Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El cinema crea o destrueix hàbits lectors?

    Redacciójuliol 15, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Un estudi sobre llengua i consum cultural de Catalunya (Sintes, E. 2008) recull que en el període comprés entre el 2001 i el 2005 un 40,4% són espectadors de cinema habituals —és a dir ,que hi han anat més de cinc vegades l’any— i el 68,5 % de la població catalana hi ha anat en l’últim any. Les últimes dades recollides a les Estadístiques Culturals de Catalunya (2018) constaten que el 2016 va ser un dels anys en què la indústria del cinema va captar més espectadors, un total de 19.354.196. Si comparem aquestes dades amb el consum de lectura, observem com entre el 2001 i el 2005 s’han publicat 9.460 títols nous en català. Actualment, un 74% de catalans ha llegit algun llibre en els últims 12 mesos, el 41,1% dels quals són lectors esporàdics i el 32,9% són habituals (més de 5 títols l’any).

    Per bé que tant els consumidors de cinema com de lectura han augmentat en els darrers anys, veiem que els ciutadans prefereixen optar cap a una proposta més audiovisual que de lectura. El Pla nacional de lectura 2012-2016 (Mosteiro i López, 2015) constata que llegir llibres és la quarta activitat cultural preferida de la població de Catalunya, després de veure la televisió, anar al cinema i escoltar la ràdio.

    Després de tot aquest llistat de dades el meu dubte és si no són compatibles ambdues opcions culturals (cinema i lectura). Sovint hi ha la mala concepció que el terreny cinematogràfic trepitja l’escrit. Quantes vegades haurem sentit la frase: si ja hi ha la pel·lícula, per què llegir el llibre? No obstant, les dades ens demostren que 1 de cada 6 catalans llegeixen llibres en el seu temps d’oci; així doncs, és una realitat la possibilitat que les dues ofertes culturals convisquin juntes i es complementin. Invertir hores i diners en llegir, anar al teatre o entrar a una sala de cinema hauria de ser concebuda com una necessitat humana amb un objectiu clar: crear hàbits culturals. Aquests tres llenguatges (l’escrit, el recitat o la imatge) faciliten la comprensió d’un mateix i del món, i injecten sentit crític.

    La meva opinió és que el cinema realment pot crear hàbits lectors. En el darrers anys s’han fet més de 30 adaptacions cinematogràfiques de contes i llibres infantils i juvenils (Biblioteca Vallcarca i els Penitents, 2017), per no parlar de les novel·les d’adults. És cert que a vegades el cinema tria fer adaptacions de llibres que no destaquen per la seva qualitat literària, com ara la saga de Crepuscle, però, si més no, el cinema crea tendència. Seguint amb el mateix exemple, la projecció de la pel·lícula va causar gran sensació entre el públic adolescent, dels quals molts van acabar llegint els llibres. Per tant, el cinema, de manera directa o indirecta, acaba apropant l’espectador al llibre i en conseqüència aquest fet pot ser l’inici cap a la consolidació d’un hàbit lector.

    En definitiva, caldria reflexionar sobre les possibilitats que el cinema ens podria aportar per crear hàbits lectors. Com a futurs mediadors de lectura és important traslladar la importància de llegir. Podem començar amb Crepuscle i acabar sent uns experts en novel·la gòtica. Dit així pot semblar una mica irreal però ara la feina recau en nosaltres: bibliotecaris, mestres, pares… Hem d’enriquir el plaer de la lectura i aprofitar al màxim les ofertes d’oci del nostre voltant, per tal de crear hàbits lectors als nostres usuaris, alumnes, fills.


    BIBLIOGRAFIA

    – Sintes, E. (2008). Llengua i consum cultural a Catalunya. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/LlenguaUs/article/view/128320/177149

    – Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya (2018). Estadístiques Culturals de Catalunya. Recuperat de http://dadesculturals.gencat.cat/web/.content/sscc/gt/arxius_gt/Estadistiques-culturals-de-Catalunya-2018-febrer.pdf

    – Mosteiro, S. i López, I. (2015). Pla nacional de lectura 2012-2016 : La lectura de llibres a Catalunya. Recuperat de http://dadesculturals.gencat.cat/web/.content/dades_culturals/09_fulls_decultura/arxius/30_DeCultura_Lectura_llibres_Catalunya.pdf

    – Biblioteca Vallcarca i els Penitents (2017). Llibres i cinema : Adaptacions cinematogràfiques de contes infantils i juvenils. Recuperat de https://issuu.com/bibpenitents/docs/adaptacions_cinematogr__fiques_de_l

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Feminisme als CRAE: una assignatura oblidada però necessària per erradicar violències
    Next Article
    Actualitat
    Sabadell Orienta, contra l’abandonament, per l’èxit escolar i la inserció laboral
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}