Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El 30% de docents s’autocensuren a l’hora de tractar l’actualitat social i política a l’aula, segons l’Edubaròmetre

    Sandra Vicenteoctubre 10, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Porta de l'escola Ramon Llull de Barcelona / Sandra Vicente
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La complexa i convulsa situació política del darrer any, sobretot la catalana, ha calat de ple en la societat. I també en l’escola; ja sigui com a part activa i escenari, com va passar l’1 d’Octubre, o com un espectador i actor social més. Les aules i l’alumnat per extensió, no estan exempts de rebre imputs sobre el que passa als carrers i les institucions. I això desperta un dilema que ha estat d’actualitat els darrers mesos: s’ha de tractar l’actualitat a les aules? I si es fa, com s’ha de fer per no caure en l’adoctrinament que tantes famílies i docents temen?

    Els casos de Sant Andreu de la Barca i la Seu d’Urgell, que van acabar amb docents en el punt de mira dels mitjans i la justícia, acusats precisament d’adoctrinament i incitació a l’odi, han suposat un fre per a molts mestres que s’han plantejat tractar l’actualitat a l’aula. Concretament, un 29,3% asseguren que, tot i que els agradaria treballar educativament l’actualitat a l’aula, s’autocensuren per por a no saber com s’interpretarà.

    Així ho destaca el segon Edubaròmetre -Per l’Educació Responc- realitzat per la Fundació Jaume Bofill, a través d’enquestes a 9.794 pares i mares d’infants d’1 a 18 anys i docents d’alumnes de la mateixa franja d’edat, realitzades entre el març i el juliol de 2018. “M’ha sorprès que el 30% dels docents tingui por. És molt trist que hi hagi gent que vulgui fer una cosa a l’aula i no pugui. Ens hem de plantejar com podem cuidar aquests docents; en l’actual context polític es fa especialment difícil, però és que a Catalunya i Espanya no tenim una tradició clara de deliberar i discutir críticament a l’aula”, opina Cécile Barbeito, de l’Escola de Pau, especialitzada en tractament de temes controvertits a l’aula i participant de l’estudi.

    Però Barbeito destaca una altra dada per sobre de la dels docents que s’autocensuren. I és que el 40% dels docents enquestats asseguren parlar de l’actualitat política amb normalitat. Concretament, el 28,7% diu aprofitar educativament els esdeveniments recents per a desenvolupar el criteri propi dels alumnes i el 12,4% assegura parlar a classe amb normalitat, “igual que feia abans”. “Aquesta és una dada molt possitiva que reforça el missatge que tractar temes controvertits a l’aula és una manera de comprendre l’altre. És normal que la gent tingui por dels temes poc conciliadors, però hem de verbalitzar també aquesta por”, apunta Barbeito.

    Resultats del segon Edubaròmetre, sobre adoctrinament

    Però Barbeito destaca una altra dada per sobre de la dels docents que s’autocensuren. I és que el 40% dels docents enquestats asseguren parlar de l’actualitat política amb normalitat. Concretament, el 28,7% diu aprofitar educativament els esdeveniments recents per a desenvolupar el criteri propi dels alumnes i el 12,4% assegura parlar a classe amb normalitat, “igual que feia abans”. “Aquesta és una dada molt possitiva que reforça el missatge que tractar temes controvertits a l’aula és una manera de comprendre l’altre. És normal que la gent tingui por dels temes poc conciliadors, però hem de verbalitzar també aquesta por”, apunta Barbeito.

    Les famílies, a favor de fomentar l’esperit crític

    Poc més del 12% dels docents enquestats consideren que l’actualitat política no és un tema que s’hagi de tractar a l’aula, ja sigui perquè genera divisió o perquè són temes que “no toquen a l’escola”. Però, què en pensen les famílies? Si bé la por a com ho rebran els pares, mares i tutors dels infants és el motiu de l’autocensura del 30% dels mestres, hi ha una dada que Barbeito considera “sorprenent i esperançadora”. El 70% de famílies estan d’acord amb abordar les controvèrsies socials i polítiques a l’escola.

    “És una dada que no correspon amb el que ens podríem imaginar”, apunta Barbeito, en referència a les acusacions per adoctrinament per part de famílies i partits polítics. Si bé la resta de famílies, que consideren que no s’ha d’aprofundir en divisions (10%), els qui creuen que aquests temes s’han de tractar a l’àmbit familiar (3,7%) o els que temen l’adoctrinament (13%), són minoria, “mediàticament fan més soroll del que realment representen”, apunta l’experta.

    “Aquesta revelació és tremendament possitiva i ha de servir per desacomplexar aquest 30% de mestres i fer que es llancin a la piscina”, ressalta Barbeito, qui considera que l’actual situació política, encara que difícil, és u molt bon context per a poder exercitar el pensament crític i criteri propi dels infants, a través de l’aula.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Adoctrinament edubaròmetre
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Miguel Gallardo: “Sóc un gran defensor del còmic com a mitjà de divulgació”
    Next Article
    Actualitat
    El Parlament insta el Govern a desplegar el decret d’inclusió i complir amb el cofinançament del 0-3
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}