Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    És clar que ens encanten els seus dibuixos! Però… i si els fem reflexionar?

    Aina Cabau Vallverdúmaig 5, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En primer lloc, el que estem fent és aprovar-lo, i si ho fem constantment pot arribar a ser perjudicial per l’infant, ja que provoquem que busqui i necessiti la nostra aprovació per estar tranquil i satisfet. I, en segon lloc, estem jutjant la seva creació. Potser en comptes d’aprovar i de jutjar el que fan, podríem buscar una manera d’obrir un espai on siguin els mateixos infants els qui reflexionin al voltant d’allò que fan. Evidentment estic exagerant perquè s’entengui el que vull dir. Com expressa el títol d’aquest article, és clar que ens agraden les creacions que fan els infants, ens tenen enamorades, i és clar que podem dir-los-ho. Un “és preciós”, un “m’encanta”, un “és molt bonic” és una bona resposta sempre que ho combinem amb altres que els portin a la reflexió. Posaré alguns exemples més endavant.

    Aquestes respostes que els donem, amb la millor intenció del món i perquè volem que se sentin bé, les diem infinitat de vegades. Crec que si només responem així, a la llarga fa més mal que bé i col·laborem a la baixa autoestima i inseguretat de l’infant. Sense adonar-nos-en, ens relacionem amb les criatures a través de la nostra aprovació de tot allò que fan, i amb el temps, si això no es controla, poden haver-hi conseqüències que repercuteixin en molts àmbits de la vida.

    Una persona que ha viscut sota l’aprovació constant de l’adult i que, al cap i a la fi, ha fet les coses per sentir-se acceptada pels altres, pot tenir problemes per saber què és el que realment vol i què és el que realment li agrada. Aquesta persona ha crescut aprenent que si no rep un “molt bé”, un “m’encanta!”, un “ets la millor” o un “que bonic!”, està perduda. Algunes d’aquestes conseqüències sobre les quals parlo són les següents: la por a decebre la gent que estimes per no fer el que creus que esperen de tu; la por a no agradar-los; passar-te molts anys amb una parella a qui ja no estimes; estar molt temps fent una feina que no t’agrada, on no t’hi sents a gust i no t’aporta res; satisfer incansablement les necessitats dels altres oblidant-te de les teves.
    Si volem respectar la individualitat i l’autenticitat de l’infant, cal que comencem per intentar reeducar-nos i canviar la manera de relacionar-nos amb ells. Podem començar per intentar no jutjar les seves produccions i no dir si són boniques o són lletges.

    Perquè, pensant-ho bé, què és més important, agradar als altres o agradar-se a un mateix? Que el que faig agradi als demés o que m’agradi a mi? Per tant, quan un infant vingui a ensenyar-nos el dibuix que ha fet, podem parlar sobre altres coses. Per exemple, podem preguntar-li sobre el fet de fer un dibuix i sobre el dibuix en si mateix: “Que t’ha agradat fer-lo?”; “que t’agrada a tu?”; “veig que has dibuixat una casa de color vermell”; “n’estàs orgullós del dibuix que has fet?”; “què has dibuixat?”; “quins colors has utilitzat?”; “com t’has sentit fent-lo”?; “vols que el pengem a algun lloc de la casa?”; “on creus que quedarà millor?”. En resum, fer-li preguntes obertes que el facin reflexionar i d’aquesta manera treballar l’esperit crític, obrir la porta a l’autovaloració (conceptes molt importants i potencialment sans pel seu desenvolupament emocional) i aconseguir un autoconcepte sa, que és aquell que no depèn de les valoracions exteriors, sinó de la valoració interna, pròpia i positiva d’un mateix.

    Personalment, d’entrada (i de forma automàtica) surten les respostes d’aprovació, però quan t’hi pares a pensar, a poc a poc, prens consciència quan les dius, te n’adones, i pas a pas vas afegint-ne de les altres, de les de reflexió. I bé, feina difícil aquesta de canviar coses que tenim tan endins. Però mai és tard per reflexionar-hi i mai és tard per intentar-ho canviar.

    Jo ja he començat! Algú més s’anima?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La ‘fake news’ del tancament de tots els centres d’educació especial
    Next Article
    Opinió
    Repensar l’administració de la universitat post coronavirus
    Aina Cabau Vallverdú

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}