Al llarg de l’any passat, des del Blog de l’educació local hem volgut continuar creixent com una iniciativa impulsada per la Diputació de Barcelona amb la intenció de convidar a la reflexió sobre els reptes de l’educació des d’una mirada municipalista. Amb aquest objectiu, des del 2016 publiquem reportatges, entrevistes i articles d’opinió amb la intenció d’impulsar el debat i la reflexió entorn dels reptes de l’educació amb la mirada posada en els ens locals i el paper dels diferents agents educatius de l’entorn.
Al llarg d’aquests anys aquest espai del Diari de l’Educació ha anat consolidant i mantenint l’interès de les persones a les quals va dirigit: persones expertes, docents, personal directiu de centres educatius, electes municipals, tècnics i tècniques de regidories d’educació, altres professionals de l’educació i a la comunitat educativa en general. Prova d’això són les més de 36.000 visites que hem rebut al llarg de 2023, fet que representa increment del 38% respecte de l’any anterior.
En concret, l’any que acaba de finalitzar hem publicat 32 continguts, entre articles d’opinió, entrevistes i reportatges, que han focalitzat la mirada en aspectes com experiències d’interès a escoles municipals, la coeducació, iniciatives de lluita contra l’abandonament escolar, reflexions o sobre el paper de les ciutats educadores o en l’anàlisi de les principals prioritats polítiques dels ajuntaments en l’àmbit educatiu. Fem un repàs dels principals temes i articles que han merescut més atenció per part de les lectores d’aquest espai.
Destaquem, en primer lloc, que dos dels deu articles més llegits tenen a veure amb la coeducació, entenent com a tal la perspectiva feminista de l’educació, la lluita per la igualtat d’oportunitats, contra el sexisme i en favor d’una societat lliure de violències. Aquest fet posa de manifest que en l’actualitat es tracta d’una de les principals preocupacions de la nostra societat. En aquest sentit, la Cristina Arriaga, pedagoga musical i doctora en filosofia i educació, destacava el poder de la música per lluitar contra el patriarcat i combatre els estereotips masclistes. De la seva banda, Sol Abejón, historiadora i membre de la cooperativa Fil a l’agulla, vinculava la coeducació amb la lluita contra tots els eixos d’opressió i la justícia social. El mes de novembre vam publicar una de les entrevistes més llegides de l’any, amb motiu del Dia Internacional contra les Violències envers les dones, a l’advocada Carla Vall sobre el marc jurídic per prevenir les violències en l’àmbit educatiu i les eines a disposició dels ajuntaments en aquest àmbit.
Una altra preocupació principal té a veure amb l’abandonament escolar prematur, un àmbit on als ens locals els interessa poder conèixer experiències que els puguin inspirar per les seves polítiques. En aquest sentit, el segon article més llegit del Blog al llarg del 2023 ha estat el reportatge sobre el Projecte Coach. Es tracta d’una iniciativa de la Fundació Èxit que gràcies al suport de la Diputació de Barcelona s’ha començat a implantar a escoles municipals de persones adultes. El mes de març vam publicar un el reportatge sobre la darrera sessió del Cicle de Seminaris NOE, on s’hi van presentar els resultats del projecte Noves Oportunitats Educatives 4.10 i vam dedicar-hi un reportatge al respecte que és el novè article més llegit de l’any. El NOE 4.10 és un projecte que promou la Diputació de Barcelona en col·laboració amb diferents municipis adreçat a la població de 16 a 24 anys que es troba en risc d’abandonament escolar prematur o que ja ha abandonat els estudis i que mira de donar-los suport a les persones joves per mantenir o reprendre el seu itinerari formatiu.
Una altra de les qüestions que formen part de l’actual discurs educatiu té a veure amb la introducció de la tecnologia a les aules. El mes de juliol vam donar veu a l’Anna Ramis, mestra i pedagoga, alertava en un article que seria el setè més llegit de l’any dels riscos en l’ús dels dispositius digitals i de la necessitat de gestionar-los per tal que les pantalles no sigui un obstacle per l’educació dels infants.
