Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Elogi de la biblioteca

    Jordi Badiellamarç 25, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    De vegades, els records ens envaeïxen a glopades. El camí de l’escola, ple del sorolls de les fàbriques i de la fortor de l’oli de les màquines que ens envaïen amenaçadorament, que semblaven a punt per engolir-nos com ja havien fet amb els nostres avis i pares. El pes incompresible de la maleta quan tornàvem a casa el divendres. Els matins de diumenge al pati, o els de vacances d’estiu a la font, amb un llibre.

    Quan era petit anava a la biblioteca del carrer Major. Era l’única que coneixia. M’hi va va portar l’avi un dia, i li va demanar a la bibliotecària que ens ensenyés uns llibres que havia donat a la biblioteca temps enrere.

    Després vaig tornar-hi sol. Una escala majestuosa conduïa a una porta que només calia empènyer per entrar en un món molt especial, molt diferent de tots els altres mons. L’escala feia olor de resclosit i la porta xerricava… O potser m’ho imagino.

    Aquell primer dia que vaig entrar-hi sol, vaig agafar un llibre, massa gruixut per a mi, que tractava de la Segona Guerra Mundial, un tema massa gruixut, també, per a un nen de 10 anys. No vaig atrevir-me a explorar res més, aquell dia. Vaig asseure’m en una taula que hi havia al costat de la porta i vaig anar passant les pàgines del llibre fingint interès i fent ullades a la gent que llegia. La bibliotecària era al fons, en un taulell, i no es va fixar en mi.

    Just al costat de la bibliotecària, s’obria una ala de la sala de lectura on hi havia els llibres per a infants. Ho sabia, me l’havia ensenyada l’avi, però aquell primer dia jo no vaig atrevir-me a anar més enllà.

    El segon dia, vaig empènyer la porta amb més convicció i, decidit, vaig caminar cap a la bibliotecària. Ella, no va alçar el cap del taulell i jo, com si la ignorés, vaig girar cap a la sala d’infantil. La meva navegació –avui en diríem així–, va ser difícil igualment, tot i que amb força més color. Ambtot, aquell naufragi anunciat no va acabar de produir-se. Als anys setanta les distraccions per a un infant no n’eren moltes, o sigui que vaig continuar anant a la biblioteca malgrat tot. Hi trobava una cadira més aviat incòmoda i la llibertat de perdre’m per les prestatgeries.

    Avui, si tingués 10 anys, no sé amb quins ulls veuria la biblioteca, però em vénen al cap coses com ara aquestes:

    1. La biblioteca ha de ser un espai de llibertat, un mitjà de transport, una geografia per on viatjar; ha de ser alguna cosa més que un club…
    1. Eureka! Els bibliotecaris han deixat de ser guardians; i les biblioteques, magatzems; i anar a la biblioteca a llegir no és una idea utòpica…
    1. El pitjor d’una biblioteca són les taules plenes de nens que fan deures per aprofitar el temps fins que els pares els poden anar a buscar…
    1. Reclamo el dret de l’infant a fer lectures no organitzades. Això sí, amb un acompanyant indispensable: un bibliotecari que estigui al cas…
    1. Vaig seure en una cadira i vaig mirar els prestatges. Al meu davant hi havia una selva de llibres, però algú em va dir: l’has llegit, aquest?
    1. En realitat jo no tenia ganes d’anar cap a casa encara, i vaig anar a la biblioteca. Em van deixar un llibre i mai més n’he pogut estar sense.
    1. A la biblioteca, hi hauria d’haver un lloc per somiar. Un lloc per travessar el temps i l’espai. Un lloc per estar-hi només amb un llibre…
    1. Un bibliotecari és una persona tan estranya, ha viatjat a tants llocs del passat i del futur, coneix tants personatges i tantes històries…
    1. Un dia, quan ja no pugui més, sortiré de la biblioteca i deixaré que la pressa del món se m’endugui. Però estaré millor que dins d’un llibre?

    I, sobretot, em ve al cap que:

    1. Hi ha llibres plàtan, llibres maduixa. Hi ha llibres núvol, llibres vent. Hi ha llibres que en diem llibres per no dir-ne tota una infantesa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    biblioteques lectura opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    VÍDEO | La universitat en venda?
    Next Article
    Actualitat
    La desigualtat en educació va de la mà de l’exclusió infantil
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}