiinnovador, el discurs de Francisco Tomás i Valiente en el lliurament dels premis a l’Excel·lència per a estudiants d’ESO, Batxillerat, FP i Ensenyaments Artístics Professionals de la Comunitat de Madrid, feia el mateix amb el debat entre excel·lència i equitat, i donava peu a interessants fils com el de Lucas Gortázar .

    Per a molts, el debat sobre el bilingüisme, o millor, la manera en què s’està implantant, que ha donat peu a hashtags satírics com # bilingüismoCañí, és l’altra cara de la mateixa moneda, com mostra aquest fil de Maestra enfurecida. I en molts casos, la defensa del model des de l’Administració no contribueix sinó a revifar la polèmica.

    A los docentes nos han acusado de adoctrinar en nuestras aulas.
    Hoy respondemos.#YoAdoctrino pic.twitter.com/LPTgJTK5O7

    — YoAdoctrino (@YoAdoctrino) October 22, 2017

    D’altra banda, al fil de l’actualitat d’aquest últim curs, al començament d’aquest, i després de les acusacions d’adoctrinament a les escoles de Catalunya, es va crear una campanya demanant respecte per la tasca dels docents i que se’ls deixi a part de els conflictes polítics sota el hashtag #YoAdoctrino. Un mes després, el hashtag #Fraudeinterino aconseguia una gran repercussió apostant per un pla per a l’estabilitat del col·lectiu. Va ser el curs, també, en que al penúltim ministre d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo, va voler recuperar, per enèsima vegada, el concepte de MIR educatiu, que també va donar lloc a un bon grapat de tweets a principis de 2018.

    pic.twitter.com/K86XgZntKz

    — Maestra de pueblo (@maestradepueblo) February 27, 2018

    Gràcies a Twitter descobrim estudis o ens riem amb propostes com la de Mestro Jota sota el hashtag #CuadrosDocentes.

    -Este trabajo lo haremos en parejas.
    -¿Pueden ser de 3?#CuadrosDocentes pic.twitter.com/pdzF6t6yu0

    — En casa me lo sabía (@envozalta_libro) March 18, 2018

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Twitter
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Quan un mestre diu que el teu fill és un agressor no va en contra teva, t’ajuda a aconseguir-li un futur millor”
    Next Article
    Actualitat
    “Escabetxina” a les oposicions a professor de la Comunitat de Madrid: menys aprovats que places disponibles
    Saray Marqués

    Related Posts

    Opinió
    L’escola: l’última frontera contra l’odi

    desembre 22, 2025

    Anàlisi
    Una volta al valor del reconeixement en l’APS

    desembre 16, 2025

    Entrevista
    Blanca Garcés: “Determinades polítiques públiques creen malestars i l’extrema dreta els aprofita”

    desembre 15, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.