Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educar en la vulnerabilitat: la interdependència positiva

    Montse Bohermarç 30, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un dels ambients de l'escola Congrés Indians. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La paraula vulnerabilitat apareix poques vegades en els discursos educatius i, quan ho fa, és en relació amb aquells infants o joves que, per alguna circumstància vital més o menys extrema, s’han convertit en persones vulnerables. És a dir, persones que pateixen alguna malaltia, que viuen en contextos d’exclusió social o bé, en general, que estan afectades per algun altre tipus de condició física o ambiental que dificulta els seus processos d’aprenentatge i la seva inclusió social. Un exemple d’aquesta restricció en l’ús del concepte el trobem en el fet que la majoria de textos que parlen d’educar en la vulnerabilitat formen part de la pedagogia hospitalària.

    Tanmateix, tots els éssers humans, pel simple fet de ser-ho, som vulnerables en un sentit o un altre. Ho explicava amb unes paraules molt boniques la professora de filosofia Alicia García Ruiz a l’article ‘La ley del más débil‘: “Cap ésser humà es basta a si mateix. Tots sense excepció, i no solament els afectats per algun tipus de mal incapacitant, en diferents moments del nostre cicle vital hem estat i tornarem a ser dependents: des de la infància fins a la vellesa”.

    Malgrat la constatació òbvia de les debilitats i les interdependències humanes, segueix predominant una visió positiva de l’individu que circumscriu l’ésser humà a l’autonomia i a la independència. El somni de l’autosuficiència segueix essent l’horitzó dels models d’èxit: l’emprenedor que suposadament aconsegueix triomfar amb els seus propis mitjans, sense ajut de ningú, o l’aventurer independent que sobreviu sol i no té responsabilitats ni lligams. Tot i així, aquests emprenedors i aventurers un dia van ser nadons i van sobreviure perquè alguns (segurament, algunes) els van cuidar. Aquests cavallers solitaris, quan cauen malalts, necessiten que algú tingui cura d’ells; quan el vent se’ls gira en contra i els negocis van malament i els camins estan tallats, necessiten que algú els sustenti, i quan esclaten les guerres i han de fugir per sobreviure, necessiten que algú els aculli.

    Els infants, les dones i els homes som forts, autònoms i lliures; però també som vulnerables, socials i dependents. Educar en la vulnerabilitat vol dir ensenyar a viure de manera més integrada aquestes dues dimensions de l’experiència humana, sense negar-ne ni rebutjar-ne cap, i descobrir la potència de cadascuna d’elles. La consciència de la pròpia vulnerabilitat és necessària per gaudir d’una bona salut emocional i és el punt de partida per una solidaritat autèntica: ens necessitem els uns als altres.

    Educar en la vulnerabilitat, al cap i a la fi, és educar en la cura i en el suport mutu. Cada dia, a casa, al carrer i a l’escola hi ha mil exemples quotidians des d’on construir el respecte cap a la debilitat, valorar l’atenció de les necessitats i prendre consciència de la interdependència: des de regar una planta o acompanyar la tristesa d’un company fins a preparar un àpat saludable.

    És urgent que en els currículums educatius i en les pràctiques didàctiques, a banda de promoure les competències en iniciativa personal, autonomia i emprenedoria, se n’incloguin d’altres com la interdependència. Per això cal felicitar i difondre la iniciativa d’EduAlter i altres entitats socials d’elaborar una guia d’orientacions pedagògiques per a la incorporació de l’Educació per al Desenvolupament al currículum de primària i secundària des de la perspectiva de les competències bàsiques. Aquesta guia ofereix un conjunt d’estratègies didàctiques per treballar la interdependència positiva, l’autoconeixement i el desenvolupament comunitari. Un primer pas del llarg camí que ens queda per recórrer.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El desemparament dels orfes per violència masclista: “L’Estat els ha oblidat”
    Next Article
    Actualitat
    Barcelona enquesta els seus infants per saber com se senten
    Montse Boher

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}