Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ens hem desconnectat dels joves?

    José Ramón Ubietomarç 21, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa poques setmanes, a Sallent, dues bessones de només 12 anys es van llançar al buit des del balcó de casa seva. Sembla confirmat que patien bullying i que una volia canviar de sexe i demanava que el nomenessin com a noi. Ningú, al seu entorn adult (família, educadors, professionals de salut mental i atenció social) es va adonar del drama que s’apropava. Aquells mateixos dies, l’equip directiu d’un Institut de Mislata (València), centre on s’havien detectat fins a 15 alumnes amb conductes suïcides, dimiteix després del “desemparament” dels responsables autonòmics del departament d’Educació: no saben com respondre totes aquestes conductes que no comprenen i els sobrepassen. Una última dada, aquesta positiva: la plataforma de lectura i escriptura Wattpad té 98 milions d’usuaris diaris, la major part adolescents i joves que hi dipositen els escrits perquè altres els llegeixin. Algunes autores han aconseguit vendes milionàries entre els seus seguidors joves sense que els seus noms apareguin als mitjans tradicionals ni als rànquings de vendes habituals.

    Podríem seguir amb la llista, però tots aquests fenòmens tenen alguna cosa en comú: posen de manifest la importància del que és digital en les vides de les adolescències actuals i el fet que aquestes vides corren cada vegada més paral·leles -i gairebé sense trobades- amb les vides adultes. La bretxa generacional sempre ha existit, tampoc els nostres pares i educadors entenien el nostre mode de vida, però potser -ho plantejo com una hipòtesi a debatre- assistim a una nova bretxa generacional en què allò digital amplia la desavinença, en tractar-se d’una tecnologia que va estar absent en la nostra socialització i en què ells i elles avancen més ràpidament i amb la qual construeixen la seva subjectivitat.

    L’interrogant és fins a quin punt els vells influencers adults (mares, pares i professionals) podran continuar sent interlocutors vàlids en aquesta nova escena híbrida, entre la presència i la virtualitat

    Les infàncies del segle XXI han estat poblades de dos objectes desconeguts en les generacions precedents: els psicofàrmacs -ara distribuïts en el règim d’una medicalització excessiva com a ‘remei’ davant els malestars infantils- i els gadgets que han construït una nova realitat, la digital, en què no només juguen, sinó que s’inscriuen i troben els seus interlocutors (fòrums, xats, influencers). És amb ells que, cada cop més, confronten els seus dilemes vitals sobre la sexualitat, la identitat, la vida o el futur. Del Pare (com a icona del patriarcat) a l’iPad com a símbol d’aquest nou escenari hi ha tot un desplaçament de l’autoritat, l’epistèmica (saber) i la deontològica (valors).

    L’interrogant és fins a quin punt els vells influencers adults (mares, pares i professionals) podran continuar sent interlocutors vàlids en aquesta nova escena híbrida, entre la presència i la virtualitat. Per això, hauran de, sens dubte, llegir les vides de nens/es i adolescents del segle XXI amb claus actuals i no les del segle XX amb què ells es van orientar. I això implica llegir aquests cossos agitats, en permanent frenesí i vertigen, no com a volubles o capritxosos sinó com a cossos sotmesos a la tirania del consum i a la servitud dels ideals de rendiment i excel·lència, tan propis de la nostra època, en la qual fins i tot la felicitat ja és un imperatiu, més que un anhel.

    El binari ja és insuficient per respondre als enigmes del que és sexual

    D’altra banda, hauran d’entendre que allò trans no és una patologia sinó una manera de transitar entre infància i edat adulta fent-se un cos i una identitat sexual amb què cohabitar. El binari ja és insuficient per respondre als enigmes del que és sexual, cosa que no elimina la necessitat d’un temps per comprendre l’elecció a realitzar posteriorment. No es tracta de substituir un ideal caduc per un altre, sinó de donar-se el temps per comprendre allò que un/a vol. Finalment, el que és digital no és una addicció generalitzada que patologitza el 95% dels adolescents. És una eina amb què aborden i viuen la seva realitat. Allò digital, com una oportunitat per repensar la presència i l’atenció, el desig i el vincle sense renunciar als principis que ens resulten vàlids al món físic.

    Sense aquesta lectura actualitzada, la bretxa generacional augmentada pel digital polaritzarà encara més la convivència social i dificultarà als joves fer-se càrrec del món on viuen.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència digital Joventut joventut i infància opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La UB suma dos nous edificis al campus Diagonal
    Next Article
    Actualitat
    CCOO porta a judici el decret de plantilles
    José Ramón Ubieto

    Psicòleg clínic i psicoanalista. Professor de la UOC. Membre de l'Associació Mundial de Psicoanàlisi

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}