Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Qui hagi anat a un esplai o agrupament escolta durant algun moment de la seva vida -i qui no, també- sabrà que és molt més que reunir-se els dissabtes per jugar. En aquests centres de lleure educatiu, els infants i joves aprenen valors, com l’empatia, el respecte o la companyonia, a través del joc i l’aprenentatge vivencial. Ara, però, a causa de la crisi del coronavirus i el confinament de la població, els infants i joves ja no es poden trobar cada dissabte. Els monitors i caps dels esplais i caus han volgut posar-hi remei, des de la creativitat que els caracteritza.
Desenes d’esplais i caus d’arreu de Catalunya estan promovent moltes iniciatives pels infants i joves a través de les xarxes socials. Molts d’ells proposen reptes diaris als infants i a les seves famílies, els quals anuncien cada dia a través dels grups de WhatsApp o de les xarxes socials de l’entitat. Per aquests mateixos grups, les famílies i els infants fan arribar els resultats de les activitats, que es comparteixen a les xarxes sota hashtags com #Caufinament o #Esplaiacasa.
Fer manualitats, elaborar pastissos, participar en un concurs de dibuix, crear una coreografia o recrear fotos antigues. La llista de reptes que s’han proposat és interminable i variada. L’Esplai Farfalla de Terrassa, per exemple, vaa reptar als infants a construir una cabana feta amb els materials que trobessin per casa, com ara llençols, cadires o capses de sabates. “Intentem fer activitats molt diferents. Un dia fem una activitat més creativa i tranquil·la, i al dia següent en fem una de més moguda”, explica la Marta Cortés, monitora de l’Esplai Farfalla. També es busca fer partícip a tots els membres de la llar, proposant reptes per a fer en família. Altres esplais, com el Peti Ki Peti, de la Palma de Cervelló i el Vol i Vol, de Cornellà, ofereixen, a més, recursos per explicar als infants què és el que està passant, per tal de fer-los més comprensible la situació, especialment als més petits.
Les entitats de lleure també preparen dinàmiques per no perdre el fil del curs i seguir treballant propostes educatives per quan acabi el confinament. La unitat de Ràngers i Noies Guia -joves d’11 a 14 anys- de l’Agrupament Escolta i Guia Jaume Ortiz, de Badalona, juguen al joc del telèfon. “Cada dia plantegem una temàtica diferent. L’altre dia, per exemple vam preguntar-los què els agradaria fer durant els campaments. Un començava la cadena i s’havien d’anar trucant entre ells recollint les propostes dels seus companys”, explica la Irene Navarro, cap de la unitat.
Els dissabtes, com és habitual, els esplais i caus segueixen fent les seves trobades, això sí, des de casa i de forma telemàtica, organitzant jocs, gimcanes, cinefòrums i debats, a través de vídeo-trucades. En aquestes trobades virtuals, també s’aprofita per a fer un treball emocional amb els infants i joves i conèixer com estan vivint la situació actual. També es proposen activitats conjuntes. Des de l’Agrupament Escolta Baden Powell, del barri del Poble-sec de Barcelona, per exemple, dissabte de la setmana passada van cantar cançons amb la guitarra a través d’un directe a l’Instagramdel cau, que va reunir a moltes famílies i infants.
Espais per desconnectar i mantenir els vincles
Aquestes iniciatives busquen donar un cop de mà a les famílies, oferint-los idees d’activitats que poden fer amb les criatures i també contribuir a que els infants visquin aquests moments amb la major naturalitat possible, creant alhora espais per a la gestió emocional. “El cau és un lloc on et sents lliure i abraçat per tothom. Amb aquestes iniciatives també volem que vegin que nosaltres seguim allà, per ajudar-los en el que faci falta”, explica la Marta Berman, cap de l’Agrupament Escolta i Guia Baden Powell. “També és una manera que vegin la importància de quedar-se a casa, ja que nosaltres som referents per ells”, afegeix.
Les dinàmiques proposades també busquen que els infants i joves desconnectin de les noves tecnologies i els videojocs. Mitjançant aquestes activitats, es pretèn que tinguin la ment activa durant algun moment del dia, que juguin, es moguin i, sobretot, es diverteixin i enforteixin els vincles entre els membres el grup. “Busquem potenciar la cohesió entre ells, perquè no perdin el contacte en estar tan temps sense veure’s”, assenyala la Irene Navarro, cap de l’Agrupament Escolta i Guia Jaume Ortiz.