Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Error de sistema a l’FP: falten professors d’informàtica

    Víctor Saurafebrer 22, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes d'un cicle d'informàtica de l'Institut Joaquim Mir | Foto cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta setmana en farà tretze que els alumnes de 1r del cicle superior d’Administració de sistemes informàtics i xarxes de l’Institut Joaquim Mir de Vilanova i la Geltrú no tindran classe del mòdul 1. Això vol dir que porten perdudes més del 35% de les 72 hores de formació de que consta el mòdul, i que difícilment les podran recuperar abans que acabi el curs. Des què el docent titular va causar baixa el 13 d’octubre, només entre el 15 de novembre i 10 de desembre hi ha hagut un docent substitut, que va acabar renunciant. Des d’aleshores se n’ha estat buscant un altre per terra, mar i aire sense èxit. Fins i tot s’ha publicitat a través d’altres serveis territorials (Vilanova pertany a Barcelona comarques) com a places de difícil cobertura i també s’ha buscat a través de les xarxes socials.

    Aquesta és la situació més dramàtica que viu aquest institut, però no la única. El 15 de gener un segon docent va agafar la baixa per paternitat i encara no se li ha trobat substitut. En aquest cas, el grup més afectat és el de primer del cicle mitjà de Sistemes microinformàtics i xarxes, ja que el docent de baixa és també el seu tutor i imparteix 5 hores setmanals d’un dels mòduls del cicle. Però aquest professor també imparteix altres matèries a 2n dels dos cicles superior (Desenvolupament d’aplicacions web i Administració de sistemes i xarxes). I, per acabar-ho d’adobar, el 7 de febrer un tercer docent també va causar baixa. En aquest cas hi ha hagut sort (de moment): només han fet falta dues setmanes i un dia per trobar-li substitut. Entre els tres docents de baixa sumaven 56 hores de docència setmanal sense impartir.

    “La situació fa molt de temps que ha superat un punt crític. Els alumnes estan angoixats, les famílies estan neguitoses i els docents ens sentim impotents, i per això no ens ha quedat més remei que fer-ho públic, no podem mantenir aquest problema invisibilitzat”, explica Xavier Elizondo, cap d’estudis de cicles formatius de l’Institut Joaquim Mir. Per Elizondo, no es tracta d’un problema conjuntural ni aïllat o derivat de la crisi de la covid, sinó d’un “problema sistèmic” que estan patint altres instituts d’FP que ofereixen cicles de la família d’informàtica i comunicacions.

    En aquests moments hi ha una desena de vacants sense cobrir de les especialitats docents 507 (informàtica) i 627 (sistemes i aplicacions informàtiques). A més del Joaquim Mir, també estan afectats els instituts d’FP Daniel Blanxart (Olesa de Montserrat), Puig Castellar (Santa Coloma de Gramenet), Lacetània (Manresa) i Eugeni d’Ors (Vilafranca del Penedès).

    Educació està “buscant la millor solució”

    Des del Departament d’Educació confirmen que són coneixedors de la problemàtica i que “s’està buscant la millor solució des dels Serveis Territorials”. Pel Departament, “s’ha de tenir en compte que hi ha determinades especialitats que són més difícils de trobar” i “també en moments determinats costa més”.

    I per què sembla impossible trobar especialistes informàtics que vulguin dedicar-se a la docència? Segons Elizondo, això es pot deure tant a l’elevada demanda que hi ha d’aquests professionals al mercat laboral, com a les dificultats de reunir els requisits per accedir a la borsa de treball, ja que cal acreditar un títol de l’especialitat i tenir el màster de formació del professorat.

    En els diferents casos, els professors que es troben aquests alumnes que estan perdent hores de formació intenten incorporar alguns continguts d’aquestes matèries a les seves pròpies classes, però això no soluciona el problema de base. “Ens trobem davant d’una situació que està derivant en una gran desmotivació de bona part de l’alumnat, i està provocant que alguns alumnes abandonin els estudis. També està suposant un desprestigi del nostre centre i dels cicles formatius de la família d’informàtica que s’hi imparteixen i que creiem que no mereixem”, afegeix Elizondo.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Barcelona comarques Borsa de treball Informàtica Interins i substituts
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Cambray rebutja la proposta d’endarrerir un any l’avançament del curs
    Next Article
    Opinió
    L’esborrany del cotó fluix
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025

    2 comentaris

    1. 507putejat on febrer 22, 2022 4:17 pm

      Això no només està passant a aquests centres, passa a tots els centres que imparteixen informàtica a Catalunya. Al maresme no s’està cobrint cap baixa d’aquest perfil des de principi de curs i així anem, retallant condicions i fent cada cop menys atractiva una professió per a uns profesionals que tenen moltes altres opcions.

      Reply
    2. Ezequiel d'Entrevies on febrer 23, 2022 8:37 pm

      Les suda la en català miedo ya (la pronuncià amb nivell C2)

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}