El Departament d’Educació treballa a contrarellotge perquè el nou decret d’admissió de l’alumnat es pugui aprovar i començar a aplicar a partir d’aquest curs. Les propostes presentades per la comissió creada en el marc del Pacte contra la Segregació van arribar el passat mes d’octubre, més tard del que s’esperaven, i, segons fonts del Departament, s’han incorporat al 100% en l’articulat del decret. De fet, entre les actuacions anunciades en el moment de signar el pacte, el març d’aquest any, la primera de totes ja es referia al nou decret d’admissió. Ara el projecte es troba en mans dels serveis jurídics del Departament, d’aquí passarà al període d’audiència pública i al Consell Escolar, i més endavant a la Comissió Jurídica Assesora i al Consell Executiu. Es tramita per la via d’urgència, però no està garantit que s’hagi aprovat quan s’obri el període de preinscripcions per al curs 2020/21.
Entre les principals novetats que incorporarà el nou decret hi ha la potestat que passa a tenir el Departament en la programació de l’oferta educativa, no només de l’escola pública, sinó també de la concertada. En concret, el redactat diu que “el Departament d’Educació determina l’oferta educativa anual de tots els centres del Servei d’Educació de Catalunya, amb la participació dels ajuntaments i dels diferents actors educatius de l’àrea”. Fins ara, cada escola concertada fa la seva planificació i oferta de places, i en funció de la demanda decideix després el nombre de grups que obre. Les principals patronals del sector, així com les entitats de famílies amb més presència en aquest àmbit, formen part del Pacte, per la qual cosa cal suposar que, si més no, estan al corrent del contingut del projecte de decret.
Es considera escolarització equilibrada de l’alumnat “la situació en què la composició social de l’alumnat dels centres d’una mateixa àrea reflecteix l’heterogeneïtat social de la seva àrea d’escolarització”. En aquest punt, el decret recull una idea que el conseller Bargalló ha repetit molts cops des que va assumir el càrrec, i és que la segregació residencial no la pot resoldre l’escola.
Corresponsabilitat dels municipis
La participació de les administracions locals en tot aquest procés d’administració i distribució de l’alumnat es veu també molt reforçat pel nou text legal, segons asseguren les mateixes fonts. Així, amb el decret es crearan les taules locals de planificació educativa (que ja existeixen en alguns municipis, però no estan regulades), les quals seran, de fet, les que determinin la forma i l’abast d’aquesta oferta educativa (distribució de places, zonificació, etc). Amb això es vol ampliar la corresponsabilitat entre el Departament i els ajuntaments, si bé en cas de discrepància el Departament tindrà la darrera paraula.
El projecte de decret contempla també que aquestes taules locals de planificació creïn unitats de detecció d’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), i apliquin les mesures específiques per la lluita contra la segregació que el decret contempla però no obliga. Per exemple, el tancament de grups, la reducció del nombre màxim d’alumnes per grup en algun centre, o les limitacions a la proporció màxima d’alumnat amb NESE en cada grup, un altre dels aspectes que la comissió del Síndic considera clau en la lluita contra la segregació.
En el document de propostes presentat pel Síndic es considerava que l’alumnat amb NESE d’un grup ha de ser equivalent al percentatge d’aquest alumnat en una àrea d’escolarització si fos equilibrada, i que com a molt només ha de poder superar en un 10% aquesta proporció, una idea que recollirà fil per randa el decret. Ara bé, segons aquestes fonts, hi haurà un període transitori per poder assolir aquest objectiu, del qual s’està molt lluny a la major part de centres que avui pateixen els efectes de la segregació.
A banda, la nova norma també estableix nous procediments per evitar que els centres amb més complexitat s’omplin de matrícula viva, i per això es reforça el paper que exerceixen les comissions de garanties d’admissió, i estableix un itinerari més automàtic entre centres adscrits de primària i secundària. Aquestes comissions seran també les encarregades de determinar els eventuals casos de frau en el procés de preinscripcions. A banda, s’incorpora un nou criteri de desempat davant del supòsit d’excés de sol·licituds per un mateix centre. A més a més dels punts que dóna el criteri de família nombrosa o monoparental, també serà un criteri prioritari de desempat.
Escolarització mixta i renovació dels concerts
Un altre aspecte nou del decret figura ja en el primer dels 7 capítols en què està estructurat. Com a principi general del procediment d’admissió, el decret s’acull al principi de coeducació de la LEC per establir que “els centres integrats en el Servei d’Educació de Catalunya no poden establir diferències en l’accés de l’alumnat per raó de gènere”, i que per tant a partir de la seva entrada en vigor tot aquell centre que no practiqui una escolarització mixta no formarà part del Servei d’Educació de Catalunya. Per tant, com que no tindran aquesta consideració, les escoles que encara fan educació diferenciada no podran optar a la renovació dels seus concerts educatius, quan arribi el moment de fer-ho. Els concerts de les etapes infantil i secundària van ser renovats el març de 2018, durant l’aplicació de l’article 155, mentre que l’any que ve s’han de renovar els concerts de primària. Per tant, a partir de l’entrada en vigor del decret d’admissió les renovacions dels concerts només podran ser pels centres privats que facin escolarització mixta (que són la majoria).
Un darrer aspecte important que incorpora el nou projecte de decret té a veure amb la informació que els centres faciliten a les famílies, per exemple en les jornades de portes obertes. El decret contemplarà sancions en el cas de “pràctiques informatives esbiaixades tendents a la selecció de l’alumnat”, com per exemple revelar la posició que atorguen al centre els resultats de les avaluacions externes o desincentivar la preinscripció d’un alumne amb NESE. Si casos com aquest es donen en un centre públic s’obrirà un expedient sancionador a la direcció i si es donen en un centre privat del Servei d’Educació correrà el risc de revocació del concert.