Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Els experiments en educació són perillosos, no trenquem el cicle 0-3

    Opinió
    Els experiments en educació són perillosos, no trenquem el cicle 0-3

    Redacciójuny 2, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per què són perillosos els experiments en educació? D’una banda, perquè els resultats triguen molt a fer-se evidents i, de l’altra, perquè són difícils de valorar. Per fer-ho, pràcticament només tenim valors numèrics, com els resultats de les proves PISA, per exemple. Però com valorem les ganes d’aprendre, la comprensió del món que ens envolta o la capacitat de ser responsables dels nostres actes?

    Hem d’aturar-nos i pensar en les conseqüències que tindria el fet de trencar el cicle 0-3 si traiem els infants de dos anys de l’entorn petit i acollidor de les llars d’infants, portant-los als grans espais de les escoles dels grans, seguint només criteris econòmics i organitzatius, per omplir espais buits per no haver d’acomiadar mestres de l’escola pública o concertada. Potser no sabrem del cert les conseqüències d’aquesta decisió fins d’aquí a catorze anys, o potser no les podrem saber mai… El que sí podem afirmar és que els experiments en educació són perillosos. L’interès superior de l’infant ha de ser el principi rector del nostre sistema educatiu. Que com a persones adultes no ho recordem, o no ho relacionem amb les mancances o problemes psicològics que ens puguin afectar, no vol dir que no sigui així.

    Totes les persones som diferents i úniques. La primera minoria de la qual passem a formar part és la nostra pròpia, la que representem com a individus. Cada infant creix al seu propi ritme i no tal com les persones adultes decidim en funció, per exemple, de la seva data de naixement, que és el criteri que fem servir per agrupar els infants a l’escola dels grans. No és així a les llars d’infants, on els espais, la presència d’infants més petits i la manera d’observar –que no vol dir avaluar– els infants permeten respectar els seus ritmes. En aquests espais especialment dissenyats per als més petits ens és molt fàcil fer interactuar un nen o una nena amb un grup de més petits, si és això el que li convé. Però, què passarà a l’escola dels grans amb un infant que tècnicament correspon a P2, però que necessita més temps amb companys i companyes de P1, per exemple? Haurà de repetir curs en el futur? I aquesta és només una de les moltes qüestions no resoltes que plantegem que podrien succeir en aquest escenari.

    Les llars d’infants fa molts anys que atenem nens i nenes, i és que l’actual cicle 0-3 funciona… Els funciona, molt i molt bé! I les i els professionals que hi treballem ho afirmem no usant només el sentit comú i la nostra experiència. Si ens fixem en els estudis sobre el desenvolupament infantil, d’autores i autors com Maria Montessori, Jean Piaget i molts altres, també ens diuen que les persones passem, al llarg del nostre camí cap a l’adultesa, per diferents estadis evolutius on el desenvolupament físic va lligat al desenvolupament psicoafectiu i intel·lectual, i és indissociable de les experiències que anem tenint a tots els nivells: sensorial, emocional, motriu…

    Piaget va assenyalar diferents punts crítics en el desenvolupament infantil, moments d’una especial rellevància a l’hora de construir-nos com a persones. Va situar un d’ells just al voltant dels 2 anys, advertint que passem de l’estadi sensoriomotor a l’estadi preoperacional. Això vol dir que passem, pràcticament, de no tenir autoconsciència i de percebre el món a partir de les nostres sensacions i moviments, a poder-nos identificar com a individus i prendre les nostres pròpies decisions.

    Si trenquen el cicle 0-3, i resulta que l’espifien, perquè l’espai no s’adapta al moment maduratiu de l’infant, segurament l’hauran espifiat en el moment més delicat de la seva vida

    Avui, la neurociència li ha donat la raó: al voltant dels dos anys es produeix la poda neuronal. S’eliminen les connexions neuronals que no es faran servir (per exemple, les responsables dels actes motors reflexos) per poder-ne crear de noves.

    Podríem pensar que els estadis evolutius que va descriure Piaget ja s’havien descobert a l’edat de pedra, donat que sembla lògic que quan anaven a recol·lectar, a parar trampes per petits animalons, a caçar mamuts o bisons, deixessin els infants més petits al poblat. Pot ser que aquelles famílies fossin les creadores del cicle 0-3 que ara es vol trencar?

    Si trenquen el cicle 0-3, i resulta que l’espifien, i l’infant no és en un espai prou adaptat i pensat pel seu moment maduratiu, amb adults preparats per acompanyar-lo, com són les llars d’infants, segurament l’hauran espifiat en el moment més delicat de la seva vida. I serà lamentable que això ho faci la Generalitat, la mateixa Generalitat que ja fa anys va mostrar la suficient escolta als experts per exigir uns estàndards de qualitat que avui gaudim les llars d’infants de Catalunya: edificis separats només pel cicle, amb entrades exclusives per als menuts, sales de psicomotricitat (que no gimnasos), patis i materials pensats només per al 0-3, espais pensats per al descans (per si, per exemple, algun infant necessita dormir a mig matí) i un llarg etcètera.

    Tant de bo un dia TOTA l’educació sigui gratuïta, tant de bo algun dia no siguin les persones que fan política les qui decideixin com ha de ser l’educació. Ja era hora que l’educació 0-3 fos gratuïta, però no barregem aquesta necessitat amb la necessitat política d’omplir espais. La gratuïtat del 0-3 no ha de passar pel trencament del cicle ni per la incorporació dels infants a les escoles del segon cicle d’infantil i primària, cosa que no passa als països de l’Europa més desenvolupada.

    Al nostre país tenim l’expertesa, la història, els espais, i les i els professionals del cicle 0-3. No ho malbaratem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El pla pilot de la jornada contínua guanya un curs més (i ja en van 10)
    Next Article L’Affac demana que les famílies puguin participar del comiat del curs, Educació no cedeix
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Ara toca ortografia

    juny 18, 2025

    Opinió
    Educar en llibertat o per a la llibertat?

    juny 18, 2025

    Opinió
    La crisi de la professió docent

    juny 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}