Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El llarg camí de la coeducació

    Elena Simónjuny 8, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Teresa Rodríguez
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Contínuament sentim que tot és qüestió d’educació, però, de quina educació parlem? De la que es rep en les famílies? En els centres educatius? A través de les xarxes i altres mitjans digitals? Amb els productes culturals?

    Tot això constitueix l’armadura de la nostra educació. No només tenir educació és tenir títols acreditatius. I, a més, aquestes educacions poden ser contradictòries entre si, perverses, erràtiques, adequades, liberals, dogmàtiques, etc. En el món que vivim, totes elles coexisteixen i a vegades xoquen entre si.

    En el llibre que vaig publicar en 2010, titulat La Igualdad también se aprende. Cuestión de Coeducación, ja explicava aquestes coses. Han passat bastants anys i encara seguim amb aquestes confusions.

    Però si apel·lo al primer llibre de Coeducació en el qual vaig col·laborar: Elementos para una educación no sexista. Guía didáctica para la Coeducación, d’autoria col·lectiva del Feminario d’Alacant, encara han passat molts més anys. Aquest es va publicar el 1987.

    En tots dos llibres es contenen explicacions, definicions, propostes didàctiques i de continguts que no s’han desenvolupat a penes. Sorprèn que el que dèiem en aquestes publicacions es pugui i s’hagi de dir també en l’actualitat. Ens referim a la Coeducació escolar i acadèmica, que és la que està sotmesa a lleis, normes i reglaments i per la qual ha de passar tota la població entre els 3-6 i els 16 anys.

    La Coeducació és una filla del feminisme molt desitjada i estimada i, com a tal, molt qüestionada i interceptada per la seva herència incontestable de la Igualtat com a objectiu primordial. I, pel desconeixement o l’animadversió d’aquest concepte tan potent que és la Igualtat, ha sofert i continua sofrint tot tipus d’interferències perquè el seu avanç no sigui fàcil i perquè es faci creure que ja està consumada i la seva posada en marxa generalitzada.

    La Coeducació és una filla del feminisme molt desitjada i estimada i, com a tal, molt qüestionada

    En tants i tants anys s’ha avançat en algunes coses, sens dubte.

    En primer lloc, la generalització i obligació de l’educació mixta, requisit imprescindible perquè es pugui iniciar la Coeducació. Amb la separació escolar de sexes és impossible fer coeducació: A què correspondria llavors el prefix co-?

    L’oportunitat de conèixer-se i tractar-se noies i nois de prop, braç a braç, durant molts anys.

    Tenir un temps per a poder “triar” un projecte de vida fora dels estrets marges que les famílies tenen previstos.

    L’ascens en l’escala social i l’obertura cap a altres nivells no obligatoris.

    Tot això és cert i veritat. Però no és Coeducació.

    La Coeducació ha de ser intencionada, reflexiva, analítica i crítica, almenys. És difícil practicar coeducació sense haver-la interioritzat, gaudit i experimentat com a estudiants. El que no se sap no es pot ensenyar, però sí que es pot aprendre. Les institucions i autoritats educatives sí que han de saber-ho i, si no, han d’aprendre-ho o posar les condicions de formació perquè s’aprengui.

    Però això és un procés intens que requereix de temps, mitjans i, sobretot, voluntat política ferma perquè res li passi per damunt com un pesat corró que la deixi irrecognoscible.

    Sense saber s’obvia, se subestima o se sobrevalora creient que no té importància per a les necessitats actuals o que ja està tot fet amb l’educació mixta.

    Hem assistit a conats de Coeducació i de formació per a la Coeducació. A això li dic sempre “taquetes d’oli en l’aigua”, que mai arriben a ajuntar-se i que romanen com una cosa singular. Li hem anomenat “bones pràctiques”, generalment lligades a commemoracions o a projectes efímers.

    Les noies continuen tenint una educació androcèntrica

    Però la formació obligatòria del professorat en aquest assumpte segueix sense existir, no és requisit ni mèrit ni té una continuïtat cíclica que permeti aprofundir, ampliar i especialitzar-se aplicant-la als diferents nivells, àrees del coneixement o a l’orientació.

    Així és que camina coixa, coixíssima. I, amb aquesta discapacitat la hi aixafa fàcilment, desprestigiant-la, menystenint-la o desviant fons per a altres formacions que suplanten el seu nom.

    En els últims anys he vist la disminució dràstica de pressupostos per a la Formació en Coeducació. L’única cosa que subsisteix és un cert postureo que sí que s’estan complint els mandats legals en els quals la Coeducació és obligatòria per a l’Administració i per als centres.

    Continuem creient que posar coloms o papallones o omplir els passadissos de fotos o dibuixos de dones quan commemorem el 25 de novembre o el 8 de març, és fer coeducació. I per això també, no prospera. Les noies continuen tenint una educació androcèntrica (encara que no sigui explícita) per al grat i els nois per al domini.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    coeducació Feminisme opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’error de classificar els municipis segons el seu nivell i evolució de segregació escolar
    Next Article
    Entrevista
    Mar Hurtado: “L’escola és l’assaig de la vida”
    Elena Simón
    • X (Twitter)

    Profesora de Secundaria y Catedrática de Francés. Licenciada en Filología Moderna, ha sido durante más de la mitad de su vida profesora de Instituto. Desde 1980, en que se fundó el Feminario de Alicante, desarrolla tareas de Formación y divulgación de la Coeducación, Lenguaje no sexista, Feminismo y Género. Ha redactado numerosos materiales didácticos con enfoque de género. Es Formadora de Género y Coeducación.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}