Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
![](https://nostalgic-ishizaka.82-223-1-47.plesk.page/wp-content/uploads/2024/08/Foto-familia-scaled.jpg)
“Avui celebrem els 40 anys dels premis Baldiri Reixac. Uns premis que van néixer per impulsar i donar suport a l’escola catalana en un moment en què feia molta falta. (De fet avui torna a ser
imprescindible…). Projectes educatius que, a través de la cultura i la llengua, promouen la renovació pedagògica, la cohesió social i la transformació educativa. Amb els premis, les lluites i gestes diàries de molts mestres i escoles han estat una mica menys anònimes”. Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, s’ha referit així a aquest aniversari en la presentació dels premis, que ha fet acompanyada de l’actor Quim Masferrer.
A l’edició d’enguany s’han presentat més de 350 projectes (113 escoles, 188 alumnes i 73 mestres) i s’han atorgat 50 premis a alumnes (cadascun d’ells ha rebut una targeta regal d’Abacus per valor de 900€), 4 a mestres i professors (4.000€ cadascun), 12 a centres educatius (3.000€ cadascun) i 1 premi UOC d’innovació (4.000€). Aquest darrer se l’ha endut l’Escola Els Magraners, de Lleida. En total s’han destinat 101.000€.
La consellera de Cultura Laura Borràs ha participat de l’entrega de premis, en el que ha resultat ser el seu primer acte oficial com a membre del Govern de la Generalitat de Catalunya, i ha volgut retre homenatge a qui ella ha considerat les “autoritats” de la jornada. “Quan dic autoritats -ha dit Borràs- em refereixo als mestres i als alumnes, que són les autoritats més importants del nostre
país. Felicitar també a la família Carulla per permetre iniciatives com els Premis Baldiri Reixac, que aposten per la innovació i per mantenir-nos vius en aquesta feina constant i fascinant, que ens
ajuda a tirar endavant plantant llavors que un dia creixeran i ens ajudaran a transformar el país”.
Des de 1979, més de 20.000 alumnes, i centenars de centres educatius, mestres i professors han vist reconeguts els seus esforços per fer de l’escola catalana una escola innovadora i que cerca
l’excel·lència pedagògica des d’una perspectiva cultural, en les darreres 4 dècades.
![](https://nostalgic-ishizaka.82-223-1-47.plesk.page/wp-content/uploads/2024/08/president-consellera-scaled.jpg)
Nicolau Brossa, president de la Fundació Carulla, ha reafirmat el compromís de la institució per l’educació des d’una perspectiva cultural, democràtica i col·laborativa: “No podem entendre
l’educació d’una altra manera que no sigui col·laborativa, que no sigui com un espai de co-creació permanent per aconseguir que els nostres alumnes, de totes les edats, comprenguin la importància del coneixement al llarg de la vida. Ens volem una societat curiosa, crítica, capaç de dibuixar somriures i construir el millor futur possible, sempre. Impulsar i reconèixer projectes educatius innovadors i que aposten per la cultura és, en essència, reconèixer la capacitat de la nostra societat de seguir creixent”, ha afirmat Brossa.
Amb el hashtag #40anysDeBaldiris s’ha dut a terme un joc a les xarxes socials per identificar els ingredients que identifiquen els valors de l’escola catalana… i d’aquesta manera disposar de la
recepta del pastís de l’educació, co-creat amb l’ajut d’Ada Parellada. La recepta resultant l’ha llegida Quim Masferrer: “L’escola és sòlida com quan es barregen els ous amb farina, cohesionadora com la trufa muntada, creativa, amb flors de tots els colors, que treballa la immersió lingüística, les aromes de les espècies, que fomenta l’esperit crític, amb taronja, supervivent de les retallades, i també inclusiva i diversa, aquesta és l’escola catalana”.