Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ensenyar o acompanyar? La tasca docent durant el confinament

    Aina Tarabini i Judith Jacovkisjuny 16, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una de les funcions fonamentals de l’escola, en tant que institució social, és formar les noves generacions per portar a terme una professió i per desenvolupar una vida en societat en tant que ciutadans i ciutadanes. Aquesta funció atorga a l’escola un paper cabdal en els processos de transmissió cultural a través dels quals es difonen formes de pensar, sentir i actuar; es desenvolupen consciències humanes; es creen identitats i personalitats. Ensenyar i aprendre són, doncs, dues cares de la mateixa moneda a les que l’escola no pot renunciar. Formen part de la seva essència. Una escola que no ensenya no és escola. Igual que no ho és una escola on l’alumnat no aprèn.

    Quines són, però, les condicions per ensenyar i per aprendre? De quina manera la situació de confinament i tancament presencial de les escoles a causa de la Covid19 impacta sobre les mateixes? En aquest article reflexionem breument sobre aquestes preguntes a partir dels resultats d’una enquesta online que han respost 2.777 docents no universitaris de Catalunya durant el primer mes de confinament (del 6 fins al 24 d’abril del 2020)[1]. L’enquesta ens permet observar quines han estat les prioritats dels centres educatius durant aquest període, quin tipus d’activitats educatives han enviat al seu alumnat o amb quin tipus de dificultats s’han trobat per poder desenvolupar la seva tasca escolar des de la distància. Avui ens centrem específicament en l’anàlisi de les prioritats.

    De fet, quan preguntem als i a les docents quines han estat les prioritats dels seus centres educatius durant el temps de confinament, l’aclaparadora majoria afirma que el benestar emocional i personal de l’alumnat (81.5%) i l’acompanyament a les famílies (77.6%) han estat centrals. Acompanyament i benestar, doncs, són dos elements inherents a la tasca educativa dels centres que han emergit amb força durant el temps de confinament. I és que, efectivament, una de les condicions per garantir l’aprenentatge profund i significatiu de tot l’alumnat és el sentit d’allò que aprèn. I aquí el rol del i la docent en tant que acompanyant és cabdal. De fet, acompanyar, aprendre i ensenyar són tres elements profundament imbricats. I en un context com l’actual aquesta relació cobra un sentit especial.

    Ara bé, els resultats de la nostra enquesta posen de manifest que sovint s’articula una falsa dicotomia entre ensenyar i acompanyar que travessa el nostre sistema educatiu i que té profundes implicacions en la reproducció de la desigualtat social. Aquesta dicotomia s’identifica tant a nivell de titularitat, com especialment de nivell educatiu i de composició social. Així, tal i com es pot veure a la gràfica següent i segons afirmen els i les docents enquestats, “que l’alumnat avanci en els seus aprenentatges durant el temps de confinament” no ha tingut el mateix pes a tots els centres educatius.

    Aquestes dades semblen apuntar a una tendència a l’especialització en acompanyament a les etapes educatives inferiors i als centres on hi ha major concentració de desigualtats socials. El risc que d’aquí se’n deriva és clar. Planerament: als pobres se’ls acompanya i a la resta se’ls ensenya; i el mateix amb infants i joves. Certament, les condicions per ensenyar i aprendre no són les mateixes en tots els centres i nivells educatius. La segregació escolar, per exemple, és un dels factors clau que explica per què a major complexitat social major pes relatiu a l’acompanyament escolar. És a dir, els centres que atenen major complexitat social, no poden només centrar-se en els continguts sinó que també han de vetllar per altres elements de caràcter social, que els centres amb menor complexitat poden obviar. Així mateix, l’estructura, organització i lògica de l’educació secundària al nostre país projecten una falsa idea que els joves no necessiten sentir-se acompanyats, cuidats i estimats per seguir aprenent.

    Però, tornant a l’inici de l’article, acompanyar i ensenyar són dues cares de la mateixa moneda. I si volem que el nostre sistema educatiu contribueixi a crear societats més justes i cohesionades és fonamental que ambdues s’imbriquin en el quefer quotidià de l’escola en totes les seves etapes, en tots els seus centres, en totes les seves pràctiques. Si volem lluitar contra l’abandonament escolar i garantir un aprenentatge significatiu per tot l’alumnat cal garantir l’articulació entre aprenentatge i acompanyament. I la voluntat docent és una condició necessària però no suficient per fer-ho.


    [1] Tots els informes derivats d’aquesta enquesta están disponibles a:_ https://geps-uab.cat/informes-recerca-escoles-confinades/


    Dijous 18, a les 18 hores: Debat-col·loqui entre Aina Tarabini, Judith Jacovkis i Jaume Carbonell

    Segueix-lo en directe, a través d’aquest enllaç de Youtube

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El retorn del setembre i la ‘nova normalitat’?
    Next Article
    Actualitat
    L’educació és essencial? I l’educació pública?
    Aina Tarabini i Judith Jacovkis

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}