Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Repensar l’administració de la universitat post coronavirus

    Jordi Camprubí Paretasmaig 5, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La crisi del Coronavirus ha mostrat una capacitat d’adaptació de la universitat a una situació emergent amb una velocitat i abast insospitables. Qüestions que en condicions normals haurien trigat mesos a decidir-se i implementar-se s’han resolt i activat en dies o setmanes. Procediments que no ens atrevíem a posar en marxa per agosarats, s’han acceptat sense debat.

    Tot això ha passat en poques setmanes i amb els professionals que porten a terme aquestes transformacions treballant des de casa, confinats. Qui ho hauria de dir!

    Hi ha un factor, al meu entendre, que ha actuat de desllorigador de molts dubtes que aquests dies han planat sobre les actuacions que s’estaven portant endavant: la temporalitat. Hem cregut, de bona fe, que aquestes actuacions que en altres circumstàncies hauríem considerat dubtoses, o que no hauríem fet l’esforç d’imaginar, les hem adoptat temporalment “mentre duri l’emergència”.  I certament, hem de pensar que l’emergència acabarà, però desenganyem-nos, l’escenari en el que ens trobarem després ja no tornarà a ser el d’abans de la crisi de la Covid19.

    Si algú ho dubtava, les declaracions del ministre del ram, el 23 d’abril, deixen clar que les condicions de la docència del curs 2020/21 (i probablement la del 2021/22) hauran de preveure distanciament, desinfecció d’instal·lacions, torns… I, encara que no se’n facin declaracions, ningú entendrà que si durant un període de temps ha estat possible agilitar i simplificar determinats procediments, passada l’excepcionalitat l’administració universitària torni als vells hàbits burocràtics.

    Cal aprofitar aquest moment de transformació ineludible per plantejar quina administració podrem i voldrem tenir a la universitat post Covid. La decisió ha de madurar, ben cert, i ser debatuda i acordada on correspon. Però deixeu-me fer algunes aportacions per si serveixen:

    1 – L’autonomia universitària massa sovint ha confós el seu objecte d’aplicació. A tots nivells. Això ens ha portat a què per gestionar una mateixa prestació, cada universitat (i en alguns casos cada centre) hagi dissenyat el seu procediment i fins i tot desenvolupat la seva aplicació informàtica amb un desplegament de mitjans absolutament ineficient i que no aporta res de positiu als usuaris que, sovint, han d’aprendre a barallar-se amb procediments i interfícies diferents per gestionar el mateix, si canvien de centre o d’universitat. No podríem aprofitar aquesta oportunitat per avançar sense recances cap a procediments comuns, sistemes  compartits, eines mancomunades?

    2 – L’administració pública està experimentant notables transformacions al nostre voltant. Les directrius europees i les actualitzacions legislatives han dibuixat un escenari cap al que anem transitant, més lentament del que seria desitjable, però que no sembla tenir marxa enrere. A la universitat sovint hem fet veure que aquestes transformacions no anaven amb nosaltres i, en unes més que en altres, el desplegament de l’administració electrònica encara té massa camí per recórrer. El futur post Covid se’ns dibuixa menys presencial i per tant més digital, terreny adobat per desenvolupar tot el potencial de l’administració electrònica. I això ha de voler dir aplicar els seus requeriments tant d’administració (procediments, expedients, arxiu…) com electrònics (interoperabilitat, seguretat, automatització…).

    3 – Si ens creiem mínimament que els anteriors plantejaments tenen alguna possibilitat d’avançar, estaria bé obrir una reflexió profunda sobre el disseny i composició de les plantilles del PAS de les universitats. En un entorn en el que s’avanci cap a solucions comunes, eines mancomunades i procediments automatitzats i en bona part electrònics, necessitarem un personal d’administració i serveis  que faci menys funcions de suport administratiu i més funcions de suport tècnic i d’atenció a les persones. Caricaturitzant, potser ens haurem de plantejar canviar les antigues finestretes per call-centers… i algunes coses més. O potser no. Però segurament l’imprescindible ara és obrir el debat i adoptar les decisions que honestament puguem suposar que requerirà el servei públic que haurem de donar els propers anys.

    Segur que hi ha moltes altres qüestions en les que posar l’atenció del decisors en aquests moments, però m’atreveixo a suggerir que no s’oblidin de repensar l’administració de la universitat, abans que la realitat ens n’imposi una transformació que ens agafi, una vegada més, amb el pas canviat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    És clar que ens encanten els seus dibuixos! Però… i si els fem reflexionar?
    Next Article
    Actualitat
    «De la Covid19 en sortirem amb una educació i una comunitat educativa més reforçada»
    Jordi Camprubí Paretas

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}