Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació oferirà ensenyament de l’islam, evangelisme i judaisme mentre el currículum obligui a impartir religió

    Redacciódesembre 19, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El conseller, durant la seva conferència a la seu de la Fundació Ferrer i Guàrdia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El conseller d’Educació s’ha desplaçat aquesta tarda a la seu de la Fundació Ferrer i Guàrdia per reivindicar els principis pedagògics del fundador de l’Escola Moderna, entre els quals i primordialment la laïcitat i aconfessionalitat de l’escola pública. En la seva opinió, i en la dels dos ponents que l’han precedit (el president de la fundació, Joan-Francesc Pont i l’exdiputat David Fernàndez), l’ensenyament de la religió catòlica a l’escola pública és una anomalia heretada del Concordat signat entre l’Estat espanyol i el Vaticà a finals dels anys setanta. Bargalló, doncs, ha proposat la seva substitució per una assignatura a la qual no ha volgut posar nom, però que estudiaria “la cultura i el fet religiós i moral”.

    Ara per ara, però, el currículum que sorgeix de la LOMCE imposa l’ensenyament de la religió, i per tant, ha dit el conseller, a partir del curs 2020/21 el Departament oferirà la possibilitat que aquesta religió sigui la islàmica, evangelista o jueva (tres confessions que tenen un conveni de col·laboració amb el Departament d’Educació), “o qualsevol altra”, sempre que es donin dues condicions: que hi hagi una demanda suficient i la disponibilitat del professorat. Aquesta no és la solució òptima, ha admès, però “hem de posar totes les confessions en igualtat de condicions”, ha dit el conseller.

    De totes les comunitats religioses amb les que s’ha parlat, amb qui s’ha avançat més amb les converses és la comunitat islàmica de Catalunya, per la qual cosa el curs vinent ja es podrà fer “un pilotatge”. “Hem de veure de quina manera incorporem l’aprenentatge de l’islam a l’escola”, ha comentat.

    Foto: Departament d’Educació

    “L’escola del segle XXI ha de tenir la laïcitat com a fonament i ha de fer de l’aconfessionalitat un valor”, però a la vegada “estem obligats a cenyir-nos a allò que diuen les directrius del currículum de la LOMCE i que obliga el desplegament del BOE”, ha explicat el conseller. Per Bargalló, doncs, sortir d’aquesta contradicció només es pot fer per tres vies: un canvi normatiu del currículum, “l’establiment d’una República catalana amb un sistema educatiu basat en els valors humanístics, de respecte a totes les creences”, o “aconseguir un consens social al nostre país, de comú acord amb els representats de les grans confessions religioses” que permetés establir un marc propi en el qual la formació en cultura i fet religió suplís l’ensenyament confessional. No ha amagat que totes tres possibilitats són remotes (en el cas de la tercera ho ha intentat “fins ara sense gaire èxit), per la qual cosa l’alternativa, ara per ara, és l’obertura de l’escola pública a l’ensenyament de la resta de religions.

    “La confessionalitat a l’aula és un altre element de segregació que s’exerceix en l’àmbit curricular i lectiu”, ha dit el conseller, el qual a la vegada ha admès que molts professors de religió, tant de l’escola pública com de la concertada, i fins i tot de la concertada cristiana, imparteixen l’assignatura de religió no com a dogma o doctrina sinó com a fet històric i cultural. “El coneixement de les religions és clau per entendre la societat que ens envolta i hi ha força mestres que ja ho fan, ara el que cal és normativitzar-ho”, és a dir, que la norma garanteixi la llibertat de creences a través d’aquesta substitució d’assignatures que proposa.

    Durant el torn de paraules, un mestre del sindicat de docents de religió AMRC li ha confirmat que, efectivament, molts d’ells donen el que en diuen “religió per a tots” i li ha preguntat qui impartirà aquesta nova assignatura. El conseller ha contestat que ho podrien fer diversos perfils professionals que ja hi ha al sistema, i també els actuals mestres de religió, “si bé haurien de deixar d’estar triats per qualsevol jerarquia aliena al sistema educatiu”.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació diversitat religiosa educació religiosa religió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Perquè triomfa Rosalia: set raons que poden explicar el seu èxit
    Next Article
    Actualitat
    Donar més sentit i valor als aprenentatges per a l’alumnat de secundària
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    L’escola que educa en l’escolta. El llegat del papa Francesc en l’àmbit educatiu

    abril 29, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}