Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El Col·legi de Mestres. Rosa Sensat, d’associació a col·legi?

    Martí Teixidómaig 26, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El col·lectiu de mestres, amb titulació expressament docent, un dels més nombrosos, no té col·legi. El moviment de mestres a partir dels anys 1970 es va iniciar per fugir del burocratisme escolar i en cap moment va pensar en crear un col·legi. Es va organitzar en coordinadora de mestres el 1974 i es va configurar en sindicats a partir de 1980 centrant-se en les condicions de treball i els drets laborals. Rosa Sensat de 1965, impulsora de les noves escoles d’estiu, es va anar multiplicant en escoles d’estiu comarcals o locals, estenent la renovació pedagògica i l’escola catalana arreu de Catalunya. El 1983 es van anar configurant els moviments de renovació pedagogia en diverses comarques o àrees territorials.

    Els sindicats de docents centrats en les condicions laborals no van prioritzar l’exercici professional que ja quedava atès amb l’Associació de mestres Rosa Sensat i el Col·legi de Doctors i Llicenciats. En el transcurs dels darrers quaranta anys s’ha creat un distanciament entre les reivindicacions laborals i l’exigència de la pràctica professional particularment entre els docents que atenen l’educació bàsica dels tres als setze anys. El col·legi regula la professió, ofereix orientacions, renovació i formació permanent. Té funció disciplinària i competència sancionadora entre els col·legiats (que sols s’exerceix en casos greus) i vetlla pel reconeixement social de la professió.

    L’Associació de Mestres Rosa Sensat  ha obert un procés de reorientació els darrers sis mesos que s’està concretant.  “No s’aspira únicament a un model de professorat ètic, crític i compromès, sinó també a la creació de comunitats de professionals de l’educació.” Justament cal un model de professorat ètic, crític i compromès i sobre la base d’aquest cal conjuntar-se amb els altres actors, col·legis i associacions actives. És incomprensible que fins avui no hi hagi un col·legi de mestres, potser seria el més nombrós, com n’hi ha d’altres professionals educadors o que intervenen en educació. Cal pensar que ha estat l’Associació de Mestres Rosa Sensat que de fet ha cobert aquesta necessitat. En el moment de repensar el seu futur, no es pot deixar de considerar constituir-se el col·legi professional.

    Caracterització del col·legi de mestres

    • Aglutinar els mestres, presentar la professió com un actiu professional i social i dotar-la d’una imatge admirable i admirada i prendre la iniciativa fugint del desànim professional.
    • Impulsar entre les col·legiades una exigència i rigor professional que mostri a la societat una actuació coherent dels mestres docents amb consistència científica.
    • Fer públic un codi deontològic que articuli el compromís dels mestres docents i susciti confiança en les famílies i la societat.
    • Declarar les accions pròpies de la professió, les responsabilitats assumides i precisar les condicions de treball necessàries per a un efectiu exercici professional.
    • Ser interlocutor reconegut davant del Parlament de Catalunya i de l’Administració Educativa aportant informes propositius i compareixent per a assumptes de l’educació del país.
    • Participar en els òrgans de selecció pública de mestres aportant representats acreditats per a ser nomenats per l’Administració educativa.
    • Promoure activitats de formació de mestres responent a les necessitats de l’educació que puguin ser reconegudes i subvencionades públicament.
    • Produir i editar recursos pedagògics, revista i publicacions que aportin iniciativa als mestres col·legiats i s’estenguin al conjunt de professionals amb l’aval de l’Administració educativa.

    La col·legiació ha de ser voluntària, avui no s’escau que sigui obligatòria i és molt millor. Els qui s’hi incorporen ho fan per convenciment i amb voluntat de desenvolupar la millor acció professional col·legial. Amb el temps, ser col·legiat ha de ser una carta de presentació favorable si el col·legi marca una línia d’actuació ferma. Justament, en el cas que algú, reiteradament advertit per la seva inadequada pràctica, no es reorientés, els òrgans de gestió podrien decidir l’expulsió. Plantejar-se aquest extrem és justament confiant que podrem evitar-lo.

    El col·legi de mestres ha de ser creat per llei del Parlament de Catalunya i això té unes exigències formals. Alhora dota d’una personalitat jurídica que tindrà la màxima presència social a la vista d’una actuació conjuntada, coherent, compromesa i pública. El col·legi ha de ser una autoritat pública reconeguda i solament així també serà escoltada en defensar les condicions de l’exercici professional. Si l’Administració educativa compta amb col·legis dels docents podrà decidir la despesa i assignació de recursos amb criteris professionals i podrà confiar-hi el desenvolupament dels plans d’estudis i normes bàsiques del servei escolar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Associació de Mestres Rosa Sensat col·legi Mestres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Anna Jolonch: “Hem de posar l’accent en el lideratge pedagògic dels centres”
    Next Article
    Entrevista
    Torrego: “Hauria d’haver-hi una coordinació de convivència, amb un cert alliberament horari”
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}