Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Educateca (15): Llibres sobre educació per a aquest estiu

    Ferran Aquilina, Adelina Escandell, Laia Lázaro, Quim Lázaro i Montse Vallès del Grup d'Educació de RELLA
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El tren que sempre arriba tard: una realitat insostenible

    Opinió
    El tren que sempre arriba tard: una realitat insostenible

    "Quan fas servir Rodalies cada dia per anar a treballar, estudiar o cuidar d’algú, els retards no són només una molèstia. Són entrevistes de feina perdudes. Són hores extres no pagades. Són nens que arriben tard a escola"
    Iván Zabaljuliol 7, 20252 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No cal ser enginyer ferroviari per adonar-se que Rodalies fa aigües. Ho sé perquè he estat usuari habitual durant anys. El que ha passat avui —un altre robatori de coure, un altre matí de retards a l’R4 i RL4— no m’ha sorprès. De fet, m’ha desesperat, però no m’ha sorprès. I això és precisament el més greu: ens estem acostumant al desastre.

    Quan fas servir Rodalies cada dia per anar a treballar, estudiar o cuidar d’algú, els retards no són només una molèstia. Són entrevistes de feina perdudes. Són hores extres no pagades. Són nens que arriben tard a escola. Són oportunitats que s’escapen. I la impotència creix quan t’adones que això no és un cas aïllat, sinó un patró.

    En aquest país, ens hem acostumat a un servei de transport públic ferroviari que funciona com si fos una loteria. Cada matí, l’angoixa de si el tren arribarà, si t’avisarà algú, si hi haurà una avaria, un robatori, una incidència elèctrica… I tot plegat sense cap mena de compensació ni responsabilitat per part de qui l’hauria de garantir.

    Ens hem acostumat a un servei de transport públic ferroviari que funciona com si fos una loteria

    El robatori de coure d’aquest matí —com tants altres abans— només és la punta de l’iceberg. És el símptoma d’un sistema infrafinançat, fragmentat i mal gestionat. I mentrestant, les persones usuàries —milions a l’any— quedem atrapades en un cercle de desatenció i precarietat.

    Hi ha qui diu que la culpa és d’Adif, d’altres que és de Renfe, o de la Generalitat, o del Ministeri. Però per a nosaltres, la gent que agafa el tren, la culpa és d’un sistema que ens ha fallat durant massa temps. No volem més excuses. No volem més rodes de premsa. Volem solucions reals.

    Cal inversió. Cal manteniment. Cal seguretat a les vies. Cal un servei públic a l’altura del que mereixem. I cal, sobretot, que algú assumeixi responsabilitats i escolti de veritat a la ciutadania.

    Perquè mentre esperem que algú faci alguna cosa, el tren segueix arribant tard. I la vida, aquesta sí, no espera.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió rodalies
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Sinonímies
    Next Article
    Actualitat
    La Xarxa de Competències celebra els aprenentatges del curs 2024-25 en la 24 edició de la Jornada
    Iván Zabal

    Tècnic de màrqueting, consum i finances

    Related Posts

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}