Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El projecte d’obrir una escola d’educació especial a Sant Cugat aixeca passions enfrontades

    Víctor Sauramaig 4, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de l'escola Jeroni de Moragas
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una alumne d'Aspasim amb una fisioterapeuta
    Una alumne d’Aspasim amb una fisioterapeuta

    Sant Cugat tindrà una escola d’educació especial. Aquesta notícia, anunciada l’estiu passat pel mateix consistori a la premsa local, porta cua. A priori, havia de ser interpretada com una acció benefactora, dirigida a cobrir un dèficit històric d’aquest municipi, que no compta amb cap equipament d’aquestes característiques, la qual cosa fa que nens i joves amb discapacitat de Sant Cugat estiguin escolaritzats en municipis veïns. Des del punt de vista del moviment per una escola inclusiva, però, va ser rebuda amb alarma i preocupació. Els centres d’educació especial han de tendir a desaparèixer o reconvertir-se, creuen, i no a augmentar o perpetuar-se tal com són actualment.

    En realitat, a l’Ajuntament de Sant Cugat se li dona voltes al projecte des dels temps de Lluís Recoder com alcalde. En el Pla d’Equipaments aprovat el 2009 ja es contemplava aquesta possibilitat, però no va ser fins fa un parell d’anys que l’alcaldessa Mercè Conesa i la seva regidora d’educació, Esther Salat, van reactivar la idea. La intenció de l’Ajuntament és cedir uns terrenys municipals del sector de Can Mates durant 50 anys a la futura escola, que serà concertada, a canvi que aquesta es faci càrrec de la construcció. En aquest sentit, el projecte s’ha presentat a diverses entitats que fan educació especial a Barcelona i el Vallès Occidental. Alguns grups de l’oposició han rebutjat aquest procediment i han demanat que el nou centre sigui públic.

    Dels centres concertats contactats, el Jeroni de Moragas, situat al barri barceloní de Pedralbes, és qui més interès ha mostrat en el projecte. El president d’aquesta cooperativa escolar, Jordi Lobo, reconeix al Diari de l’Educació que els fa “molta il·lusió” per la relació que mantenen amb la localitat (on tenen també alguns pisos tutelars, un taller ocupacional i un centre especial de treball), i que ja han començat a moure’s per estar preparats quan surti la licitació. Han encarregat un projecte arquitectònic i busquen finançament per a les obres. Les escoles Aspasim (Barcelona), Crespinell (Terrassa) i Barcanova (Santa Perpètua) han estat altres CEE als que s’ha convidat a conèixer el projecte.

    Des d’aquest punt de vista, doncs, la opció del centre concertat respondria a la voluntat del departament d’Ensenyament de no obrir cap nova escola d’educació especial sinó d’afavorir el trasllat d’una ja existent, si bé, segons admet Jordi Lobo, possiblement amb més alumnes. “Nosaltres tenim sis unitats concertades, som un centre petit i familiar, aquest és el model que defensem, i no estem segurs si podria seguir sent així ja que sembla que la intenció és que a Sant Cugat es facin deu unitats”, afegeix Lobo. Cada unitat equival aproximadament a un promig de 7-8 alumnes.

    Menys centres especials amb més alumnes

    A Catalunya hi ha 105 Centres d’Educació Especial (CEE), dels quals la major part, 64, són concertats i els altres 39 de titularitat pública. Molts d’aquests col·legis van ser en el seu moment pioners, impulsats per famílies que volien donar una educació als seus fills quan la pràctica habitual era que els infants amb discapacitat no anessin a l’escola. La Jeroni de Moragas, per exemple, compleix 75 anys aquest 2015, els mateixos que va fer Aspasim fa dos anys. En els darrers 20 anys la xifra de centres d’educació especial ha baixat lleugerament, però en canvi, a excepció d’un parell de cursos a les acaballes del tripartit, l’alumnat no ha parat de créixer, tal i com mostra la taula. El curs passat hi havia prop de 7.000 alumnes repartit en 105 centres; divuit cursos enrere (el primer del qual es tenen dades publicades) hi havia alguns centres més (114) però molts menys alumnes (5.700).

    TaulaCEELa Plataforma per l’Escola Inclusiva, la Coordinadora d’Ampas de Sant Cugat i la Fapel són altres tres entitats que han mantingut reunions amb el departament d’Ensenyament i l’Ajuntament de Sant Cugat per conèixer les seves intencions amb més detall. “Nosaltres ja hem dit que seria un casus belli que la nova escola impliqués un augment d’unitats i que en el plec de condicions no s’especifiqui que ha de realitzar tasques com a centre de recursos pels alumnes amb necessitats educatives del municipi i la comarca que opten per una escolarització en centres ordinaris”, apunta Noemí Santiveri, portaveu de la Plataforma. Lobo no només comparteix aquest punt de vista, sinó que, segons afirma, “a la immensa majoria de les escoles especials concertades ens sembla inevitable i positiu que gradualment ens anem reconvertint, també, en centres de recursos que afavoreixin la inclusió de tot aquell alumne que estigui preparat per assistir a un centre ordinari”, si bé, matisa que “no tots ho estan, i no hi ha pitjor desigualtat que tractar igual al diferent”.

    La Coordinadora d’Ampas no ho veu gens clar. La seva expresidenta, Carme Roca, que va deixar la coordinadora per incorporar-se a la llista electoral d’ERC, es qüestiona si realment a Sant Cugat li convé un nou centre si els seus paràmetres són antiquats, i com a mostra diu que es contempla acollir alumnes a P-3 “quan en aquestes etapes la inclusió és pràcticament factible al 100%”. “Ens van dir que era una demanda de les famílies –explica Roca–, nosaltres vam buscar totes les que vam poder, les vam reunir, vam parlar amb elles del projecte i cap no hi va estar d’acord; després ens van dir que era una demanda de la taula de discapacitats, i novament vam anar a parlar amb la seva presidenta i va resultar que tampoc estava d’acord amb el tipus de centre projectat”.

    Se suposava que el concurs per a l’explotació de l’equipament sortiria abans que acabés la legislatura, però s’ha acabat deixant per a la propera, possiblement fruit de la inesperada aparició de resistències al projecte. En tot cas, la intenció manifestada per la regidora és que el centre es liciti i adjudiqui al llarg d’aquest 2015, a fi que comencin les obres després i es pugui inaugurar el 2018.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació especial Escola inclusiva Sant Cugat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Cap error és un fracàs si has après
    Next Article
    Actualitat
    ‘La dama de oro’
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}