Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Espai migdia, espai per educar

    Opinió
    Espai migdia, espai per educar

    Redacciónovembre 25, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Fundació Pere Tarrés
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: Fundació Pere Tarrés

    La conceptualització de l’espai migdia a les escoles ha avançat cap a un dels objectius més globals en l’àmbit educatiu actual, com és l’apoderament de l’infant. L’autonomia i la presa de decisions de la criatura s’han tornat cabdals en el seu aprenentatge, amb l’objectiu que acabi esdevenint un ciutadà o ciutadana del futur que necessitarà aquestes competències per tal de desenvolupar-se en la societat.

    Tanmateix, és igual d’important que els i les alumnes se sentin en un ambient confortable i segur, sense notar un canvi dràstic amb la pedagogia impartida en el centre durant la jornada lectiva escolar. Hem de pensar que en el model educatiu actual el temps de migdia ocupa gairebé un terç de la jornada escolar, d’aquí la seva transcendència educativa i que sigui imprescindible que el projecte educatiu del centre tingui una continuïtat durant el servei de menjador.

    Des de l’Agència de Salut Pública es va redactar un document anomenat “Acompanyar els àpats dels infants”. Les principals conclusions que proposa aquest treball és que l’adult estableix què, on i quan menja l’infant, però deixant que aquest participi en la decisió sobre les quantitats (sempre tenint una quantitat mínima de referent). Així, l’infant és més responsable sobre la seva pròpia alimentació. Per poder dur a terme això, cal comptar amb la implicació de diferents agents: l’equip d’educadors i educadores del temps de migdia, el personal de cuina, l’escola i la família. Tots ells formen part activa del projecte i són necessaris per tal que funcioni l’engranatge.

    Més enllà de l’àpat, es considera el lleure també com una part inseparable d’aquest espai migdia. En aquesta línia, és important conèixer les expectatives prèvies dels infants, tenir en compte els espais i el material amb els quals podem comptar i seguir una corrent pedagògica en línia amb el projecte educatiu de l’escola. Les eines que es poden utilitzar per assolir aquests coneixements passen inexcusablement per allò que pensa l’infant. Les assemblees ajuden a que els infants i l’equip d’educadors cerquin una idea compartida de què volen i de què necessiten, per tal que totes dues parts puguin trobar sinergies que els facin més significatius aquests instants de migdia.

    Si s’ensenya i s’aprèn amb una psicologia positiva sempre serà molt més enriquidor, significatiu i motivador per a tothom, ja que quan som feliços sempre donem el millor de nosaltres mateixos. Aquest llenguatge ha de ser bidireccional, ja que un infant feliç sempre serà molt més receptiu que un infant enfadat i trist, i per tant és bàsic dins del nostre procés d’aprenentatge crear un vincle afectiu, de cura i de benestar emocional, per tal que l’infant sàpiga inconscientment que aquest és un espai on pot sentir-se confiat, respectat i afectivament segur.

    Per tant, l’educador/a de l’espai migdia ha de tenir unes característiques específiques, més enllà del que marca el Conveni de Lleure. Ha de ser una persona empàtica però constructivament autoritària; ha de saber personalitzar l’aprenentatge de cada nen o nena, però sabent què pot demandar de cada infant; ha d’estar format acadèmicament en diferents àmbits educatius i socials, però tenint en compte que la millor formació és l’experiència amb infants. Promocionar les noves competències i capacitats del segle XXI com la coeducació, les relacions socials no competitives, l’apoderament dels infants i la sostenibilitat seran claus per al desenvolupament integral i autònom dels i les alumnes.

    L’escola ha de ser un motor transformador social i cultural, sempre viu i en constant adaptació. Però sense perdre mai de vista el concepte d’escola com a ens que convergeix a tots els agents educatius implicats, per anar avançant cap un model educatiu i social 360º, on tots els agents que engloben l’infant eduquin, i aprofitant cada instant per realitzar un aprenentatge significatiu per a tots i totes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    menjadors escolars opinió temps del migdia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Síndic urgeix a posar remei a la crítica situació dels menors migrants i la falta d’atenció sanitària a l’escola
    Next Article
    Actualitat
    Compartint experiència i experiències amb les mares de Wad-Ras
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Davant l’odi que creix, educació antifeixista

    juliol 17, 2025

    Opinió
    Per un embat republicà cap a una escola nova

    juliol 16, 2025

    Opinió
    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    juliol 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}