Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El germà gran obté més bones notes que el petit?

    Actualitat
    El germà gran obté més bones notes que el petit?

    Redacciógener 22, 20142 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Tornada a les classes a l'escola Ramon Llull de Barcelona / Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’efecte ordre de naixement. Aquesta és una tesi que diversos estudis han posat de relleu, i que defensa que, quan una família té dos fills o més, el germà -o germana- gran acostuma a treure millors resultats a l’escola que la resta. I com més avall en la línea de germans, pitjors notes. Així ho demostra l’informe Strategic parenting, birth order and school performance, de la Universitat de Washington. I se’n fan ressò al blog de l’Instituto Nacional de Evaluación Educativa, que aporta alguns arguments que reafirmarien aquesta tesi i d’altres que la posen en entredit. Un dels gràfics de l’informe, d’entrada, és taxatiu:

    Gráfico-1

    (Al gràfic es pot observar com la línia superior -corresponent als millors alumnes de classe- va disminuint progressivament en funció de si es tracta del primer, segon, tercer o quart germà o germana. I la tendència és a la inversa -línea inferior- quan s’analitzen els resultats per sota de la mitjana).

    La hipòtesi que utilitza l’estudi per explicar el per què d’aquest efecte ordre de naixement gira entorn als càstigs i a la supervisió dels pares i mares. L’informe afirma que els pares acostumen a ser més controladors i exigents amb el primer fill, que com a conseqüència s’esforça més a classe, mentre que amb el següent -i els que puguin venir després- els pares van suavitzant el seu caràcter estricte, i això repercuteix en els resultats, més dolents, dels més petits.

    L’Instituto Nacional d’Evaluación Educativa accepta aquest efecte de control, i hi afegeix altres factors: els germans o germanes grans són “l’únic centre d’atenció dels seus pares, mentre que els nascuts amb posterioritat hauran de compartir atenció amb els seus germans”. A més, els grans poden “exercir funcions pedagògiques” sobre els petits, de manera que és possible, segons l’INEE, que de manera més fàcil “desenvolupin habilitats d’aprenentatge”.

    Ara bé, el propi INEE aporta arguments que es contraposen a les conclusions de la recerca de la Universitat de Washington. Un d’ells és que els recursos econòmics de les famílies acostumen a ser més ajustats quan neix el primer fill. L’altre, que els pares i mares poden cometre errors en l’educació del primer fill que els serviran per millorar la dels següents.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    família Germans Instituto Nacional de Educación Española Resultats escolars
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els deures a casa, contra les cordes
    Next Article Què cal per fer un MOOC? Cinc requisits per estudiar a la universitat global
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El 20N i el jovent, més enllà de l’efemèride

    novembre 27, 2025

    Opinió
    El jo en escena. Joves, pressió social i identitat

    novembre 24, 2025

    Opinió
    Coeducació a les escoles bressol: cultivar la igualtat des de la primera infància

    novembre 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.