Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els apocalíptics de la tecnologia educativa; robots a les aules?

    Francesc Imbernonjuny 2, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Superada la idea de nadius digitals i analògics, ara el discurs ve de les tecnologies emergents o la Gutemberg tecnològica: robòtica, la nano tecnologia, apps, la realitat virtual, la impressió 3D, les monedes virtuals, la intel·ligència artificial, xarxes socials o la biologia avançada i no sé quantes coses més. Ja no és introduir tauletes u ordinadors, pissarres digitals o el debat dels telèfons mòbils a les escoles, ara va més enllà. És alguna cosa que no sabem molt bé com serà. Però que alguns apocalíptics tecnològics, els pessimistes educatius, que ho troben tot obsolet, ens pregonen i, a la vegada, ens desconcerten, de com seran les aules, les escoles i el professorat del futur?

    I davant de tot això, els educadors ens trobem entre ser apocalíptics o integrats. Entre el pessimisme i l’optimisme. Entre llums i ombres. I a més, amb el desembarcament constant d’empreses, altres institucions i editorials interessades a introduir la seva tecnologia. Les seves intencions poden ser legítimes, però no tenen els mateixos objectius que l’educació, encara que s’amaguin parlant de desenvolupar competències digitals. Actualment hi ha a Catalunya 610 empreses dedicades a les tecnologies educatives (infraestructures, equipament, serveis de consultoria, relatives als continguts i recursos per l‘aprenentatge, software, plataformes, etc.) i que, actualment, representen l’1,03% del PIB de Catalunya i va en augment amb el tractament de dades, aprenentatge en videojocs, material…

    I no podem mistificar la tecnologia tal com està passant amb la innovació. Hem d’evitar que alguns agents amb l’única finalitat econòmica s’apropien de l’educació amb el seu discurs que la tecnologia s’ha d’estendre, ja que les necessitats del mercat ho necessiten. Que la tecnologia no ens porti, sense ser conscients, a un model de societat neoliberal, on l’important és adaptar-se a les demandes i ofertes del context del mercat i que aquesta flexibilitat necessita constantment noves habilitats que subministra la tecnologia.

    És clar que l’hem d’introduir a les aules i les escoles però sempre que sigui per educar, per no segregar (atenció encara a la bretxa digital), per desenvolupar més l’autonomia, col·laborar, compartir i per utilitzar-la per motivar per aprendre i descobrir críticament el món. És cert que sempre l’educació ha estat preocupada per què ensenyem i com ho fem. I la tecnologia afegeix l’on. I això és bo en mans del professorat. El repte serà passar de l’entreteniment en la utilització de les eines tecnològiques a artefactes d’aprenentatge i coneixement, que donin l’oportunitat d’aprendre millor.

    I algun apocalíptic educatiu (cada vegada n’hi ha més) ens diuen que és possible que, en un futur proper, algun robot substitueixi al docent. Que el paper del professorat està condemnat, i que la tasca docent està obsoleta. Es confon introduir artefactes instrumentals amb aplicació educativa de les tecnologies. No ho crec, però si algun docent es mereix ser substituït per un robot per la seva forma d’ensenyar, no hi estaré en contra. Però no serà el cas en el conjunt del magisteri. Una altra cosa és com apliquem aquestes tecnologies en benefici de l’aprenentatge de l’època actual i futura.

    Segurament no tenim més remei que anar introduint els artefactes que, de forma vertiginosa, es van creant però amb cura de quin és el seu objectiu. Els artefactes digitals són un recurs, com tants que hem tingut en l’ensenyament, però sense oblidar l’educació com a eina per formar éssers humans i ciutadans.

    El contingut i les formes canviaran constantment, les estructures socials, la realitat, el context i la moral també. I la tecnologia pot fer canviar comportaments, ja que introdueix de forma quotidiana  noves relacions amb el món  i a la vida personal. Però sempre ha de quedar a l’educació la importància de la infància, el que alguns poetes parlen de l’estètica, de la bellesa que si l’apliquem a l’educació seria l’estètica de la pedagogia. Deixarem l’educació en mans de les màquines com diuen alguns apocalíptics? De la seva estètica instrumental i insensible? O, al contrari, les farem servir per augmentar el saber, comprendre i orientar-nos cap el futur i facilitar la comunicació per augmentar l’experiència del coneixement? Necessitem competències digitals com a eines d’aprenentatge, d’acord, però molt més competències simbòliques com desenvolupar el pensament, la crítica, autonomia, la construcció del saber, donant sentit al món que ens envolta…

    Crec que sempre hi haurà professorat a les aules, una altra cosa és que s’ha de tenir una formació tecnològica per fugir del desconcert i la incertesa. Però la finalitat és l’educació. És veritat que el professorat va canviant. Tenim molta informació i és possible que sigui millor adquirir-la per altres mitjans que la paraula o el llibre. Però el professorat ha de continuar sent protagonista del canvi. I que la seva funció, amb noves eines, afegeixi més orientació, més avaluar el seu sentit i experimentar el més adequat a les necessitats de l’alumnat.

    En fi, la tecnologia i l’analogia continuaran canviant el món educatiu i són complementàries. Però la tecnologia ha d’estar al servei d’un projecte educatiu d’innovació i canvi de l’ensenyament i no al revés. Relativitzem els discursos dels apocalíptics tecnològics.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Deures, drets i estiu
    Next Article
    Actualitat
    L’ACUP insta el Govern a posar remei a la “greu situació financera” de les universitats públiques
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}