Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El sexe i els deures

    Jaume Funesmarç 9, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta serà una setmana de presentacions de llibres. El dimarts parlarem de pares i mares que volen fer una escola diferent (Cal fer deures? Mares i pares que ajuden a aprendre). El dijous, de sexe (Educacions. 40 veus sobre educació i societat). Potser podria barrejar els discursos. Situar la sexualitat entre els deures i aquests transformar-los en un component de la felicitat.

    Sense haver-ho prestès, el primer dels llibres m’ha obligat ja a complicats debats. A descobrir que, quan toques qualsevol petit component de la institució escolar, aixeques butllofes. Tant sols he escrit per ajudar pares i mares a descobrir la infantesa (l’adolescència) dels seus fills; per aclarir què vol dir educar, fer de pare o fer de mestre; recordar com s’aprèn i com s’adquireix el saber en el segle XXI; reclamar una escola que es fa conjuntament entre mestres, pares i infants. Potser massa temes als quals inevitablement m’ha portat escriure i posar en crisis els “deures” que compliquen la vida familiar cada nit.

    Sobre els components socials de les famílies i la seva influència en la gestió d’aquest conflicte ja n’he escrit en un altre espai. Ara, voldria dedicar unes línies a una curiosa acusació que he rebut: “Si l’alumnat no fa deures, Catalunya no arribarà mai a l’excel·lència”. Seria un desastre que alguna autoritat em fes cas, deia el lector d’una entrevista.

    Curiosament, entre els exemples del primer capítol del llibre hi ha el del director d’un institut considerat d’excel·lència dient, en una carta als pares dels adolescents, que fessin el favor d’insistir en que el seus fills esperessin a acabar l’escola secundaria per enamorar-se, evitant distraccions del que veritablement era important. En mig de l’escriptura d’aquest article acabo d’atendre un jove de 18 anys, alumne excel·lent d’una escola de fama, perdut, desorientat, abandonat i patint en mig d’una universitat per a la qual, suposadament, s’ha estat preparant.

    Per què el discurs conservador que atrapa l’escola segueix pensant que la bona escola és la de sempre? Per què només vol considerar els infants i adolescents com a subjectes que tenen com a ofici estudiar i aprendre? Per què s’entesta en que dediquin tot el seu temps a estar a l’escola i en continuar fent encàrrecs escolars a casa? Per què la felicitat compartida no està entre els seus objectius si és imprescindible fins i tot per tenir èxit?

    Al llibre, acabo el capítol ‘Alfabetitzar-se en emocions‘ amb aquestes idees: Hem d’esperar de l’escola que sigui un lloc al que tinguin ganes significatives d’anar, que allò que fan en ella sigui dinàmic, que no estigui basat en seure darrere d’un pupitre i escoltar en silenci. Un lloc en el que entrin les seves experiències vitals i que, alhora, facilita que puguin portar a les seves vides allò que aprenen a l’escola. Una institució a la que, quan se la sotmet a avaluació, es considera en primer lloc el grau de felicitat del seu alumnat. Temo que la crítica serà més dura quan els conservadors acabin llegint el text sencer.

    I de l’amor al sexe. Perquè al llibre Educacions em va tocar escriure sobre L’escola i el sexe. Com que són reflexions que situen l’escola en la societat actual (la ciutadania, la participació, el treball, la literatura, l’art, l’economia, les desigualtats, etc.) descric una classe amb adolescents rebotats de l’escola i intento descobrir com ha impactat en les seves vides, ara enamorades, agobiades, intensament sexuades.

    Parlo de l’escola que actua activament perquè els i les homo puguin ser amics. Que explica les seves hormones a partir de la ciència. Que fa la didàctica dels vídeos porno que han vist. Que fa descobrir que l’amor no sempre és rosa i que cap novio o novia és propietat de ningú.

    Intento visualitzar quins eren els seus espais de reflexió i debat a l’escola que acaben d’abandonar. Intento descobrir quan han treballat això de ser persona. On haurà quedat això de necessitar l’altre per ser un mateix o allò de ser feliç veient com l’altre és feliç. Al final confesso: “porto masses línies escrites sense recordar-me de l’informe Pisa“.

    Temo que per qui demana excel·lència, l’escola i la vida no van juntes, l’amor i els deures menys, el saber i sexe encara menys. Seguirem parlant a les dues presentacions.

    Dimarts 10, 19h. Casa del Llibre. Rambla Catalunya 37

    Dijous 12, 19h. Escola Drassanes de Barcelona. Nou de Sant Francesc, 9

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Deures Educacions. 40 veus sobre educació i societat opinió sexualitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El model esgotat de secundària en l’escola conservadora pública i l’horitzó dels jesuïtes
    Next Article Què li passa a un adolescent que està tres dies desconnectat del mòbil?
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}