Es tracta d’una opinió molt debatuda entre els professionals de l’educació i que, en aquest cas, es referia a l’ús de dispositius mòbils en l’àmbit de l’educació infantil. Precisament l’educació infantil és un dels àmbits que més preocupen als ens locals, que gestionen una extensa xarxa d’escoles bressol de titularitat municipal. De fet, l’article de Clara Puigventós i Gemma Torregrosa sobre les novetats del Decret 21/2023, de 7 de febrer, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil, aprovat el mes de febrer, ha estat el quart article més llegit. En aquell article les autores reflexionen sobre les oportunitats i reptes que caldrà que assumeixin escoles bressol municipals, específicament sobre els elements que determinen el nou currículum d’aquesta etapa.
El tercer contingut més llegit de l’any va ser l’entrevista a Lola Montejo, mediadora i facilitadora de processos restauratius al Departament de Justícia, sobre la importància d’abordar el conflicte a les aules des de la prevenció i la mediació. Montejo considera que és una eina que cal desenvolupar a totes les etapes educatives però especialment en les més properes a la inserció laboral, com són les escoles municipals de persones adultes.
Un altre dels temes d’interès pel món local té a veure amb l’ensenyament musical i artístic. Aquest àmbit ocupa un lloc central en les polítiques educatives municipals perquè els ajuntaments dediquen molts recursos per a consolidar escoles municipals de música i arts com a equipaments al servei de tota la ciutadania. Recollint aquesta preocupació, el mes de maig vam publicar un article de F. Xavier Menéndez i Rosa Maria Muga, assessor tècnic de Cultura de la Federació de Municipis de Catalunya i cap del Servei de Cultura de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, respectivament on es detallen algunes propostes municipalistes a l’entorn de les arts a l’educació per part de l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya sobre la governança de les escoles locals de les arts en el marc de la Carta de les Arts a l’Educació. Aquest article va ser el sisè més llegit de l’any.
L’educació en el lleure és un altre dels temes que més interès han despertat al Blog. El vuitè article més llegit va ser el de Txus Morata, directora de la Càtedra de Lleure Educatiu i Acció Sociocultural de la URL, que reflexiona sobre l’oci educatiu com a context de desenvolupament dels i les joves i detalla alguns reptes i propostes pel món local per tal que el lleure esdevingui un context de benestar i qualitat de vida pels i les joves.
Finalment, i malgrat que es va publicar a inicis d’any, l’article d’Albert Sangrà, director de la Càtedra UNESCO en Tecnologia i Educació per al Canvi Social a la UOC, s’ha mantingut com un dels deu més llegits de l’any. En aquest article, el professor Sangrà reflexiona sobre l’estat de situació del sistema educatiu i els principals reptes de futur de l’educació. Una reflexió que parteix de la pregunta “què serà necessari que aprenguem en el futur?”
Són, en definitiva, un conjunt d’articles amb els quals hem volgut donar veu als i les professionals de l’educació amb la intenció de recollir les principals preocupacions dels ens locals. Esperem haver-ho aconseguit i poder seguir comptant amb la vostra complicitat i confiança en aquest any 2024 que iniciem amb forces renovades.
Gràcies, doncs, a totes i a tots les que han contribuït continuar construint aquest espai per haver-nos acompanyat en aquest camí. I de manera especial, volem donar les gràcies a tots vosaltres per llegir-nos i contribuir a difondre els continguts del Blog de l’educació local. Amb esperança de continuar en aquesta direcció, esperem comptar amb la complicitat de cadascun de vosaltres i de tota la comunitat educativa.
Finalment, volem aprofitar per agrair la feina duta a terme per Sandra Vicente en aquest espai. La Sandra Vicente ha estat la periodista que durant els darrers set anys ha donat suport imprescindible pel desenvolupament del Blog de l’educació local i ha contribuït a amb la seva professionalitat i qualitat humana a fer créixer i a consolidar aquest espai. Ara que inicia nous projectes professionals volem desitjar-li molts encerts i molta sort!