Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els estudiants a la universitat

    Pere Solà Gussinyeroctubre 3, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Val la pena de recordar-ho: la universitat es justifica únicament pels estudiants. Es inconcebible el progrés de la ciència, de la tecnologia, de l’art i de la cultura sense nois i noies ben disposats a aprendre, a experimentar, a construir i a compartir valors de tota mena. El frec a frec entre generacions és vital a la universitat. La universitat va néixer com una corporació de professors i d’estudiants, emparada per les autoritats reconegudes.

    Ara bé, la realitat de la immensa majoria d’universitats del país és que l’estudiant és el client que paga per obtenir un títol o grau, l’usuari que rep un benefici o la mà d’obra no remunerada o amb prou feines de projectes que, sovint, no tenen utilitat social i sí valor crematístic per a la indústria globalitzada.

    Ensenyar i orientar és d’allò més gratificant en la tasca universitària. Qui té la sort de treballar-hi sap que se les heu amb matèria sensible. La receptivitat i la intel·ligència de l’alumnat -que no paren de sorprendre- poques vegades reben la galleda d’aigua freda de l’oportunisme i el càlcul gallinaci de qui vol aprovar al preu que sigui.

    Tinc observat que cada pocs anys canvia l’estil, el comportament individual i fins col·lectiu dels nostres estudiants. Fixem-nos que si una cosa té de bo la recerca i la docència superior és la riquesa de la relació educativa. A moltes carreres, el pes de les fèmines ha passat a ser decisiu, no només quantitativament, sinó també qualitativa. Però el tomb que han donat les carreres no faciliten ni el treball serè ni la feina rigorosa. Els plans d’estudi esdevenen carreres d’obstacles, amb horaris i ritmes de treball infernal i amb una competitivitat exagerada, que llasta l’esperit de companyonia i la solidaritat.

    L’estudiant ho té i no ho té bé: ve d’un sistema educatiu en el qual -és ben veritat- no priven les cafrades de fa algunes dècades. De vegades s’ha format centres d’ensenyament excel·lents i amb docents poderosos. Però sovint pateix de sobreprotecció i la sobreabundància d’oferta informativa, cultural i consumista l’armen i el desarmen a parts iguals. El ritme dels estudis d’ara posen en perill compatibilitzar treball i estudi. Les beques solen ser exigües, curtes. Les taxes de les universitats públiques s’han quasi doblat, i de la matrícula a les universitats privades ja ni en parlem.

    Educar és sempre anar contracorrent. Contracorrent de les presses, de la compartimentació del saber, de les frases fetes i dels llocs comuns. Contracorrent de les certeses fàcils, dels titulars i de les fórmules telegràfiques. Contracorrent de l’analfabetisme tecnològic que porta a la bibliofòbia.

    Pot semblar la solució l’ensenyament a distància, digital, teledirigit. Però és un miratge. Un ensenyament a distància és molt més barat, però resulta d’una qualitat més que discutible.

    La fragmentació del saber i el sistema patchwork (una mica de tot i res de res) converteixen fàcilment avui dia, en força casos, els graus i postgraus en productes dubtosos, si no fraus aberrants. En aquest sistema universitari resultant del procés de convergència europeu (directrius Bolonya) l’estudiant és, més que abans, el convidat de pedra. Com a màxim una legislació intrusiva li reserva un rol menor en les decisions importants acadèmiques, docents i de política universitària.

    Que la veu i el vot de l’estudiant no compten es demostra sovint “a contrario”: quan els estudiants fan valdre la seva força assembleària i s’articulen moviments de reforma que els tenen en compte, es parla fàcilment de demagògia i de populisme. El cert és que no s’ha superat l’assignatura de la participació. Més aviat s’ha caminat com els crancs.

    El cert és que sense la veu i el vot dels estudiants no hi haurà mai la renovació universitària que una nova democràcia del segle XXI semblaria reclamar a crits. I això no és romanticisme, ni tant sols realisme màgic: és realisme prosaic.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    estudiants moviment estudiantil opinió participació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La justícia referma la suspensió del TIL mentre alguns centres ja el deixen enrere
    Next Article
    Actualitat
    Francesc Xavier Hernández: “Entendre la història és entendre’ns a nosaltres mateixos”
    Pere Solà Gussinyer

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}