Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Falta de formació, estrès o sobrecàrrega de treball, entre els problemes de l’ensenyament digital

    Redacciódesembre 23, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tots ells són problemes més que coneguts, però no per això cal deixar d’anomenar-los. Per això, el sindicat UGT-FeSP ha fet una enquesta entre 2.000 docents de diferents comunitats autònomes, per aprofundir en el coneixement de les seves principals dificultats i problemàtiques en aquests moments.

    L’enquesta ha repassat la situació dels recursos dels centres educatius per fer front a la dificultat de l’ensenyament en línia; la capacitació que tenen professores i professors en relació a eines i metodologies; sobre la càrrega actual de treball a la qual s’enfronten i, finalment, els ha demanat la seva opinió sobre coses positives i negatives de l’educació virtual.

    Entre les primeres dades, destacar que el 60% assegura que els centres estan poc o gens preparats per la docència online i que només en el 34,7% d’ells hi ha una connexió a internet adequada per fer-la. A més, la majoria no disposa de mitjans tècnics suficients. Entre les dades més destacables, només el 12% de les aules disposen de càmeres i micròfons.

    A les dificultats per tenir els recursos necessaris se suma la falta de formació per part de les administracions educatives per aquest tipus d’activitats. Només el 58% de les persones enquestades se senten preparades o molt preparades per a l’ensenyament online. Mentre que el 87% assegura que la formació que tenen se l’han hagut de buscar pels seus propis mitjans (64,7% l’ha buscada pel seu compte i el 22,2%, a més de la que ha pogut rebre de l’administració, també ha hagut de buscar-la), i dos terços creuen que la formació que els ofereixen les seves respectives conselleries és insuficient.

    Com s’ha anat sentint i llegint pràcticament des del mes de març, el professorat de tot el país ha estat treballant molt per sobre del seu horari laboral. Una cosa que ja passava amb anterioritat, però que ara s’ha multiplicat La pràctica totalitat dedica una o més hores de més per realitzar-la en aquest moment. El 64,8% més de dues hores al dia i el 30,8%, entre una i dues hores. Només el 0,6% diu tenir ara menys feina. Aquesta situació provoca que el 85% de les persones enquestades asseguri que pateix d’estrès.

    Entre els problemes que assenyalen, destaquen la manca de mitjans als centres i a les llars per a l’ensenyament en línia (72%), incidències amb la connectivitat i/o amb l’accés als mitjans digitals (58%) o la manca de formació per adaptar les pràctiques a aquesta situació (54%).

    Una adaptació que es fonamenta en l’ús de plataformes en línia de suport (71%), en l’elaboració de materials i recursos didàctics (61%), en l’adaptació dels continguts de la matèria a les plataformes de què disposen (51%) i en l’ús de wikis, blocs o programes com Moodle (40%).

    Pros i contres

    El professorat que ha respost a l’enquesta assegura que entre els pros es troben la necessitat d’actualització per al professorat d’aquesta situació, el fet que els recursos digitals puguin ser motivadors i actius; una major flexibilitat horària per a docents i alumnat; un descens de les conductes disruptives, o un major ensenyament personalitzat.

    Al mateix temps li veuen inconvenients. La bretxa digital i de desigualtat entre l’alumnat; la manca de contacte directe i de socialització; la dificultat per fer el seguiment dels aprenentatges de les i els estudiants, així com una menor continuïtat en l’atenció a la diversitat o d’adaptació de l’ensenyament cap a l’alumnat amb necessitats educatives especials.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El Programa de Millora i Transformació de les Illes ja camina
    Next Article
    Actualitat
    La Lomloe ja és la nova llei educativa
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}