Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El curs començarà amb 540 nous professionals per atendre la diversitat

    Pau Rodríguezsetembre 1, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una mestra de l'escola Mas Masó de Salt, considerada d'alta complexitat. / SANDRA LÁZARO
    Una mestra de l’escola Mas Masó de Salt, considerada d’alta complexitat. / SANDRA LÁZARO

    Els centres educatius catalans amb alumnes amb més problemes econòmics i socials tindran aquest setembre més recursos. La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha anunciat en la presentació del curs que comença el proper 12 de setembre que es destinaran 400 noves dotacions de professors per reforçar “l’atenció a la diversitat” en els 340 escoles i instituts que estan considerats d’alta complexitat. A aquest increment s’hi afegeix la contractació de 140 nous professionals de suport als alumnes amb necessitats educatives especials.

    • Els mestres substituts entraran a treballar el 8 de setembre
    • 113 famílies demanen els 6.000 euros per escolarització en castellà

    Ensenyament ha confirmat així unes contractacions que havien quedat en entredit el mes de juliol passat, quan es va donar a entendre que anaven lligades a l’aprovació dels pressupostos de 2016. Finalment, com va prometre la consellera, s’han aconseguit part dels 211 milions d’euros previstos en els comptes “reprioritzant” les partides, segons ha afirmat Ruiz.

    Amb aquest increment, els centres d’alta complexitat rebran almenys un professor més per cap de mitjana. Això suposarà que aquestes escoles i instituts comptin ja amb entre tres i cinc professionals més que la resta. Si una escola de Primària de dues línies sol tenir 26,5 dotacions docents, una d’alta complexitat en tindria cinc més –dos mestres addicionals i tres per cobrir la sisena hora–, a més d’un tècnic d’educació infantil. Amb els instituts passaria una cosa similar, amb presència d’integradors socials.

    Ruiz també ha recordat que es manté la seva aposta de rebaixar les ràtios d’aquests centres a 22 alumnes per aula com a màxim, una mesura que es comença a implantar a partir de P-3. A la resta de centres és de 25.

    Recursos a la inclusió i un decret lligat als pressupostos

    Els qui també rebran una alenada d’oxigen en forma de recursos i professionals seran els qui es dediquen a atendre els alumnes amb necessitats educatives especials a les aules ordinàries. Els 140 nous docents que s’incorporen amb aquest objectiu se sumaran als 360 professionals que ja es van contractar el curs passat i que, segons han assegurat, queden renovats.

    Les noves dotacions suposaran l’obertura de 50 Unitats de Suport a l’Educació Especial (USEE) –espais dins els centres que serveixen per atendre els alumnes amb discapacitat, actualment n’hi ha 476–, de nous itineraris d’educació postobligatòria, i l’adaptació de 10 centres per a alumnat sord. També s’incorporaran 15 orientadors als Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP), 13 especialistes en discapacitat auditiva i 14 en transtorns de conducta.

    Una de les notícies més esperades per les entitats que demanen una escola inclusiva és, precisament, l’aprovació del decret que l’haurà de regular, i que fa més d’un any que està en fase d’elaboració. Aquest dijous Ruiz ha reconegut que el decret ja està enllestit, i que ara queda pendent de passar els “tràmits institucionals” abans de la seva aprovació. Això sí, ha aprofitat per dir que moltes de les mesures que inclou “han d’anar amb els nous pressupostos”.

    Més mestres, menys que fa cinc anys

    Així doncs, Ensenyament ha anunciat, per tercer curs consecutiu, l’entrada al sistema de més professors per fer front a un volum rècord d’alumnat. El curs 2016-2017 hi haurà, en total, 798 docents més que l’anterior en els centres públics d’ensenyament obligatiori. La plantilla quedarà en 66.461 docents. Aquesta xifra es comença a apropar ja als 67.045 professors que hi havia al cos l’any 2011, abans que la crisi entrés de ple a les aules.

    En aquest temps, però, el nombre d’alumnes no ha parat d’augmentar. El dia 12 entraran a les aules catalanes 7.822 nois i noies més que el curs anterior –la majoria a l’ESO–, fet que situa el volum d’alumnat en 1.570.011. La xifra no ha parat de créixer en l’última dècada, però segons les previsions d’Ensenyament ja s’ha arribat al pic de població, i el curs que ve començarà a disminuir. Amb tot, els sindicats consideren que per fer front a l’increment d’alumnat dels últims anys s’haurien de contractar fins a 7.000 docents.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Betacamp: quan els mestres prediquen amb l’exemple d’aprendre entre iguals
    Next Article
    Actualitat
    Els mestres substituts entraran a treballar el 8 de setembre
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.