Enjoia’t és un projecte interdisciplinari desenvolupat per l’alumnat de 6è de Primària de l’escola Avenç. Neix de la reflexió col·lectiva a partir dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i pretén, mitjançant l’exposició de 15 joies contemporànies creades pels alumnes, provocar el diàleg amb el públic i, en la mesura del possible, aconseguir la implicació de l’espectador.
La interdisciplinarietat es va anar establint a mesura que l’anàvem desenvolupant: la llengua catalana servia per expressar les idees i reflexions treballades des de l’àrea de valors; a través de la plàstica i les TAC treballàvem el concepte de volum com a recurs d’expressió. A partir d’aquí, es va establir un grup de treball integrat per les tutories, el Departament de Plàstica i el d’Innovació que, juntament amb altres docents, col·laboraren amb nosaltres durant el desenvolupament del projecte.
La proposta, per tant, es va tirar endavant des de diferents àrees cadascuna de les quals actuà com a vehicle per donar forma a un objectiu final inspirat en el format Design for Change, una metodologia que ofereix l’oportunitat als i les alumnes de proposar idees i accions per produir canvis en l’entorn més proper.
Enjoia’t es va desenvolupar a partir de quatre fases:
– Sent: Inicia la reflexió individual i de grup, des de l’Àrea de Valors, sobre la proposta internacional dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
– Imagina: Materialitza el disseny de les 15 joies contemporànies, amb l’objectiu de responsabilitzar-nos i comprometre’ns a canviar costums a favor del planeta i seduir altres persones. Cadascuna de les peces és el resultat de la recerca, del diàleg i de la reflexió col·lectiva.
– Actua: Integra la creació de l’obra d’art, les tasques lingüístiques que donen sentit a l’ODS que cada joia vol expressar, l’ús dels programes i eines digitals per dur-la a terme i, també, l’organització d’una exposició per transmetre les nostres idees.
– Comparteix: Compleix la necessitat de difondre el treball realitzat per aconseguir un impacte en l’entorn proper, més enllà de l’aula. En el nostre cas, s’ha compartit amb la resta de companys i amb experts externs; se n’ha fet difusió dins de la institució educativa i s’ha exportat l’experiència, mitjançant una exposició al Centre d’Art Maristany de Sant Cugat del Vallès, per presentar-la a les famílies i al municipi.
Compartint, pretenem provocar la reflexió –de la mateixa manera que han fet els alumnes durant el desenvolupament del projecte- sobre com podem caminar junts cap a un futur millor i fer, entre tots i totes un món on puguem conviure, sense pobresa, sense contaminació, sense injustícies… Sense aquest objectiu complert, la feina feta perdria tot el sentit ja que és un treball que neix amb el desig de perdurar en el temps de manera col·lectiva.
A tall d’exemple, l’ODS referent a l’Educació de qualitat està representat amb un collaret de tres voltes. La primera volta, creada amb llapis sense punta, representa la potencialitat que tots tenim d’aprendre. La segona volta, creada amb esferes dissenyades en 3D i maquinetes, tot pintat de color taronja, representa l’escola com a mitjà perquè tothom aprengui, l’educació de qualitat. La tercera volta, creada amb llapis esmolats, representa la capacitat de dibuixar el teu futur gràcies a l’educació que has rebut. El resultat sembla un pitet, element que s’identifica amb l’inici a l’escola.
L’ODS referent a l’acció pel clima està representat amb dues arracades i l’element emprat destacat ha estat la closca d’ou. Les arracades són dues esferes blaves dissenyades amb 3D que representen la Terra amb petites closques d’ou que representen els continents. Una d’elles està envoltada per una closca d’ou trencada que simbolitza la fragilitat de la capa d’ozó. En l’altra arracada, l’esfera blava està envoltada per una anella plana que representa una capa d’ozó recuperada gràcies al compromís i a l’acció dels individus.
L’ODS “Gana zero” es va exemplificar amb un braçalet. La idea inicial era crear un rellotge perquè el missatge que l’alumnat volia transmetre era que havia arribat l’hora de comprometre’s, l’hora d’actuar per erradicar la fam al món. Però la joia va acabar sent un braçalet per la impossibilitat de reproduir el mecanisme. En 3D van crear la base i l’agulla del rellotge i hi van afegir unes corretges de cuir. Les boletes de diferents colors i mides representen que la fam la pateix gent de tots colors, edats i procedències. En la composició final les boletes queden a la base i la fletxa assenyala l’hora on ja ningú no passa gana.
Aquest projecte ha estat possible gràcies al treball en equip! En especial, d’Elvira Cidoncha, coordinadora de Cicle Superior de l’escola Avenç; i Pili de Juan, cap d’Estudis de Primària de l’escola Avenç, i de l’Equip de tutors i tutores de Primària de l’Escola Avenç.