Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Els moments de la vida quotidiana a l’escola bressol constitueixen un dels fonaments més importants en el desenvolupament integral dels infants. Amb la implementació del decret d’educació infantil del 7 de febrer de 2023 no només es pretén millorar la qualitat educativa, sinó que també es reconeix la importància del context quotidià en l’aprenentatge i el creixement emocional dels nens i nenes. A través d’un enfocament inclusiu i flexible, les educadores i educadors poden crear un entorn d’aprenentatge ric on cada infant tingui l’oportunitat de créixer, explorar i desenvolupar-se plenament.
En aquest sentit, la vida quotidiana a l’escola bressol inclou tot un conjunt d’experiències que contribueixen al creixement personal i social de l’infant. Aquestes experiències van des de l’entrada a l’escola fins a les interaccions amb els seus iguals, passant per les rutines d’higiene, el moment del dinar i el joc.
El decret d’educació infantil subratlla la importància de l’aprenentatge a través de l’experiència. D’aquesta manera, l’escola bressol es converteix en un espai d’aprenentatge ric i significatiu. Les rutines diàries no són meres tasques, sinó oportunitats per a desenvolupar habilitats socials, emocionals i cognitives. Per exemple, el moment de compartir un àpat no només ensenya a menjar de manera saludable, sinó que també fomenta la comunicació, la paciència i el respecte pel torn de paraula. Així doncs, les rutines són un element central de la vida quotidiana ja que proporcionen un sentit de seguretat i estabilitat fonamental per al benestar emocional dels infants.
Al seu torn, el decret reconeix que les rutines no han de ser rígides, sinó que poden ser flexibles i adaptades a les necessitats i interessos dels nens i nenes. Aquesta flexibilitat permet que els infants s’impliquin activament en el seu aprenentatge. Per exemple, si es mostra un interès particular per un tema, les educadores i educadors poden adaptar les activitats quotidianes per aprofundir en aquesta temàtica. Això no només fomenta la motivació, sinó que també ajuda a construir coneixements significatius i rellevants.
L’aprenentatge no ha de ser un procés estructurat i rígid, sinó que ha de permetre la flexibilitat i la creativitat
A més, la vida quotidiana ofereix un entorn natural per a l’exploració i el descobriment. Els infants són curiosos per naturalesa, i les activitats de joc lliure, la manipulació de materials i les experiències sensorials són fonamentals per al seu desenvolupament. L’aprenentatge no ha de ser un procés estructurat i rígid, sinó que ha de permetre la flexibilitat i la creativitat, aspectes que poden florir en el context d’una vida quotidiana rica i variada.
Una de les característiques més rellevants en aquest context és la seva naturalesa inclusiva. Cada infant, amb les seves particularitats i necessitats, aporta una riquesa única al grup. Aquesta diversitat és una oportunitat per fomentar la convivència, el respecte i la comprensió mútua. Les educadores i educadors juguen un paper clau en aquest procés, ja que han de crear un ambient segur i acollidor, on totes les veus siguin escoltades i valorades.
El paper de les educadores i educadors
Les educadores i educadors són figures crucials en la creació d’un ambient d’aprenentatge positiu. De fet, segons el decret de 2023, la seva formació i professionalització són essencials per garantir una atenció de qualitat i han de ser capaces de reconèixer les necessitats de cada infant, establir vincles afectius i fomentar la seva autonomia.
És essencial continuar en la reflexió contínua, ja que només així es podrà garantir que cada infant tingui una experiència educativa significativa que l’acompanyi al llarg de la seva vida. La vida quotidiana no és només un conjunt de rutines, sinó l’essència mateixa de l’aprenentatge i el creixement en els primers anys de vida.