Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els universitaris cada vegada saben menys?

    José Saturnino Martínez Garcíagener 18, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Educació, a punt d'aprovar el decret anual de beques, no accepta les esmenes però es compromet a encarregar un "estudi d'impacte" a Hisenda
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Agenda Pública

    Un dels elements tradicionals en el diagnòstic de la universitat és el consens al voltant de que els estudiants cada vegada saben menys, i per tant, surten més mal preparats. El nivell hauria de ser realment ínfim, ja que almenys porto dues dècades sentint aquest diagnòstic, de manera que si ja eren dolents els estudiants de fa 20 anys, els d’ara han de ser francament nefastos. No és més que una concreció de la idea general que la joventut va a pitjor, diagnòstic que tenim constància que existeix des que hi ha escriptura.

    Per sort, disposem de dades que ens permeten contrastar aquesta afirmació, i no, els joves amb títol universitari no saben menys que els universitaris més veterans. Per afirmar això podem veure la Taula 1. S’hi presenten les dades per a Espanya en competència lectora per nivell educatiu i per edat, extrets del informe PIAAC de l’OCDE. Les diferències entorn de 10 punts entre una categoria i una altra no són estadísticament significatives. Apreciem que, a més titulació, millor nivell lector, i que el grup de més edat ho fa pitjor. Possiblement el col·lectiu que més sol insistir en com de mal preparats  estan els joves. Aquesta disminució de la competència lectora pot ser que estigui associada amb el deteriorament cognitiu que acompanya a l’edat, en comptes de que sortissin més mal preparats del sistema educatiu. O dit d’una altra manera, els joves d’avui, quan arribin a aquesta edat, també ho faran una mica pitjor en aquestes proves.

    Taula 1. Rendiment en competència lectora per nivell d’estudis i edat

     Font: Microdades de PIAAC (OCDE) 2012
    Font: Microdades de PIAAC (OCDE) 2012

    Si es mira amb més detall, es podria pensar que potser en el grup més veterà la universitat està associada a més competència lectora que a la resta de grups. Es pot arribar a aquesta conclusió si es té en compte que a la resta de grups etaris, la diferència en competència lectora entre els llicenciats i els que no passen d’estudis primaris és d’uns 60 punts, mentre que per als més veterans és de poc més de 70. Però també observem que la competència lectora entre els que no passen de primària és molt menor, la qual cosa podria indicar tant el major pes dels que no tenen estudis enfront dels que tenen estudis primaris, com que les condicions de vida d’aquestes persones han estat pitjors, i per tant s’han deteriorat més les seves capacitats.

    Com és possible que les dades desmenteixin de forma tan categòrica una impressió tan generalitzada? Pot ser degut a dos fenòmens. D’una banda, segons els psicòlegs podem distingir entre dos tipus d’intel·ligència, la fluïda i la cristal·litzada. La fluïda ens permet afrontar noves situacions, mentre que la cristal·litzada guarda relació amb l’experiència. A mesura que s’envelleix, disminueix la intel·ligència fluida i augmenta la cristal·litzada. Proves com aquesta possiblement estiguin mesurant la intel·ligència fluïda. Del que es queixen els veterans és que els joves no disposen de tant saber acumulat, la qual cosa es cura amb l’experiència.

    D’altra banda, potser el professorat no estigui tan pendent de capacitats generals, com la lectura, i sí que ho estigui de coneixements concrets, com referències històriques o el maneig d’operacions matemàtiques avançades. En aquest punt potser el que estigui succeint siguin variacions en el contingut del que s’ensenya en els cursos previs a la universitat.

    A més, no podem obviar certs biaixos de memòria: es compara l’estudiant normal present amb els millors estudiants del passat, o fins i tot amb com era el professor quan era jove, gairebé amb tota seguretat un estudiant clarament per sobre de la mitjana.

    Finalment, m’agradaria destacar que els joves de 25 a 34 anys es van educar total o parcialment sota la LOGSE, sense que s’apreciï que això hagi afectat la seva capacitat lectora.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El ministeri rectifica després de confirmar que ha denegat les peticions d’escolarització en castellà
    Next Article
    Actualitat
    HUMOR: Què vols ser de gran?
    José Saturnino Martínez García

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}