Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El col·lectiu Xnet llança una alternativa a la ‘google-dependència’ de les escoles

    Víctor Sauragener 31, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa poc més d’un any, el desembre de 2020, la plataforma pels drets digitals Xnet, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci d’Educació i l’Affac, va presentar un pla pilot de “digitalització democràtica” als centres educatius. La idea era que les eines que docents i alumnes utilitzen per treballar i comunicar-se fossin de programari auditable, i no proporcionades per grans transnacionals com Google o Microsoft, considerades no només opaques pel que fa al tractament de les dades, sinó inadequades per les escoles pel possible efecte d’estar col·laborant involuntàriament a crear clients captius des d’edats molt primerenques.

    “Apostar la digitalització dels centres al monocultiu de Google és igual de nociu pels alumnes que alimentar-los a base de menús del Telepizza”, ironitzava Simona Levi, l’activista fundadora d’Xnet, en la presentació d’aquest pla pilot. “Google –afegia– és una empresa que processa dades i, per fer-ho, penetra en nínxols de mercat. Això no és dolent, però quin polític pot ser tan ingenu com per pensar que tots els productes que ofereix són realment gratuïts?”.

    La setmana vinent es presenten els resultats d’aquesta prova pilot, en la qual han participat tres centres de Barcelona. Durant aquest any s’ha desenvolupat un prototip tecnològic basat en l’agregació de programari consolidat de codi obert que s’ha batejat amb el nom Digital Democràtic, i que vol ser una alternativa a eines molt usades als centres com Google Suite o Google Classroom. A banda, el pilot s’estendrà a més centres educatius, culturals i cívics de la capital catalana, que gràcies al suport de l’Ajuntament rebran l’acompanyament en l’ús d’aquestes tecnologies.

    Xnet defensa que aquesta “suite educativa integral” és molt més transparent i té “una usabilitat equivalent amb les plataformes actualment més utilitzades, però amb programari auditable i de codi obert, que garanteix el control de les dades dels alumnes i la interoperabilitat”. I per això “té per objectiu garantir la sobirania digital dels centres”.

    Una setmana de tallers presencials

    La segona setmana de febrer s’organitzaran tallers presencials i on line per presentar Digital Democràtic famílies, AFA i centres educatius. Es faran del 7 al 12 de febrer al Canòdrom Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica de Barcelona. Segons expliquen des d’Xnet, “les sessions consistiran en una descripció detallada del workspace educatiu Digital Democràtic i tallers de testeig. Hi assistiran també els tècnics per atendre tots els dubtes sobre ús, funcionalitats, protecció de dades, etc”. Per assistir-hi, cal reservar hora.

    🔴1/ Invitamos a la ciudadanía a participar en los talleres de demostración de la nueva herramienta para la digitalización democrática de la educación. #EduDigitalDDHH

    📅Del 7 al 12 febrero en @CanodromBCN y online.

    📌Más info en👇https://t.co/l9gRMsals0

    Abrimos hilo ->

    — Xnet (@X_net_) January 26, 2022

    El projecte s’ha basat, d’una banda, en “l’adopció de servidors propis o aliens, sobirans i respectuosos dels drets humans” i, de l’altra, “en la millora de la usabilitat, integració i actualització d’eines de codi lliure existents, robustes, àmpliament utilitzades i amb provada solvència a nivell internacional com Nextcloud, Moodle, WordPress, BigBlue Button, Jitsi, Etherpad”. L’objectiu ha estat “adequar-les a les necessitats dels centres, ampliar el nivell d’usabilitat perquè siguin plenament competitives i acompanyar l’accés amb tots els recursos tècnics i formatius necessaris que permetin un aprofitament màxim d’aquestes tecnologies per a l’ensenyament presencial o en remot, utilitzant una plataforma integral de gran qualitat tècnica i fàcilment replicable”.

    El projecte ha comptat amb la col·laboració d’un grup de “famílies promotores”, que són les que el curs 2018/19 es van adreçar a l’institut dirigit per Simona Levi per alertar que els estaven fent signar autoritzacions perquè els seus fills treballessin amb Google. També hi han participat les empreses IsardVDI i 3iPunt, i ha comptat amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona (a través de la Direcció d’Innovació Democràtica, la Direcció d’Innovació Digital i el Comissionat d’Economia Social) i del Consorci d’Educació de Barcelona, a més de la col·laboració de l’Affac.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    digitalització educació digital tecnologies
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘La tragèdia de Macbeth’ i ‘El mètode Williams’
    Next Article
    Opinió
    Actualitzar el model lingüístic educatiu català
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La FECC crea grups d’experts per potenciar la lectura, les matemàtiques i la competència digital

    març 21, 2025

    Actualitat
    Educació proposa prohibir l’ús dels mòbils també a l’ESO

    febrer 4, 2025

    Anàlisi
    Com fer servir la IA per treballar el pensament crític

    gener 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.