Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    En defensa de la conversa

    José Ramón Ubietomaig 31, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per què ens pertorba, cada cop més, conversar? Parlar és inquietant perquè l’inconscient —constituït com un llenguatge— té la seva pròpia autonomia i genera oblits, lapsus i tota mena de malentesos. En Joan, un adolescent de 16 anys, s’espanta quan li proposo que parli amb la seva amiga en comptes de ‘conversar’ —i embolicar-se sense poder posar punt final— durant hores i hores per Whatsapp. No s’imagina aquesta opció, que el situaria davant de la possibilitat de no saber què respondre. El xat o els àudios —asíncrons— li permeten preparar allò que vol dir i evitar les sorpreses. Tampoc l’Ana, mare jove, és molt partidària de conversar amb la seva parella perquè sempre acaben discutint; prefereixen xerrar (això és una altra cosa ben diferent) sobre qüestions que no els impliquin gaire.

    Per a tots ells, i per als solitaris —volguts o forçats— ha nascut GPT-4o, que converteix el ChatGPT en un assistent personal digital capaç d’entaular converses parlades en temps real. També pot veure captures de pantalla o fotos pujades pels usuaris i mantenir una conversa sobre ells. Té capacitat de memòria, i això li permet aprendre de converses anteriors amb els usuaris i detectar-ne les emocions, ajustant així la seva resposta. Si riem, ens respon amb cert humor o ironia i, si estem angoixats, ens suggereix calma. Pot endevinar, pels sons que emetem, si volem parlar i, en aquest cas, calla i espera. En resum, ens proposa una conversa molt més educada que la majoria de les humanes que escoltem a la televisió, a les xarxes socials o en debats polítics, on prevalen l’insult o les amenaces.

    La sort, per a nosaltres, és que el mateix fet que la IA estigui dissenyada per éssers humans permet dibuixar-ne el futur del costat de la vida i no de la mort i la destrucció

    La IA ens planteja la qüestió de quin és el límit entre el que és viu i la màquina, però allò interessant, com va assenyalar Lacan, no és saber fins a quin punt una màquina pot semblar humana, sinó fins a quin punt un ésser humà aspira a convertir-se en màquina. Si la màquina està en procés d’arribar al registre humà —com intenta GPT-4o— és perquè la humanitat s’està fusionant amb la màquina. La (omni)conversa que ens proposa la IA no té enunciació pròpia, no parla en primera persona sinó a partir de patrons establerts. Si li dius que s’ha equivocat (encara que no ho hagi fet), sempre es disculpa i, si li preguntes d’on és el teu accent, et respon que, per la teva manera d’escriure, dedueix que… No examina la veu sinó allò escrit, que és matèria d’anàlisi. Aquesta previsibilitat la fa políticament correcta i insulsa, però còmoda perquè elimina la sorpresa. Tota? Aquí hi ha el quid de la qüestió; sembla que a la seva caixa negra hi ha coses inexplicables i l’engany forma part de les seves estratègies per assolir un objectiu. Aquest és el costat fosc de la IA, que la dota d’un enigma i un poder inquietants.

    La sort, per a nosaltres, és que el mateix fet que la IA estigui dissenyada per éssers humans permet dibuixar-ne el futur del costat de la vida i no de la mort i la destrucció. Els seus algorismes no s’escriuen sols, encara podem despertar del somni de convertir-nos en màquines per assumir el nostre desig en defensa de la conversa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La UB crea una càtedra per fomentar la integració de persones amb discapacitat
    Next Article
    Actualitat
    El 40% de l’alumnat universitari no coneix l’Agenda 2030 de desenvolupament sostenible
    José Ramón Ubieto

    Psicòleg clínic i psicoanalista. Professor de la UOC. Membre de l'Associació Mundial de Psicoanàlisi

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Josep Maria Turuguet Salgado on maig 31, 2024 8:33 am

      És cert, ja no es va a la recerca de tertúlies. El debat no sembla ni inventat, l’hem substituït per torneigs d’ingeniositats per veure qui venç. La tecnologia ens entotsola.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}