Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El significat de la vida quotidiana a l’escola bressol: reflexions a la llum del nou decret d’educació infantil

    Rosa Garcia Rouragener 27, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els moments de la vida quotidiana a l’escola bressol constitueixen un dels fonaments més importants en el desenvolupament integral dels infants. Amb la implementació del decret d’educació infantil del 7 de febrer de 2023 no només es pretén millorar la qualitat educativa, sinó que també es reconeix la importància del context quotidià en l’aprenentatge i el creixement emocional dels nens i nenes. A través d’un enfocament inclusiu i flexible, les educadores i educadors poden crear un entorn d’aprenentatge ric on cada infant tingui l’oportunitat de créixer, explorar i desenvolupar-se plenament.

    En aquest sentit, la vida quotidiana a l’escola bressol inclou tot un conjunt d’experiències que contribueixen al creixement personal i social de l’infant. Aquestes experiències van des de l’entrada a l’escola fins a les interaccions amb els seus iguals, passant per les rutines d’higiene, el moment del dinar i el joc.

    El decret d’educació infantil subratlla la importància de l’aprenentatge a través de l’experiència. D’aquesta manera, l’escola bressol es converteix en un espai d’aprenentatge ric i significatiu. Les rutines diàries no són meres tasques, sinó oportunitats per a desenvolupar habilitats socials, emocionals i cognitives. Per exemple, el moment de compartir un àpat no només ensenya a menjar de manera saludable, sinó que també fomenta la comunicació, la paciència i el respecte pel torn de paraula. Així doncs, les rutines són un element central de la vida quotidiana ja que proporcionen un sentit de seguretat i estabilitat fonamental per al benestar emocional dels infants.

    Al seu torn, el decret reconeix que les rutines no han de ser rígides, sinó que poden ser flexibles i adaptades a les necessitats i interessos dels nens i nenes. Aquesta flexibilitat permet que els infants s’impliquin activament en el seu aprenentatge. Per exemple, si es mostra un interès particular per un tema, les educadores i educadors poden adaptar les activitats quotidianes per aprofundir en aquesta temàtica. Això no només fomenta la motivació, sinó que també ajuda a construir coneixements significatius i rellevants.

    L’aprenentatge no ha de ser un procés estructurat i rígid, sinó que ha de permetre la flexibilitat i la creativitat

    A més, la vida quotidiana ofereix un entorn natural per a l’exploració i el descobriment. Els infants són curiosos per naturalesa, i les activitats de joc lliure, la manipulació de materials i les experiències sensorials són fonamentals per al seu desenvolupament. L’aprenentatge no ha de ser un procés estructurat i rígid, sinó que ha de permetre la flexibilitat i la creativitat, aspectes que poden florir en el context d’una vida quotidiana rica i variada.

    Una de les característiques més rellevants en aquest context és la seva naturalesa inclusiva. Cada infant, amb les seves particularitats i necessitats, aporta una riquesa única al grup. Aquesta diversitat és una oportunitat per fomentar la convivència, el respecte i la comprensió mútua. Les educadores i educadors juguen un paper clau en aquest procés, ja que han de crear un ambient segur i acollidor, on totes les veus siguin escoltades i valorades.

     El paper de les educadores i educadors

    Les educadores i educadors són figures crucials en la creació d’un ambient d’aprenentatge positiu. De fet, segons el decret de 2023, la seva formació i professionalització són essencials per garantir una atenció de qualitat i han de ser capaces de reconèixer les necessitats de cada infant, establir vincles afectius i fomentar la seva autonomia.

    És essencial continuar en la reflexió contínua, ja que només així es podrà garantir que cada infant tingui una experiència educativa significativa que l’acompanyi al llarg de la seva vida. La vida quotidiana no és només un conjunt de rutines, sinó l’essència mateixa de l’aprenentatge i el creixement en els primers anys de vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bressol escola bressol escoles bressol infància opinió petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l’educació
    Next Article
    Entrevista
    Kathy Hirsh-Pasek, psicòloga: “Hem de convertir les pantalles en un estímul per a la interacció humana, no en el seu substitut”
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}