Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Des del cooperativisme proposem una sèrie de valors i competències com ara la col·laboració, la solidaritat, la confiança, la comunicació efectiva d’idees i emocions, així com la promoció de l’equitat, la responsabilitat i la reciprocitat. Són conceptes molt potents que alhora representen un gran repte d’aplicació, ja que incorporar-los a la vida quotidiana precisa d’una feina de llarg recorregut que doti d’eines i estratègies als infants o joves.
La intervenció socioeducativa ha de basar-se en el bon tracte i el respecte dels drets dels infants, per tal de fomentar el seu desenvolupament personal, l’adquisició d’aprenentatges i la seva integració social. Alhora, l’educació és un procés global que es fonamenta en la transmissió de valors ètics que s’articulen en el seu comportament social. Esdevé un procés complex que, sovint, es troba sotmès a contradiccions entre els parells: solidaritat versus competitivitat o l’altruisme versus individualisme. Aquest nou model representa un canvi de paradigma pels infants, que roman en permanent fricció amb la seva pròpia experiència de vida.
En aquest sentit, i tenint en compte que la nostra societat és bastant individualista i competitiva, és necessari contrarestar amb experiències solidàries i altruistes. A més, els professionals que acompanyem hem d’encarnar el diàleg, l’escolta activa i la col·laboració mitjançant la relació que establim amb els infants i adolescents. Els professionals esdevenim un model referencial, per tant, hem de parar especial atenció als comportaments que mostrem. Siguem coherents i honrats en les nostres accions i paraules. Alhora, fomentem l’empatia per reconèixer els seus sentiments i necessitats, i fer extensius els valors de tolerància i inclusió cap a tothom, independent de la seva ètnia, gènere, religió o condició.
La intervenció socioeducativa ha de basar-se en el bon tracte i el respecte dels drets dels infants
D’altra banda, no obliden la relació entre “el grup d’iguals” que participa en l’activitat, creant un ambient propici a la cooperació. Vetllar per una atmosfera de suport i respecte mutu, per tal que es puguin expressar de manera amable, assertiva i sumant esforços per assolir el bé comú. El comportament del grup com a entitat depèn directament del comportament individual de cada membre. Si la majoria dels membres del grup són responsables i compromesos, es promou la responsabilitat compartida i cooperació.
Els jocs cooperatius podem ser una manera divertida i educativa de crear aquest espai de col·laboració i solidaritat. Es consideren una eina molt versàtil, amb una gran varietat d’opcions i amb la capacitat d’adaptar-se a diferents grups d’edat i situacions. Tenen la finalitat d’assolir objectius plegats, tot aprenent competències individuals. Això vol dir que cal fomentar el suport entre els membres, deixant al marge la competició. D’altra banda, per obtenir l’èxit, els jugadors han de comunicar-se de forma eficient, confiar els uns en els altres, compartir idees i recursos, així com negociar per prendre decisions conjuntes.
En definitiva, el joc cooperatiu estableix connexions autèntiques basades en la confiança. Com a professionals, som testimonis del poder transformador de la cooperació i tenim el privilegi de ser facilitadors d’aquest procés aprenentatge. Així que, continuem compartint els valors cooperatius amb passió i dedicació, sabent que estem sembrant les llavors d’una societat més justa, equitativa i solidària.