Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Exàmens de setembre? No, gràcies!

    Núria Terés i Bonetsetembre 23, 20162 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Núria Terés
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’experiència en el món socioeducatiu ja ens indica que qualsevol element nou que introduïm al sistema, i que depèn només de les capacitats, disponibilitat o voluntat de l’alumnat i les seves famílies, genera noves desigualtats.

    La LEC planteja aprenentatges globalitzats i avaluació continuada i diversificada. Durant molts anys vam aconseguir eradicar els exàmens de setembre perquè entraven en contradicció amb la filosofia de l’aprenentatge continuat i diversificat. Una prova puntual, d’aprenentatges conceptuals, pot substituir l’aprenentatge globalitzat de tot un curs?

    Però, a més, si ens posem a analitzar les dades sobre el percentatge d’alumnat que supera aquests exàmens i sobretot la tipologia d’alumnat que no els supera, ens adonarem que es torna a obrir una franja enorme de segregació.

    Qui té una família que ha pagat classes particulars, que ha fet un seguiment d’un horari d’estudi durant les vacances, o que ha posat a la seva disposició una sèrie de recursos per tal de fer les tasques d’estiu… té garanties d’èxit. Mentre que aquell alumne que no disposa d’una família amb possibilitats, o d’un entorn estable i col·laborador que l’acompanyi en l’estudi i en la realització de les tasques d’estiu… té més dificultats que mai. En definitiva, l’alumne amb dificultats es troba, sovint, més sol i més perdut que durant el curs. I la rasa s’incrementa gràcies als exàmens de setembre.

    Així doncs, els exàmens de setembre ni tenen sentit ni ajuden als que especialment haurien d’ajudar. Per què es continuen fent, doncs? Per una part de l’alumnat amb dificultats –alumnat d’aules d’acollida, amb trastorns mentals, amb dificultats d’aprenentatge, amb pocs recursos econòmics…– representarà anar-se trobant amb noves barreres insalvables que el poden portar a l’abandonament del sistema, a una baixa autoestima, a sentir-se fora de l’educació obligatòria. Sovint és una trampa, perquè fora del sistema hi ha poquíssims recursos, i al setembre gairebé no queden places enlloc. Qui segueix i acompanya aquests nois i noies cap a aquests pocs altres recursos? Per què sovint no se’ls planteja una proposta de continuar dins l’ESO (fins a 18 anys tenen dret a l’escolarització obligatòria)?

    Per tant… Exàmens de setembre? No, gràcies!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Desigualtats exàmens de setembre opinió recuperacions
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’Equador necessita 3.000 mestres d’anglès en els propers anys
    Next Article
    Entrevista
    “Si hagués estat mare me n’hauria penedit”
    Núria Terés i Bonet

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.