Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “En una societat violenta no podem pretendre que l’aula sigui un oasi”

    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.esabril 15, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'escriptor Fernando J. López, autor de 'La edad de la ira'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Article publicat a eldiario.es

    Explicar el que passa a les aules des de dins de les aules. És el retrat que dibuixa l’escriptor i professor Fernando J. López en la novel·la La edad de la ira (Editorial Booket), finalista al premi Nadal 2010 i ara reeditada en versió de butxaca. Encara que es va concebre com una obra per a adults, el llibre s’ha convertit en lectura obligatòria en molts instituts. “Això és el més emocionant, que siguin els mateixos adolescents els que la recomanin als seus profes”, reconeix l’autor, que, a més de novel·la, ha escrit també diverses obres de teatre.

    L’assetjament homòfob i xenòfob són, al costat de les retallades en educació (“i això que la vaig escriure el 2010, imagina’t ara”), alguns dels temes que presenta aquesta història, situada al terreny difús que divideix la realitat de la ficció i recoberta d’un embolcall de thriller. Sense moralismes, Fernando J. López presenta el dia a dia en un institut qualsevol que podria ser el teu, o el seu, o el del veí. I per això potser La edad de la ira submergeix tant el lector en les vivències adolescents que l’obliga a retre comptes amb el seu propi passat.

    Quant de Fernando J. López hi ha a la novel·la?

    A La edad de la ira vaig bolcar les meves experiències com a profe i també com aquest alumne que vaig ser. En aquest procés em vaig adonar que aquestes vivències eren molt semblants. Però no volia que la novel·la parlés de mi, sinó que apareguessin en ella moltes veus i perspectives de persones de diferents generacions. Per això vaig fer un munt d’entrevistes i, a partir d’elles, vaig anar construint els personatges.

    Són les aules d’avui molt diferents de les que va deixar com a alumne?

    Crec que allò bàsic es manté, encara que cada vegada s’aposta menys per l’educació. Hem perdut la consciència que aquesta és la base del futur de qualsevol societat, i fins i tot s’ha criminalitzat, com ha passat amb la cultura. Als profes que ens involucrem, que som molts, se’ns demana que fem miracles amb cada vegada menys recursos.

    Això sí, els estudiants d’ara són més crítics, perquè tenen més accés a la informació del que teníem nosaltres. Jo sempre dic que, si hi ha alguna cosa en la que crec, no és en el sistema sinó en els meus alumnes.

    La edad de la ira és, a més de moltes altres coses, un dard literari contra les retallades a l’escola pública. Educar s’ha convertit en un impossible?

    Amb aquesta novel·la em vaig proposar fer una crítica del que no funciona, però sempre defensant l’educació pública, que és on treballo i on vaig estudiar. La vaig escriure el 2010, quan les retallades en educació eren només una amenaça els pitjors presagis de la qual ja s’han confirmat. Educar és possible i necessari, però sempre des d’una òptica realista, que era la que volia plasmar precisament en aquesta novel·la. Estem farts d’imatges inversemblants de les escoles americanes. Necessitem novel·les que parlin de l’avui, que retratin la realitat de l’ara.

    I és precisament ara quan trobem problemes com la massificació de les aules. És una barbaritat que suposa deshumanitzar els alumnes. Si cada dia dones classe a 200 alumnes és molt difícil tenir empatia. Tant els professors com els estudiants som persones amb vivències personals. No podem oblidar-nos que l’educació està composta per un factor humà, que darrere dels pupitres hi ha històries, famílies, problemes…

    Estem bastant orfes d’educació emocional i en valors, i hem d’aprendre a escoltar activament. Tots, pares i mares també, que cada vegada estan més separats dels docents per aquest mur de l’adversitat que s’ha instal·lat entre nosaltres. Fa molta falta fer autocrítica i aprendre a cooperar i veure’ns com a aliats. Com més gran és l’antagonisme, més probable és que sorgeixi un conflicte que pot afectar l’alumne.

    Hi ha molta violència tancada entre les parets d’un centre de Secundària?

    En la societat hi ha molta violència i no podem pretendre que l’aula hi hagi com un oasi aïllat. Com pot escapar l’adolescent de la violència si no li donem eines per fer-ho? No podem culpar els joves per ser part de la nostra realitat. Vivim en el temps de la ira, una època en què gairebé ens estem acostumant que ens robin els nostres drets i llibertats. Amb aquesta novel·la pretenia fer reflexionar sobre tot això des del mirall de l’adolescència.

    La novel·la també plasma realitats menys visibles, com l’homosexualitat en l’adolescència. Es parla poc d’això a les aules?

    En aquesta obra volia dibuixar un retrat amb el que s’identifiquessin els adolescents que estan descobrint la seva sexualitat. Volia donar una lectura que servís de refugi a aquells joves que no troben reflectida la seva realitat oferint un mosaic el més obert possible. En aquesta època, els nois i les noies estan perduts i només troben estereotips. Per això és tan important educar en la diferència i en la multiculturalitat.

    Entre les pàgines de La edad de la ira és fàcil submergir-te en les vivències d’institut.

    Amb la novel·la pretenc que cada lector tregui les seves pròpies conclusions i faci el seu viatge a partir dels seus records escolars. Crec en el compromís de la literatura amb la realitat. És una forma d’implicació i per això sempre intento crear novel·les que interpel·lin al lector, que el remoguin. Obres que t’obliguin a replantejar teu món sense maniqueismes. Odio la literatura que dóna solucions quan la seva missió hauria de ser plantejar interrogants.

    I per què va disfrassar aquest docu-ficció de thriller?

    La vida de totes les persones amaga un thriller. Tots tenim una trama de suspens dins. A més, la novel·la negra és una joia per parlar de la realitat perquè permet bussejar en el més sòrdid i arribar així a l’ànima humana. Aquesta no és una obra de bons i dolents, sinó d’éssers humans imperfectes.

    Un professional compromès amb la igualtat

    En el Dia Internacional de la Dona, Fernando J. López va demanar als seus alumnes que fessin la deconstrucció d’un personatge femení de la literatura universal, però amb una condició: que tractessin en el text un tema d’actualitat. “De vegades els alumnes no entenen la relació entre el que nosaltres expliquem a l’aula i el que ells viuen fora. Amb aquest exercici volia enfortir aquest vincle”, explica l’autor de La edad de la ira, per a qui el resultat, plasmat en un blog, és “el seu petit tresor”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència Fernando J. López literatura
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La morositat de la Generalitat valenciana ofega els centres educatius
    Next Article
    Opinió
    Trenta anys de la “integració”, i som on érem
    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}