Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació publica el mapa de la innovació pedagògica, en el qual apareixen gairebé 1.900 centres

    Redacciómaig 20, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El mapa de la innovació, diu el Departament en un comunicat, “és un mapa interactiu que identifica els programes d’innovació reconeguts i acreditats pel Departament d’Educació i situa damunt del territori els centres participants en cadascun d’ells, podent conèixer els anys d’implantació des del curs 2015-2016 fins el curs actual. Alhora, es determina en què consisteix cada programa, quins són els objectius, els requisits i compromisos pels centres participants i la normativa que el regula, amb enllaços a les pàgines web del programa”.

    La nova eina es va presentar aquest passat cap de setmana, en el marc de la celebració de la II Jornada d’innovació pedagògica que va tenir lloc al Campus de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la participació del secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, i de la directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho. Amb aquesta eina, afirma el Departament, els centres es poden conèixer millor entre ells “de manera que puguin establir sinèrgies, entrar en contacte amb l’objectiu de compartir les experiències i millorar la seva pràctica educativa”.

    El mapa recull 1.896 centres que estan participant en programes i projectes d’innovació pedagògica. Des de 2015 el Departament estableix les modalitats i diferencia entre:

    • Programes d’innovació: Plans d’acció que Educació impulsa, i que tenen com a finalitat millorar els resultats del sistema educatiu. Amb la mateixa finalitat també s’inclouen les iniciatives d’altres institucions amb les quals el Departament col·labora mitjançant acords o convenis. Actualment el Departament impulsa 23 programes, amb la participació de 1.711 centres des de 2015.
    • Projectes d’innovació pedagògica: Iniciatives d’un centre educatiu, o d’un grup de centres, que formen part de manera explícita del projecte educatiu de centre, que responen a objectius de millora educativa i que aporten evidències del canvi que ha significat per al centre o centres pel que fa a les competències dels alumnes o a l’organització i gestió. Educació ha reconegut fins ara 185 projectes de centres, en la darrera convocatòria de 2018, i que queden reflectits al mapa.
    • Pràctiques educatives de referència: Iniciatives del professorat vinculades al projecte educatiu del centre que evidencien una millora educativa, així com els materials i recursos educatius elaborats pel professorat, un cop han estat implementats i sempre que aportin millores per a l’aprenentatge. Properament, el mapa recollirà les pràctiques innovadores del professorat.

    Aquests són els 23 programes que identifica el mapa:

    1. Avancem: aprenentatge integrat de les llengües
    2. Programa SI*
    3. Programa d’assessorament professional a les persones i a les empreses en els ensenyaments professionals
    4. Comunitats d’aprenentatge
    5. Programa Tàndem
    6. Programa de foment i suport de l’emprenedoria en els ensenyaments professionals
    7. Generació Plurilingüe (GEP)
    8. STEAMcat
    9. Programa d’innovació i transferència de coneixement InnovaFP
    10. Impuls a la lectura (ILEC)
    11. Programa Tecnologies Digitals per a l’Aprenentatge
    12. Programa de mobilitat formativa i cooperació europea i internacional en els ensenyaments professionals
    13. Orientació educativa per a l’aprenentatge competencial orientador
    14. #aquiproubullying
    15. Programa d’organització de la formació en alternança en els ensenyaments de formació professional inicial
    16. Xarxa de Competències Bàsiques
    17. ActivaFP
    18. Programa de Qualitat i Millora contínua
    19. Apadrinem el nostre patrimoni
    20. Campionat de Catalunya de l’FP i proves tècniques de les olimpíades d’FP Skills
    21. Talent creatiu i empresa
    22. Programa Magnet
    23. Pla TAC

    Durant l’acte, la directora general d’Innovació, Mar Camacho, va ressaltar que “les finalitats bàsiques de qualsevol innovació han d’anar encaminades a l’èxit escolar” i va afegir que el nou mapa d’innovació “és un instrument que ens situa en el territori” i que pretén “impulsar el treball en xarxa”, a més a més de “reconèixer l’esforç de tants i tants anys” dels centres educatius en innovació pedagògica. Per la seva banda, Martínez va demanar als assistents que “continueu sent innovadors, però no oblideu que heu de ser també escoles inclusives”.

    Un mapa que no acontenta tothom

    Des de la presentació del mapa s’han vist també algunes crítiques a la xarxa, algunes de centres que no han entrat al mapa malgrat considerar que estan fent programes innovadors, altres perquè alguns dels programes innovadors tenen el seu origen en la iniciativa privada, i altres davant del temor que assenyalar alguns centres com a innovadors pugui tenir efectes indesitjats sobre centres veïns que no tenen aquesta etiqueta, si bé alguns d’aquests programes (com els programes Magnet i Tàndem) són precisament per mirar de revertir una situació de segregació. Reproduïm tuits de Rosa Cañadell, mestra jubilada i exportaveu d’USTEC; Lidon Gasull, directora de Fapac: i Oriol Castellví, director de l’Escola La Floresta de Sant Cugat.

    #Famílies de #LaFloresta, no patiu. No sortim en aquest mapa però fem de tot. Ambients, espais d’aprenentatge, plans de treball, projectes, grups cooperatius..i mil coses més. Només que les medalles ens les posem nosaltres. Sobretot, les posem als vostres fills/es. https://t.co/VmoWiNJreL

    — Oriol Castellví (@oriolcas) 18 de maig de 2019

    Costa d’entendre q @educaciocat 1)etiqueti a les seves escoles sense definir prèviament què entén x #innovació; 2)tregui pit enlloc d’avergonyir-se de no tractar x igual a totes les seves escoles;3)etiqueti com #innovació iniciatives privades dintre d’escoles públiques @FaPaCcat https://t.co/zG7dmlV5nF

    — Lidón Gasull (@lgasull) 19 de maig de 2019

    Quina mania a classicar centres!!! https://t.co/PAFREZbad6

    — ROSA CAÑADELL (@RosaCanyadell) 19 de maig de 2019

    El nostre centre no hi apareix i aquest curs el nostre projecte ha estat reconegut com a innovador. Qui pot esmenar l’oblit?@iToniGarcia

    — Salas i Xandri (@salasixandri) 19 de maig de 2019

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació Innovació educativa Innovació pedagògica Mar Camacho
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Infants de Sant Andreu es graduen de la seva Universitat del Temps Lliure
    Next Article
    Actualitat
    Torna el Cine Base Summer School per a docents
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}