Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els valors cooperatius com a eina socioeducativa

    Montse Barrantesjuliol 12, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des del cooperativisme proposem una sèrie de valors i competències com ara la col·laboració, la solidaritat, la confiança, la comunicació efectiva d’idees i emocions, així com la promoció de l’equitat, la responsabilitat i la reciprocitat. Són conceptes molt potents que alhora representen un gran repte d’aplicació, ja que incorporar-los a la vida quotidiana precisa d’una feina de llarg recorregut que doti d’eines i estratègies als infants o joves.

    La intervenció socioeducativa ha de basar-se en el bon tracte i el respecte dels drets dels infants, per tal de fomentar el seu desenvolupament personal, l’adquisició d’aprenentatges i la seva integració social. Alhora, l’educació és un procés global que es fonamenta en la transmissió de valors ètics que s’articulen en el seu comportament social. Esdevé un procés complex que, sovint, es troba sotmès a contradiccions entre els parells: solidaritat versus competitivitat o l’altruisme versus individualisme. Aquest nou model representa un canvi de paradigma pels infants, que roman en permanent fricció amb la seva pròpia experiència de vida.

    En aquest sentit, i tenint en compte que la nostra societat és bastant individualista i competitiva, és necessari contrarestar amb experiències solidàries i altruistes. A més, els professionals que acompanyem hem d’encarnar el diàleg, l’escolta activa i la col·laboració mitjançant la relació que establim amb els infants i adolescents. Els professionals esdevenim un model referencial, per tant, hem de parar especial atenció als comportaments que mostrem. Siguem coherents i honrats en les nostres accions i paraules. Alhora, fomentem l’empatia per reconèixer els seus sentiments i necessitats, i fer extensius els valors de tolerància i inclusió cap a tothom, independent de la seva ètnia, gènere, religió o condició.

    La intervenció socioeducativa ha de basar-se en el bon tracte i el respecte dels drets dels infants

    D’altra banda, no obliden la relació entre “el grup d’iguals” que participa en l’activitat, creant un ambient propici a la cooperació. Vetllar per una atmosfera de suport i respecte mutu, per tal que es puguin expressar de manera amable, assertiva i sumant esforços per assolir el bé comú. El comportament del grup com a entitat depèn directament del comportament individual de cada membre. Si la majoria dels membres del grup són responsables i compromesos, es promou la responsabilitat compartida i cooperació.

    Els jocs cooperatius podem ser una manera divertida i educativa de crear aquest espai de col·laboració i solidaritat. Es consideren una eina molt versàtil, amb una gran varietat d’opcions i amb la capacitat d’adaptar-se a diferents grups d’edat i situacions. Tenen la finalitat d’assolir objectius plegats, tot aprenent competències individuals. Això vol dir que cal fomentar el suport entre els membres, deixant al marge la competició. D’altra banda, per obtenir l’èxit, els jugadors han de comunicar-se de forma eficient, confiar els uns en els altres, compartir idees i recursos, així com negociar per prendre decisions conjuntes.

    En definitiva, el joc cooperatiu estableix connexions autèntiques basades en la confiança. Com a professionals, som testimonis del poder transformador de la cooperació i tenim el privilegi de ser facilitadors d’aquest procés aprenentatge. Així que, continuem compartint els valors cooperatius amb passió i dedicació, sabent que estem sembrant les llavors d’una societat més justa, equitativa i solidària.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escoles cooperatives opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Ofereixen places de llars d’infants privades per a la xarxa pública
    Next Article
    Entrevista
    Sara Sánchez: “La menstruació no hauria de ser una font més de desigualtat”
    Montse Barrantes

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}