Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El llenguatge inclusiu: cinc suggeriments

    Àlex Rocas Jordisetembre 27, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per diferents motius, l’expressió de formes de gènere no marcades, tan naturals en la llengua catalana, ha estat substituïda per solucions que alteren la intel·ligibilitat dels textos. Però és evident que l’ús d’un llenguatge respectuós amb els canvis socials, que reflecteixi el respecte a la igualtat de les persones per raó del seu sexe és una necessitat que no podem passar per alt. En aquest article exposo uns criteris gramaticals per produir textos respectuosos sense violentar una llengua que privilegia el gènere masculí en dos aspectes: la concordança (Els nois i les noies aprovats poden sortir de l’aula) i utilitzant-lo sol, per referir-se als dos gèneres (Van aprovar tots -referint-se als nois i les noies-).

    Per aquest motiu recomano la utilització, principalment, del genèric masculí perquè la llengua catalana ja ofereix un ús neutre del gènere i perquè en català el masculí i el femení no es refereixen a mascle i femella en una gran majoria d’ocasions (el passadís, l’aula, la carpeta, el bolígraf). D’altra banda, no està de més tenir en compte que la majoria de les llengües no tenen gènere gramatical i en les que en tenen, aquest no té res a veure amb el sexe.

    Cinc suggeriments

    El terme “llenguatge inclusiu” és d’allò més adequat a l’hora d’anomenar l’ús no sexista i igualitari del llenguatge, perquè ja ens diu el diccionari que la inclusió és la “relació que s’estableix entre dos mots per la qual el significat de l’un comprèn el significat de l’altre” (tots inclou totes, però totes no inclou tots). Partim doncs d’aquest concepte per proposar-ne cinc possibilitats d’ús.

     

    1. Masculí genèric

    Quan la redacció de formes no marcades topa amb l’estructura del català i no podem violentar-la, usem el masculí genèric, per exemple:

    Els alumnes aprovats tenen molt de mèrit

    [En lloc de: Els i les alumnes aprovats tenen molt de mèrit]

    [O: Els alumnes aprovats i les alumnes aprovades tenen molt de mèrit]

     

    2. Formes dobles

    Les formes dobles, ja sigui amb l’adjunció de la terminació femenina després d’una barra (benvolgut/uda) o bé amb la forma masculina i femenina sencera (benvolguda, benvolgut) no són enfarfegadores si s’apliquen a salutacions, però sí que ho són si es mantenen en tot el text. Per tant és recomanable aplicar-les només en el primer cas.

    En les formes dobles amb barra, quan la forma femenina presenti variacions gràfiques, ho indiquem a partir de la vocal tònica (benvolgut/uda, amics/igues). En la resta de casos escrivim la terminació a per al singular i es per al plural (company/a, companys/es).

    En l’interior del text utilitzem la forma masculina i la femenina coordinades i sense abreujar, tenint en compte que si aquest recurs es repeteix molt pot saturar el receptor del text. Per tant cal dosificar-lo:

    Els nois i les noies tindran una estona d’esbarjo

    Gramaticalment, és tan correcta la construcció:

    Els nois i les noies tindran una estona d’esbarjo

    Com la construcció:

    Les noies i els nois tindran una estona d’esbarjo

    Convindrem, però, què també seria correcta la construcció:

    Els nois tindran una estona d’esbarjo

    En l’ús de les formes dobles, cal procurar no caure en l’exageració:

    * Benvolguts pares i benvolgudes mares dels i de les alumnes de les escola

     

    3. Noms genèrics, col·lectius o abstractes

    3.1. La paraula persona ajuda a evitar la forma doble. En lloc de “l’interessat o la interessada”, podem escriure “la persona interessada”.

    Aquesta autorització ha de ser signada per la persona interessada

    [En lloc de: Aquesta autorització ha de ser signada per l’interessat o la interessada]

    De vegades no podrem recórrer a la paraula persona, perquè no sempre se sent com a normal; per exemple:

    Els mestres

    [En lloc de: Les persones mestres]

    3.2. Hi ha noms col·lectius i paraules abstractes que poden ser d’ajut:
    alumnat, comunitat, professorat, consell, infància, joventut, membre, personal, plantilla, etc.

    Va participar-hi tot el professorat

    [En lloc de: Van participar-hi tots els professors i totes les professores]

    L’ús de noms col·lectius i paraules abstractes produeix una sensació de distanciament que cal tenir en compte quan no sigui aquest l’efecte desitjat.

     

    4. Construccions més neutres

    4.1. En certs contextos es poden utilitzar construccions menys personalitzades. Per exemple:

    Hem de procurar que es participi en les activitats

    [En lloc de: Hem de procurar la participació dels nens en les activitats]

    4.2. En documents en què el receptor ha d’emplenar dades personals, usem formes aptes per als dos gèneres: Nom i cognoms, lloc de naixement, domicili, signat (evitem d’escriure pare, mare, tutor, tutora, representant legal).

     

    5. La concordança i els pronoms

    Apliquem les regles gramaticals de concordança d’adjectius i participis. Si en el text hi ha la forma masculina i la femenina plurals, fem la concordança en masculí plural:

    Els pares i les mares convocats hauran de confirmar l’assistència

    [En lloc de: Els pares convocats i les mares convocades hauran de confirmar l’assistència]

    Si el nom és una paraula invariable, també hi farem concordar l’adjectiu o participi en masculí:

    Si hi ha alumnes interessats a assistir-hi, que ho comuniquin al tutor

    [En lloc de: Si hi ha alumnes interessats i interessades que ho
    comuniquin al tutor]

    I si el nom és una paraula femenina, tenim una oportunitat magnífica de fer la concordança en femení, una solució genuïna, avui arraconada, de la llengua catalana, que caldria recuperar ni que només fos per ajudar a construir un llenguatge igualitari:

    -¿Has vist la professora?
    -Sí, l’he vista

    [En lloc de: “¿Has vist la professora?”, “Sí, l’he vist”]

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La llei d’FP en el moment adequat
    Next Article
    Actualitat
    Marta Rebollar, nova presidenta d’EscolesCoop
    Àlex Rocas Jordi

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}